غرب آماده تحقیر باشد / فروپاشی روانی در سرزمین‌های اشغالی

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _بیست‌ویکم شهریورماه ۱۴۰۲_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «هشدار به تحرکات تروئیکای اروپایی» نوشت: نشست تازه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از صبح دیروز با حضور نمایندگان ۳۵ کشور عضو این شورا در وین آغاز به کار کرد و تا روز جمعه ادامه دارد. موضوع برنامه هسته‌ای کشورمان یکی از سرفصل‌هایی است که در این نشست در دستور کار شورا قرار داده شده است. با وجود تلاشی که شماری از محافل غربی و اسرائیلی برای هدایت دستور کار این نشست به تصویب قطعنامه علیه ایران به جریان انداخته‌اند، منابع دیپلماتیک تأکید کرده‌اند که تصویب قطعنامه در دستور کار اعضا نیست. با وجود این انگلیس، فرانسه و آلمان، سه کشور اروپایی طرف توافق هسته‌ای با ایران در کنار آمریکا در تدارک بیانیه مشترکی هستند که در آن ادعا می‌شود ایران آن‌طور که انتظار می‌رفت، بیانیه مشترک ۴ مارس ۲۰۲۳ را اجرا نکرده است.

بر همین مبنا آنها خواست ادعایی خود مبنی بر همکاری کامل و بیشتر ایران بویژه در رابطه با ارائه اطلاعات و دسترسی به دو مکان و نیز نصب دوربین‌های نظارتی فراپادمانی را تکرار خواهند کرد. «رافائل گروسی»، مدیرکل آژانس نیز سخنان ابتدایی خود پیرامون برنامه هسته‌ای ایران در نشست شورای حکام را با ابراز نارضایتی از آنچه او عدم پیشرفت در اجرای بیانیه ۴ مارس در تهران خواند، آغاز کرد. او ادعا کرد که «ایران همچنین باید توضیحات فنی معتبری را برای وجود ذرات اورانیوم با منشأ انسانی در ورامین و تورقوزآباد در اختیار آژانس قرار دهد و آژانس را از مکان‌های فعلی با مواد مرتبط با هسته‌ای یا تجهیزات آلوده مطلع کند.»

همکاری با آژانس در چهارچوب تعهدات طرفین

اشاره «گروسی» به بیانیه‌ای است که در پی سفر اسفندماه سال گذشته او در تهران به امضا رسید و بر اساس آن قرار شد، موضوع ادعایی آژانس درباره سه مکان اعلام نشده پیگیری و حل و فصل شود و همچنین ایران داوطلبانه وعده داد که همکاری بیشتری با آژانس در زمینه راستی‌آزمایی و نظارت بیشتر این نهاد داشته باشد.

در چهارچوب همین بیانیه و همکاری‌های داوطلبانه ایران با آژانس بود که بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران، بیست‌وپنجم خردادماه گذشته اعلام کرد، از ۲۹ دوربین و دستگاه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که از سایت‌های اتمی ایران جمع‌آوری شده بود، ۱۰ دوربین دوباره در تأسیسات صنعتی اصفهان فعال شده است.

کمالوندی در ادامه تصریح کرد که اطلاعات ذخیره شده در دوربین‌ها نزد ایران خواهد ماند و تا انجام مذاکرات رفع تحریم‌ها آژانس به آنها دسترسی نخواهد داشت. به گفته او، دوربین‌های فعال شده در مرکز تولید سانتریفیوژ اصفهان است؛ این مرکز فعلی ساخت سانتریفیوژ در اصفهان همان خط تولید سانتریفیوژ کرج است که بعد از خرابکاری منابع صهیونیستی به جای امنی منتقل شد. مرکز تولید سانتریفیوژ کرج در تیرماه ۱۴۰۰ با پهپاد هدف قرار گرفت.

