آشفتگی بازار مواد غذایی در جهان تحت تاثیر سه عامل کلیدی

درگیری‌های جهانی، پدیده ال‌نینو و تغییرات آب‌وهوایی جهان را در سال ۲۰۲۳ با نوعی استرس غذایی و شوک ناشی از کمبود غذا، بالا رفتن قیمت‌ها، کاهش عرضه و افزایش تقاضا برای محصولات غذایی مواجه کرده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، تهیه غذا بدون دسترسی به مواد اصلی ضروری مقرون‌به‌صرفه غذایی همچون برنج، روغن پخت‌وپز و پیاز در حال تبدیل شدن به یکی از بزرگ‌ترین نگرانی‌های جهانی است. این کمبود در حال حاضر به‌دلیل اعمال محدودیت بر عرضه مواد غذایی در پی به‌وجود آمدن ترکیبی از درگیری‌های جهانی و تهدید ال نینو برای تولید مواد غذایی و افزایش آسیب ناشی از تغییرات آب‌وهوایی ایجاد شده که کشورها را به سمت محافظت از ذخایر غذایی خود سوق داده و آن‌ها را از صادرات محصولات خود به دیگر نقاط جهان منع کرده است. این موارد یک ضربه سه‌گانه به‌شمار می‌رود که به افزایش قیمت مواد غذایی و گسترش شرایط ناامیدکننده در سراسر جهان منجر می‌شود.

از سوی دیگر هزینه‌های بالای پرورش و حمل‌ونقل محصولات غذایی در کنار وقوع بدترین خشکسالی‌ها طی دهه‌های اخیر منجر به کاهش تولیدات محلی در بسیاری از نقاط حاصل‌خیز جهان به‌رغم فراوانی نیروی کار شده که این امر با گسترش جهانی مشکل محدودیت‌های مواد غذایی پایه همراه بوده است. کمبود عرضه و افزایش تقاضا گسترش نگرانی‌های مبنی بر افزایش قیمت مواد غذایی را در سال جاری به همراه دارد.

آشفتگی بازار مواد غذایی در جهان تحت تاثیر سه عامل کلیدی

این اولین بار نیست که قیمت مواد غذایی دچار آشفتگی می‌شود. قیمت‌های کالاهای اساسی مانند برنج و گندم در سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۸ بیش از دو برابر شد، اما در آن زمان جهان ذخایر غذایی فراوانی داشت که می‌توانست از آن استفاده کند و به این ترتیب توانست در سال‌های بعد رخنه ایجاد شده را دوباره پر کند، اما این ذخایر به‌ویژه در دو سال گذشته کاهش چشمگیری داشته و تغییرات آب‌وهوایی به این کاهش دامن زده است. این امر با تشدید کاهش عرضه عین افزایش تقاضا، نوسانات بازار مواد غذایی و افزایش قیمت‌ها همراه بوده است.

تغییر قیمت مواد غذایی در سال ۲۰۲۳

قیمت مواد غذایی پایه در سراسر جهان طی سال جاری تحت تأثیر متقابل سه عامل «عملکرد ال نینو و مدت زمان ماندگاری آن»، «میزان آسیب تغییرات آب‌وهوایی به محصولات و اعمال محدودیت‌های صادراتی بیشتر» و «آینده شرایط جاری میان روسیه و اوکراین» قرار داد، چراکه هر دو کشور درگیر در این امر تأمین‌کننده جهانی گندم، جو، روغن آفتابگردان و سایر مواد غذایی ضروری هستند. این شرایط به‌ویژه بر کشورهای در حال توسعه تأثیر دارد که قیمت مواد غذایی در آن‌ها افزایش یافته است و مردم آن گرسنه هستند.

ال‌نینو نیز یک پدیده طبیعی است که الگوهای آب‌وهوای جهانی را تغییر می‌دهد و از خشکسالی تا سیل، می‌تواند منجر به تغییرات آب‌وهوایی شدید شود. از سوی دیگر دانشمندان بر این باورند که تغییرات اقلیمی ال‌نینو را قوی‌تر می‌کند.

آشفتگی بازار مواد غذایی در جهان تحت تاثیر سه عامل کلیدی

تأثیر ال‌نینو بر عرضه مواد غذایی

هند خشک‌ترین آگوست خود را طی قرن اخیر تجربه کرد و تایلند با خشکسالی شدیدی مواجه است که باعث ایجاد ترس در مورد ذخایر شکر جهان شده است. این دو کشور بزرگ‌ترین صادرکنندگان شکر پس از برزیل هستند.

بارندگی پایین در هند همچنین امید صادرکنندگان مواد غذایی را مبنی بر برداشت محصولات برنج در ماه اکتبر برای پایان دادن به محدودیت‌های تجاری و تثبیت قیمت‌ها را از بین برده است، بنابراین به نظر نمی‌رسد که قیمت برنج به این زودی کاهش پیدا کند.

کشورهایی که به شدت به واردات مواد غذایی متکی هستند، در معرض بیشترین خطر قرار دارند. این کشورها از اول سپتامبر با کمبود مواد غذایی و افزایش قیمت‌ها مواجه بوده‌اند و خریداران عمده مواد غذایی در حال خریداری مقادیر کمتری از محصولات هستند. شرایط به حدی وخیم است که گفته می‌شود کل درآمد ماهانه خانوارها بدون هیچ پس‌اندازی صرف خورد و خوراک روزانه آن‌ها می‌شود و در صورت نیاز به تهیه داروهای خاص یا پرداخت هرگونه هزینه اضطراری دیگر خانوارها توان تهیه غذای کافی نخواهند داشت.

آشفتگی بازار مواد غذایی در جهان تحت تاثیر سه عامل کلیدی

تأثیر تغییرات آب‌وهوایی و پدیده ال‌نینو تنها بر برنج نیست و هر محصول و موجودی که به آب نیاز دارد را در بر می‌گیرد. سبزی‌ها، درختان میوه، مرغ‌ها و دام‌ها همه با استرس گرمایی مواجه خواهند شد که خطر فاسد شدن غذا را افزایش می‌دهد. این امر باعث محدودتر شدن مواد غذایی می‌شود و اگر مشکل صادرات غلات از اوکراین برطرف نشود، کمبود بیشتری در خوراک دام‌ها و کود مورد نیاز برای رشد محصولات ایجاد خواهد شد.

این امر امنیت غذایی جهان را با خطر مواجه می‌کند، به‌ویژه که کشاورزان اوکراینی نمی‌توانند به‌اندازه کافی ذرت و گندم بکارند و عرضه محصولات آن‌ها به سراسر جهان تا حد زیادی تنها به عبور از مسیرهای پرهزینه در اروپا محدود شده که همین امر صادرات مواد غذایی اولیه را به سراسر جهان با مشکل مواجه کرده است‌.

کد خبر 691729

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.