روز جهانی آگاهی از اتلاف مواد غذایی + کشورهایی با بیشترین ضایعات غذایی

روز جهانی آگاهی از اتلاف مواد غذایی هر سال در ۲۹ سپتامبر برگزار می‌شود و شعار این روز در سال ۲۰۲۳ «کاهش هدررفت و اتلاف مواد غذایی: اقدامی برای تغییر سیستم‌های غذایی» تعیین شده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، کره زمین مملو از سیستم‌های غذایی ناپایدار است و بسیاری از مردم با کمبود مواد غذایی مواجه هستند. برآوردها نشان می‌دهد که سالانه صدها میلیون نفر با گرسنگی و ناامنی غذایی مواجه می‌شوند، با این وجود جهان با حجم بالایی از هدر رفت و اتلاف مواد غذایی مواجه است. این معضل از دو قرن پیش رایج شد و با رشد جمعیت طی چند دهه اخیر گسترش پیدا کرد. در دنیای امروز سیب‌زمینی، چغندر، هویج، تربچه و سایر میوه‌ها یا سبزیجات بیشترین هدررفت را در سطح جهانی دارد و سالانه میلیاردها پوند از ان‌ها دورریخته می‌شود. رسیدگی به این معضل یک چالش مهم در سطح جهانی است.

هدررفت و اتلاف مواد غذایی در سطح جهان

بسیاری از تولیدات غذایی بشر مصرف نمی‌شود و عواقب ناگوار زیست‌محیطی، اجتماعی و اقتصادی در پی دارد. هر سال، نزدیک به یک‌سوم مواد غذایی تولید شده برای مصرف انسان در سراسر جهان تلف می‌شود یا هدر می‌رود. در واقع آمارها حاکی از آن است که ۱۳ درصد از مواد غذایی جهان پس از برداشت، اما قبل از رسیدن به خرده‌فروشی‌ها از بین می‌رود و ۱۷ درصد دیگر پس از رسیدن به خواربارفروشی‌ها، رستوران‌ها و خانه‌ها تلف می‌شود.

پیشگیری از هدررفت مواد غذایی

هدررفت مواد غذایی در کنار خود محصولات با هدررفت منابع حیاتی مانند انرژی، زمین و آب مورد استفاده در تولید آن‌ها نیز همراه است. در واقع وقتی غذا هدر می‌رود، نه تنها خود غذا، بلکه نیروی کار، منابع، سرمایه‌گذاری‌ها و کالاهای گران‌بهایی مانند آب، دانه‌ها و مواد به‌کاررفته در تولید آن نیز هدر می‌رود.

از سوی دیگر با توجه به وجود صدها میلیون انسان گرسنه (تنها ۸۲۸ میلیون نفر در سال ۲۰۲۱) که در بهترین حالت هر رو روز تنها یک وعده غذایی برای مصرف دارند، هدررفت و اتلاف مواد غذایی بار مسئولیت معنوی سنگینی ایجاد می‌کند. این امر همچنین سهم بسزایی در تولید گازهای گلخانه‌ای مخرب کره زمین ایفا می‌کند.

روز جهانی آگاهی از هدررفت مواد غذایی+کشورهایی با بیشترین ضایعات غذایی

بنابراین کاهش ضایعات مواد غذایی در سطوح خرده‌فروشی، خدمات غذایی و خانگی مزایای چندوجهی برای مردم و برای کره زمین ارائه می‌دهد. این اقدام امنیت غذایی را افزایش می‌دهد، بر تغییرات آب‌وهوایی اثر می‌گذارد، در هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌کند و فشار وارده بر زمین، آب، تنوع زیستی و سیستم‌های مدیریت زباله را کاهش می‌دهد.

کاهش تلفات و ضایعات مواد غذایی به تغذیه جمعیت جهانی به شیوه‌ای پایدار از نظر زیست‌محیطی، بهبود بهره‌وری منابع و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای به ازای هر واحد غذای مصرفی کمک می‌کند و نقش بسزایی در پایداری غذایی آینده بشر دارد. به این ترتیب مشکل اتلاف غذا و هدر رفت مواد غذایی نیازمند برطرف شدن است که این موضوع باعث اهمیت «روز جهانی آگاهی از هدررفت و اتلاف مواد غذایی» می‌شود.

شعار روز جهانی آگاهی از هدررفت و اتلاف مواد غذایی ۲۰۲۳

روز جهانی آگاهی از هدررفت و اتلاف مواد غذایی هر سال در ۲۹ سپتامبر برگزار می‌شود و فرصتی منحصربه‌فرد برای جلب‌توجات جهانی به مسائل و سازماندهی فعالیت‌های مربوط به اتلاف غذا، همچنین افزایش علاقه و بهبود دانش در مورد مشکلات جدی موجود در پس هدررفت و اتلاف مواد غذایی است. شعار این روز در سال ۲۰۲۳ «کاهش هدررفت و اتلاف مواد غذایی: اقدامی برای تغییر سیستم‌های غذایی» تعیین شده است که بر اهمیت کاهش هدررفت و اتلاف مواد غذایی و تغییر سیستم‌های کشاورزی در مسیر دستیابی به دستور کار ۲۰۳۰ تأکید دارد.

