اهمیت ایجاد فضاهای بازی برای کودکان / بهترین پروژه‌های دوستدار کودک

کودکان نسل‌های آینده شهرهای جهان را تشکیل می‌دهند و به همین علت توسعه فضاهای بازی برای آن‌ها می‌تواند به پرورش استعدادها و افزایش نشاط آن‌ها منجر شود و شهرهایی بهتر و پویاتر را به وجود بیاورد. مدیران در شهرهای مختلف پروژه‌هایی جالب را برای ایجاد مناطق دوستدار کودک اجرا کرده‌اند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، امروزه اهمیت طراحی شهرهای دوستدار مردم بیش از گذشته برای مدیران آشکار شده و همین امر آن‌ها را به ایجاد فضاهایی عمومی سوق داده است که در آن‌ها نیازهای تمام گروه‌های جامعه به‌خوبی رفع می‌شود. مدیران از این واقعیت آگاه هستند که نشاط امروز کودکان می‌تواند آینده بهتر را برای آن‌ها و جهان رقم بزند و به همین دلیل در تلاش هستند فضاهای بیشتر و باکیفیت‌تری را برای بازی و آموزش آن‌ها توسعه دهند. در ادامه به معرفی بهترین تدابیری می‌پردازیم که می‌تواند به ایجاد فضاهای دوستدار کودکان در شهرها منجر شود و نشاط امروز و موفقیت آینده را برای این نسل به ارمغان بیاورد.

کاهش انگیزه رانندگان برای تردد در خیابان‌ها

امروزه فضاهای شهری اهمیت بسیار بالایی میان مدیران دارد زیرا دسترسی به آن‌ها به دنبال توسعه شهرها رو به کاهش گذاشته است. در این راستا، طراحی خیابان‌هایی برای تردد ایمن و رضایت‌بخش تمام مردم، به‌ویژه کودکان، باید بسیار هوشمندانه‌تر از قبل انجام شود که برای این منظور کاهش تردد وسایل نقلیه موتوری می‌تواند بسیار اثربخش باشد. تقسیم‌بندی خیابان‌ها به بخش‌های مختلف می‌تواند فضاهای تردد وسایل نقلیه را کاهش دهد و در عوض مسیرهایی ایمن را برای عبور و مرور کودکان به وجود آورد. بستن کامل خیابان‌ها به روی خودروها حتی بسیار اثربخش‌تر از این رویکرد است و می‌تواند به ایجاد فضاهای بازی برای کودکان نیز منجر شود.

اسلو در نروژ یکی از شهرهای جهان به‌حساب می‌آید که مدیران آن همواره تلاش کرده‌اند از طریق بستن خیابان‌ها به روی خودروها، فضاهایی برای ایجاد تعاملات میان شهروندان به وجود بیاورند. این شهر میزبان خیابان‌های بی‌شماری است که در آن‌ها کودکان با ایمنی کامل به بازی با یکدیگر و دوچرخه‌سواری مشغول می‌شوند و والدین آن‌ها نیز در مکان‌های تعبیه‌شده مخصوص، گرد هم می‌آیند و با یکدیگر تعامل دارند.

اهمیت ایجاد فضاهای بازی برای کودکان/ بهترین پروژه‌های دوستدار کودک

تبدیل فضاهای بدون استفاده به زمین‌های بازی

طراحی فضاهای پویا برای کودکان همواره یکی از مهم‌ترین اولویت‌های مدیران پکن، پایتخت چین، بوده که به‌تازگی خود را در قالب تبدیل فضاهای بدون استفاده به زمین‌های بازی نشان داده است. در یکی از اقداماتی که برای این منظور اجرا شده، یکی از هیجان‌انگیزترین فضاهای عمومی شهر در یکی از مکان‌های متروکه به وجود آمده و شور را برای کودکان به ارمغان آورده است. این فضای عمومی زیبا با هدف دعوت کودکان و خانواده‌های آن‌ها برای انجام فعالیت‌های جسمی، به‌ویژه برگزاری یکی از مسابقات سنتی به نام «جیانزی»، احداث شده است. گزارش‌ها نشان از آن دارد که از زمان توسعه زمین بازی جدید پکن، گرد هم آمدن مردم منطقه نسبت به گذشته بسیار افزایش یافته است و کودکان با انجام فعالیت‌های جسمی در کنار یکدیگر از توانایی‌های بیشتری برای انجام تکالیف خود برخوردار شده‌اند.