غرب آماده تحقیر باشد/ فروپاشی روانی در سرزمین‌های اشغالی

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «دیلی‌تلگراف: غرب آماده تحقیر باشد» نوشت: روزنامه انگلیسی «دیلی‌تلگراف» ضمن اعلام اینکه «شکست اوکراین در جنگ با روسیه قطعی و قریب‌الوقوع است»، به غرب توصیه کرده تا فکر چاره‌ای برای فردای پس از جنگ باشد.

در این گزارش می‌خوانیم: «زمان برای اوکراین رو به اتمام است و پس از ۱۸ ماه جنگ، حالا دیگر بحث نه بر سر امکان شکست غرب، بلکه زمان این شکست است. از آغاز جنگ اوکراین، فرانسه و آلمان گرچه سروصدای زیادی به پا کرده و تسلیحاتی هم به کی‌یف فرستادند، اما به‌طور کلی حامیان خوبی برای اوکراین نبودند. آمریکا به‌عنوان حامی اصلی نظامی و مالی اوکراین، تصمیم‌گیری در این جنگ را برعهده دارد. با این وجود، از اوایل جنگ، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا هم چندان دست‌ودلباز نبوده و تنها به اندازه‌ای سلاح به اوکراین فرستاده که جنگ ادامه پیدا کند؛ نه در حدی که کی‌یف فرصت پیروزی داشته باشد.»

در بخش دیگری از این گزارش می‌خوانیم: «بدون افزایش چشمگیر حمایت نظامی از اوکراین، هیچ تغییر استراتژیکی نمی‌تواند جریان این جنگ را تغییر دهد. علاوه‌بر این، فارغ از حل‌شدن یا پابرجا بودن مسئله فساد در اوکراین، حامیانش در برلین، فرانسه و آمریکا بالاخره کی‌یف را وادار به پذیرش توافق صلح خواهند کرد. احتمالاً پوتین هم به مذاکره راضی باشد؛ البته به شرطی که حاکمیت روسیه بر مناطقی که در شرق و جنوب اوکراین تصرف کرده حفظ شده و عضویت اوکراین در ناتو برای همیشه منتفی شود.

این برای اوکراین یک فاجعه و برای ناتو یک شکست خواهد بود؛ اما برای پوتین، این یک پیروزی است که او را به ادامه اعمال فشار بر اوکراین و غرب در سال‌های آتی تشویق می‌کند. اگر چنین احتمالی به وقوع بپیوندد، غرب تحقیر شده و به یک استراتژی مدیریت خسارت نیاز خواهد داشت… اگر غرب عزم کافی برای کمک به اوکراین در شکست دادن روسیه را ندارد، باید به فکر چاره‌ای برای فردای جنگ باشد و از تکرار سیاست‌هایی که پس از الحاق کریمه در ۲۰۱۴ به خاک روسیه اتخاذ کرد، خودداری کند.»

غرب آماده تحقیر باشد/ فروپاشی روانی در سرزمین‌های اشغالی

روزنامه فرهیختگان در صفحه اول امروز خود با تیتر «شتر در خواب بیند پنبه دانه» نوشت: فرد کارشناسی که در شبکه من‌وتو حضور یافته و خبرنگاران آنکه برای انشقاق و شکاف در جامعه سیستان‌وبلوچستان نسخه می‌پیچند آنقدر از ماجرا پرتند که حتی اخبار روز را هم مرور نکرده‌اند که متوجه شوند دیدار رهبر انقلاب با هزاران نفر از مردم سیستان‌وبلوچستان و خراسان‌جنوبی در حسینیه امام خمینی (ره) در تهران برگزار می‌شود، به همین دلیل در اخبارشان مدام تکرار می‌کردند که رهبر انقلاب به این استان سفر کرده است. این رویکرد مواجهه ناآگاهانه آنها با واقعیت استان سیستان‌وبلوچستان را برملا ساخته و باعث می‌شود تا توصیف دیروز رهبر انقلاب بهتر درک شود: «از نظر آنها، تفاوت‌ها و اختلاف‌های قومی و مذهبی و مسئله جنسیت و زن جز نقاط بحران‌ساز در ایران است که می‌خواهند با تحریک آنها به کشور عزیز ما ضربه وارد کنند اما شتر در خواب بیند پنبه‌دانه!»