روز جهانی آگاهی از هدررفت مواد غذایی+کشورهایی با بیشترین ضایعات غذایی

اهمیت آموزش کودکان در زمینه هدررفت و اتلاف مواد غذایی

درگیر کردن نسل بعدی انسان‌ها با موضوعات مهم، راهی عالی برای حل مشکلات آینده به‌شمار می‌رود که این امر در زمینه هدررفت و اتلاف مواد غذایی نیز صادق است. معلمان، والدین، رهبران جوامع و دیگر افراد تأثیرگذار بر زندگی کودکان می‌توانند با آموزش بچه‌ها و هیجان‌زده کردن آن‌ها در مورد راه‌هایی که می‌تواند به‌عنوان بخشی از یک راه‌حل کارآمد برای پیشگیری از این معضل عمل کند، می‌توانند نقش بسزایی در بهبود آینده غذایی بشر ایفا می‌کند.

کشورهایی با بیشترین ضایعات غذایی

به‌طور متوسط هر خانواده در سراسر جهان سالانه ۷۴ کیلوگرم زباله تولید می‌کند. تنها در سال ۲۰۱۹ حدود ۹۳۱ میلیون تن غذا هدر رفت که مسئول ۶۱ درصد از آن خانوارها بوده‌اند. ضایعات مواد غذایی سالانه به یک تریلیون دلار در جهان می‌رسد. غذای سالانه مصرف نشده حاوی کالری کافی برای تغذیه بیش از ۱۵۰ میلیون نفر است.

چین و هند کشورهایی هستند که بیشترین ضایعات مواد غذایی را در سال ۲۰۲۳ دارند که با توجه به جمعیت انبوه این کشورها جای تعجب نیست. همان‌طورکه این کشورها رشد اقتصادی سریعی را تجربه می‌کنند، سیستم‌های غذایی آنها پیچیده‌تر و ضایعات غذایی آن‌ها بیشتر می‌شود. علاوه بر این، عوامل فرهنگی نقش چشمگیری در این زمینه دارد. برای مثال اهمیت ارائه حجم بالایی از مواد غذایی گوناگون در موقعیت‌های اجتماعی عامل مهمی در هدر رفت مواد غذایی در این کشورها به‌شمار می‌رود. در ادامه با کشورهایی با بیشترین ضایعات غذایی آشنا می‌شویم.

چین

میزان ناخالص ضایعات غذایی در چین از ۹۱ میلیون تن فراتر رفته است. مقادیر زیاد ضایعات غذایی گزارش شده توسط چین، اگرچه قابل‌توجه است، اما نباید برای پرجمعیت‌ترین کشور جهان عجیب باشد.

هندوستان

میزان ناخالص ضایعات غذایی برای هند از ۶۸ میلیون تن فراتر رفته است که مانند چین، تعداد خالص جمعیت هند به‌طور شگفت‌انگیزی منجر به مقادیر بیشتری از مواد غذایی استفاده نشده می‌شود.

ایالات‌متحده

میزان ناخالص ضایعات مواد غذایی در ایالات‌متحده بیش از ۱۹ میلیون تن است. در حالی که در سایر کشورها جمعیت بالا به‌عنوان دلیل اصلی هدر رفتن مواد غذایی است، ایالات‌متحده نمی‌تواند چنین ادعایی داشته باشد. برای این کشور، ضایعات غذا نتیجه جایگاه آن به‌عنوان بزرگ‌ترین مصرف کننده غذا در جهان به دست می‌آید.

روز جهانی آگاهی از هدررفت مواد غذایی+کشورهایی با بیشترین ضایعات غذایی

ژاپن

میزان ناخالص ضایعات مواد غذایی در ژاپن بیش از ۸ میلیون تن است. ژاپن هم سرزمینی پرجمعیت است که همین امر مقصر اصلی ضایعات زیاد مواد غذایی در ژاپن محسوب می‌شود.

آلمان

میزان ناخالص ضایعات مواد غذایی در آلمان بیش از ۶ میلیون تن است. ضایعات غذایی بیش از حد آلمان، مانند چندین کشور اروپایی دیگر، به‌واسطه وسعت و ثروت کشور حاصل شده است.

فرانسه

میزان ناخالص ضایعات مواد غذایی در فرانسه بیش از ۵ میلیون تن است. این کشور به دلیل عشق به غذا و محصولات پخته شده شناخته شده است.

انگلستان

میزان ناخالص ضایعات مواد غذایی در بریتانیا بیش از ۵ میلیون تن است و در میان کشورهای سلطنتی در این زمینه جایگاه شماره یک را دارد.

روسیه

میزان ناخالص ضایعات مواد غذایی در روسیه بیش از ۴ میلیون تن است. ضایعات بیش از حد مواد غذایی این کشور تا حد زیادی به‌دلیل جمعیت و تعداد افرادی است که در این کشور پهناور زندگی می‌کنند.

روز جهانی آگاهی از هدررفت مواد غذایی+کشورهایی با بیشترین ضایعات غذایی

اسپانیا

میزان ناخالص ضایعات غذایی در اسپانیا بیش از ۳ میلیون تن است. کشور اسپانیا به خاطر جشن‌ها و غذاهای خود به خوبی شناخته شده است، اما بسیاری از این غذاها تبدیل به زباله می‌شود که این امر اسپانیا را در فهرست کشورهایی با بیشترین ضایعات مواد غذایی قرار می‌دهد.

استرالیا

میزان ناخالص ضایعات مواد غذایی در استرالیا بیش از ۲ میلیون تن است. استرالیا یکی از شگفت‌انگیزترین و غیرمنتظره‌ترین اعضای این لیست است، چراکه این‌کشور در انرژی سبز و تلاش‌های حفاظتی زیست‌محیطی در جهان پیشرو به‌شمار می‌رود.

کد خبر 691354

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.