بهبود امنیت و سلامت دانش‌آموزان با طرح «خیابان‌های مدرسه»

پیاده‌روی ورزشی آسان و در عین حال عالی برای تقویت عضلات بدن است که در کنار ارتقای سلامت عمومی به بهبود محیط زیست نیز کمک می‌کند؛ بعضی از شهرهای جهان برای ترویج پیاده‌روی و افزایش امنیت دانش‌آموزان، طرح خیابان‌های مدرسه را اجرا کرده‌اند که با نتایج مثبتی نیز همراه بوده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، پیاده‌روی یک ورزش روزانه عالی است و می‌تواند به تقویت بدن کمک کند. فواید این ورزش برای سلامتی اغلب در مقایسه با دویدن نادیده گرفته می‌شود، با این حال حتی چنانچه از نظر فیزیکی و ظاهری نیاز چندانی به کاهش وزن وجود نداشته باشد، پیاده‌روی منظم روشی عالی برای تناسب اندام و حفظ سلامت بدن به‌شمار می‌رود.

پیاده‌روی در کنار بهبود سلامت بدن برای محیط زیست نیز مفید است، چرا که با کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از حمل‌ونقل موتوری نقش بسزایی در بهبود دمای هوا و کاهش آلودگی محیط زیست ایفا می‌کند. تا سال ۱۹۷۰ تقریباً ۶۶ درصد از دانش‌آموزان پیاده به مدرسه می‌رفتند این آمار به‌مرور کاهش یافت و امروزه کمتر از ۱۳ درصد است.

این کاهش روزافزون به معرفی روز جهانی پیاده‌روی تا مدرسه در اوایل دهه ۱۹۹۰ در بریتانیا منجر شد که این اقدام در سال ۱۹۹۷ با مشارکت آمریکای شمالی همراه بود. پس از آن در سال ۲۰۰۴ چندین مدرسه و جامعه محلی به سازماندهی مسیرهای فعال و ایمن به مدرسه پرداختند که در ادامه با چند مورد از آن‌ها آشنا می‌شویم.

خیابان‌های مدرسه ابتکاری در بریتانیا و سایر کشورهای اروپایی مانند آلمان، چک یا اتریش برای پیاده‌سازی جاده‌های خارج از مدارس با محدودیت موقت در تردد موتورها در زمان‌های ترک و تحویل است.

پراگ، پایتخت جمهوری چک

پراگ اصلی‌ترین خیابان نزدیک به هر مدرسه را به تردد دانش‌آموزان با پای پیاده، اسکوتر یا دوچرخه اختصاص داده است و حمل‌ونقل موتوری را در آن‌ها در زمان شروع و پایان ساعات تحصیلی به‌مدت ۳۰ دقیقه به‌طور کامل ممنوع کرده است. این اقدام نه‌تنها منجر به نارضایتی ساکنان اطراف مدرسه برای استفاده از وسایل حمل‌ونقل نخواهد شد، بلکه مزایای بسیاری را نیز برای آن‌ها به ارمغان خواهد آورد. به عنوان مثال، ساکنان منطقه می‌توانند در فضایی آرام و ایمن فرزندان خود را به صورت پیاده یا سوار بر دوچرخه و اسکوتر به مدرسه بفرستند و علاوه بر این، دانش‌آموزان در مسیر خانه تا مدرسه، هوای پاک استنشاق خواهند کرد. ایجاد خیابان‌های مدارس در کنار تمام مزایای خود، باعث افزایش فعالیت در میان دانش‌آموزان می‌شود که همین کار به حفظ تندرستی آنان کمک زیادی می‌کند. کودکانی که با پای پیاده یا دوچرخه و اسکوتر بدون وجود والدین خود را به مدرسه می‌رسانند، نسبت به سایرین از توانایی بیشتری برای مقابله با چالش‌هایی نظیر سوانح جاده‌ای برخوردار می‌شوند.

بهبود امنیت و سلامت دانش‌آموزان با طرح «خیابان‌های مدرسه»

لیسبون، پرتغال

لیسبون به تقلید از پاریس و بارسلونا به تصویب طرح خیابان‌های مدرسه پرداخت تا سلامت و امنیت دانش‌آموزان شهر را با گسترش این مناطق پیاده‌محور تضمین و والدین را نسبت به ایمنی فرزندان خود در مسیر مدرسه مطمئن کند، چراکه دانش‌آموزان این شهر علاقه بالایی به تردد در گروه‌های چند نفری دارند و این امر احتمال بروز حادثه با وسایل‌نقلیه موتوری را برای آن‌ها افزایش می‌دهد. تنها مشکل موجود در پیاده‌سازی این طرح، قرار داشتن بعضی از مدارس در شریان‌های ترافیکی شهر است‌.

در حرکت جالب دیگر، مسئولان پرتغال ابتکاری موسوم به قطارهای دوچرخه‌سواری را برای افزایش امنیت دانش‌آموزان هنگام تردد به مدرسه به راه انداخته‌اند. اصطلاح قطار در واقع به گروه‌هایی از دانش‌آموزان اشاره دارد که سوار بر دوچرخه خود به رهبری یک بزرگسال در راه مدرسه هستند.