اهمیت ایجاد فضاهای بازی برای کودکان/ بهترین پروژه‌های دوستدار کودک

سهیم‌سازی کودکان در طراحی زمین‌های بازی

برنامه‌ریزان روسلاره در بلژیک با هدف تحقق رؤیای کودکان شهر، آن‌ها را در طراحی زمین‌های بازی از طریق یک بستر دیجیتالی مشارکت داده‌اند. در این راستا، نرم‌افزاری به شکل یک فضای بازی مجازی در اختیار کودکان قرار گرفته است که به آن‌ها امکان ایجاد بازی‌های مورد علاقه خود را در محیطی پارک‌مانند را می‌دهد. در واقع مدیران شهر از فناوری دیجیتال برای مردمی کردن توسعه زمین بازی جدید بهره گرفته و مدعی شده‌اند تمام خواسته‌های کودکان در این فضا بدون هیچ محدودیتی اجرا خواهد شد. شهردار از تکمیل این پروژه تا سال ۲۰۲۴ خبر داده است و باور دارد که زمین بازی جدید روسلاره، شهر را به یکی از بهترین نقاط دوستدار کودک جهان تبدیل خواهد کرد.

اهمیت ایجاد فضاهای بازی برای کودکان/ بهترین پروژه‌های دوستدار کودک

توسعه مسیرهای دوچرخه‌سواری ایمن

توسعه مسیرهای دوچرخه‌سواری کاملاً محافظت شده و ایمن از بهترین تدابیر برای ایجاد فضاها در شهرهای دوستدار کودک به‌حساب می‌آید که در افزایش شور کودکان بسیار سهیم است. مدیران در توسعه این مسیرها باید بر ایجاد فضاهایی طولانی برای هدایت کودکان به مقاصدی نظیر مدارس نیز تمرکز کنند تا امکان عبور و مرور سبز آن‌ها را دوش به دوش وسایل نقلیه فراهم بیاورند.

ونکوور در کانادا میزبان یکی از طولانی‌ترین و ایمن‌ترین مسیرهای دوچرخه‌سواری برای تمام اعضای خانواده است که دوچرخه‌سواری در فضایی بسیار زیبا و هموار را به‌ویژه برای کودکان ممکن می‌کند. این مسیر شش مایلی قابلیت بازدید دوچرخه‌سواران از چشم‌اندازهای آبی زیبای شهر با ایمنی کامل فراهم آورده، ضمن این‌که ایستگاه‌های متعددی را برای اشتراک دوچرخه در سایزهای مختلف در خود جا داده است. بسیاری از کودکان ونکوور در این مسیر به سمت مدرسه حرکت می‌کنند و بخش اعظم اوقات فراغت خود را نیز در آن سپری می‌کنند.

اهمیت ایجاد فضاهای بازی برای کودکان/ بهترین پروژه‌های دوستدار کودک

احداث مدارس سبز

گزارش‌ها حاکی از آن است که کودکان هنگام حضور در فضاهایی با بیشترین پوشش‌های گیاهی عملکرد جسمی و ذهنی بهتری دارند. در این مراکز آموزشی نه‌تنها سطح آلاینده‌های هوا بسیار پایین است، بلکه به واسطه وجود سایه ناشی از درختان دمای هوا خنک‌تر است و کودکان در محیطی دلپذیرتر به انجام فعالیت‌های جسمی می‌پردازند.

بالی در اندونزی میزبان مدرسه‌ای کاملاً سبز است که در میان جنگل‌ها و شالیزارها قرار دارد. معماران در احداث این مدرسه به‌طور کامل از چوب بامبو بهره گرفته و هیچ دری برای ورود به آن ایجاد نکرده‌اند. کودکان در این مرکز آموزشی به‌طور مستقیم با طبیعت در ارتباط هستند و همین امر به توسعه رویکردهای زیست‌محیطی و اتخاذ سبک زندگی سالم میان آن‌ها منجر شده است. نتیجه تحقیقات مختلف حاکی از آن است که کودکان و نوجوانانی که در این مدرسه تحصیل کرده‌اند نسبت به سایر دانش‌آموزان بالی از نشاط بالاتری برخوردار بوده و بیشتر بر پرورش استعدادهای خود تمرکز کرده‌اند.

اهمیت ایجاد فضاهای بازی برای کودکان/ بهترین پروژه‌های دوستدار کودک

کد خبر 693992

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.