دقیقاً مانند وسایل حمل‌ونقل عمومی، این قطارهای دوچرخه‌سواری دارای مسیر مبدا و مقصد از پیش تعیین‌شده همچنین توقف‌های برنامه‌ریزی شده‌ای است که کودکان می‌توانند در آن به سایر دوستان خود بپیوندند. این مفهوم پیش از این نیز در شهر بارسلونا معرفی شده بود با این تفاوت که در آنجا طرح به عنوان اتوبوس دوچرخه‌سواری شناخته می‌شود.

بهبود امنیت و سلامت دانش‌آموزان با طرح «خیابان‌های مدرسه»

شفیلد، انگلستان

شفیلد با اعمال ممنوعیت تردد وسایل‌نقلیه موتوری در زمان شروع و پایان ساعات تحصیلی در یکی از شلوغ‌ترین خیابان‌های خود در نزدیکی چند مدرسه، یک منطقه تردد امن ایجاد کرده است تا دانش‌آموزان با خیال راحت به تردد با پای پیاده یا اسکوتر و دوچرخه بپردازند. این شهر همچنین برنامه‌های سرگرم‌کننده جالبی ارائه داده است تا کودکان در ساعات غیرمدرسه نیز در خیابان‌های مسدود به روی تردد ماشین‌ها، به پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری بپردازند و ضمن برخورداری از مزایای شیوه‌های فعال تردد، از کیفیت خوب هوا نیز بهره ببرند.

بهبود امنیت و سلامت دانش‌آموزان با طرح «خیابان‌های مدرسه»

لئون، فرانسه

لئون قصد دارد مسیرهای منتهی به مدارس را پیاده‌راه‌سازی کند. این شهر با توجه به نقش مهمی که محیط‌های آموزشی بر سلامت و رفاه دانش‌آموزان دارند، در نظر دارد این مسیرها و محوطه داخلی مراکز آموزشی را با کاشت گل و گیاه سرسبز کند تا ضمن بهبود امنیت دانش‌آموزان در زمان تردد میان مدرسه و خانه، امکان افزایش فعالیت‌های نوآورانه و علمی را در میان آن‌ها گسترش دهد. تاکنون چندین مدرسه در لئون به پیاده‌راه‌های سبز مجهز شده که این امر با افزایش چشمگیر پیاده‌روی میان دانش‌آموزان و کارکنان مدارس و کاهش استفاده از وسایل‌نقلیه موتوری همراه بوده است.

شهردار لئون نیز دستور داده است تمام فضاهای داخلی مدارس تا سال ۲۰۲۶ به پوشش سبز بیشتر، خاک‌های نسبتاً نفوذپذیر برای کشت بهتر گیاهان، ارائه بازی‌های آبی و احداث زیرساخت‌های مربوط مجهز شود. این طرح در ۲۰۶ مدرسه از سراسر شهر پیاده خواهد شد اما در بحران کنونی تنها امکان تغییر فضاهای داخلی ۲۰ مدرسه امکان‌پذیر است، با این حال، مسیر تمام مدارس سراسر شهر از پیاده‌راه‌های سبز برخوردار خواهد شد.

بهبود امنیت و سلامت دانش‌آموزان با طرح «خیابان‌های مدرسه»

روز جهانی پیاده‌روی تا مدرسه

روز جهانی پیاده‌روی تا مدرسه هر سال در نخستین چهارشنبه ماه اکتبر برگزار می‌شود. در این زمان از سال هوا برای به خیابان رفتن و کمی ورزش کردن بسیار مناسب است و دانش‌آموزان در سراسر جهان این فرصت را دارند که ضمن برخورداری از مزایای سلامتی این ورزش، بر محیط زیست نیز تأثیر بگذارند. این اقدام الهام‌بخش توسعه اقدامات محلی برای ایجاد یک محیط زیست امن و پایدار است.

این روز در حال حاضر به مجموعه‌ای از رویدادهای بین‌المللی تبدیل شده است که در بیش از ۴۰ کشور برگزار می‌شود و طی آن هزاران دانش‌آموز در سراسر جهان با پای پیاده مسیر مدرسه تا خانه و به‌عکس را می‌پیماند.

دانش‌آموزان در این روز از مزایای پیاده‌روی برای ایجاد جوامع ایمن‌تر، حفاظت از محیط زیست و عادات حمل‌ونقل سالم‌تر آگاه می‌شوند و به بررسی موضوعات مهمی همچون ایمنی ترافیک و آلودگی محیط زیست می‌پردازند و مهارت‌های پیاده‌روی ایمن را یاد می‌گیرند.

بهبود امنیت و سلامت دانش‌آموزان با طرح «خیابان‌های مدرسه»

امسال کل ساکنان ریورساید کالیفرنیا با هم در رویدادهای روز جهانی پیاده‌روی تا مدرسه شرکت کردند تا حمایت خود را از سبک زندگی سالم‌تر و شیوه‌های تردد فعال به جهان نشان دهند و ساکنان سراسر دنیا را تشویق کنند تا با دور شدن از حمل‌ونقل ماشینی و انتخاب شیوه‌های جایگزین، تغییرات سالمی را برای سال‌ها پذیرا باشند و آن را به یک عادت روزمره تبدیل کند.

کد خبر 692866

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.