رهبر انقلاب در صحبت‌های روز دوشنبه در مورد تلاش آمریکا برای بحران‌سازی در ایران بیان داشتند: «معلومات اطلاعاتی ما نشان می‌دهد دولت آمریکا مجموعه‌ای برای بحران‌سازی در کشورها از جمله ایران ایجاد کرده که مأموریت آن یافتن و تحریک نقاطی است که به نظر آنها می‌تواند باعث بحران شود.»

ایشان «وحدت ملی» و «امنیت ملی» را دو نقطه اساسی مورد هدف دشمن دانستند و لزوم حفظ وحدت را این‌گونه متذکر شدند: «وحدت به معنی کنار هم بودن اقوام و مذاهب مختلف و کنار گذاشتن اختلاف‌های سیاسی، مذهبی، قومی و گروهی در جایی که پای منافع ملی در میان است، نگذارید دشمن وحدت ملی را به‌هم بزند.»
جبهه اپوزیسیون ضدایرانی که خود دچار شکاف و ازهم‌گسیختگی شده است این روزها برای احیای آشوب‌های خیابانی و ایجاد ناامنی در کشور به کوچک‌ترین بهانه‌ها برای ایجاد شکاف اجتماعی به‌ویژه در جامعه سیستان‌وبلوچستان امید دارد. برای هرچه سریع‌تر به شکست کشاندن این راهبرد لازم است ضمن شناخت از ساختار اجتماعی سیستان‌وبلوچستان، دستاویزهای احتمالی معاندان در این استان شناخته شود.

غرب آماده تحقیر باشد/ فروپاشی روانی در سرزمین‌های اشغالی

روزنامه وطن امروز در صفحه اول امروز خود با تیتر «آلبانی فهمید، اروپا هم می‌فهمد» نوشت: وزیر اطلاعات در برنامه تلویزیونی بدون توقف درباره جنگ ترکیبی و روش‌های دشمن برای نفوذ اظهار کرد: تلاش دشمن به گونه‌ای است که به کمتر از براندازی اکتفا نخواهد کرد و روش‌های متفاوتی را برای تحقق این موضوع به کار می‌گیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیداسماعیل خطیب با اشاره به اینکه در اغتشاشات سال گذشته به ندرت دیدیم نیروی انتظامی کشور از اسلحه استفاده کرده باشد، گفت: در جریان اغتشاشات سال گذشته افراد مخالف و موافقی که تحت هدف قرار گرفتند با اسلحه به آنان شلیک شده بود که این سلاح‌ها جزو سلاح‌های سازمانی کشور نبوده است. در واقع بر اساس سیاست کشور، استفاده از سلاح روش مقابله با اغتشاشات نیست.

وی افزود: خوشبختانه تاکنون تمام نقشه‌ها و برنامه‌ریزی‌های دشمن برای کشور توسط مردم و نیروهای امنیتی خنثی شده است. در جریان اغتشاشات سال گذشته، اکثر کشورها علیه ایران موضع‌گیری کردند اما بعد از راهپیمایی ۲۲ بهمن، بسیاری از سرویس‌های اطلاعاتی کشورهای بزرگ با ما تماس گرفتند یا به ایران آمدند.

وزیر اطلاعات در ادامه با تاکید بر اینکه مردم از وضعیت اقتصادی و معیشتی گلایه‌مند هستند، گفت: خوشبختانه دولت سیزدهم و شخص رئیس‌جمهور پیگیر و دغدغه‌مند رفع مشکلات مردم هستند، به نحوی که رئیس‌جمهور از طریق سفرهای استانی مستمر با مردم ارتباط مستقیم برقرار می‌کند و همواره در جهت رفع مشکلات قدم برداشته است.

غرب آماده تحقیر باشد/ فروپاشی روانی در سرزمین‌های اشغالی

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «دلارزایی عربستان از شن و ماسه!» نوشت: عربستان سعودی در حالی از روز یکشنبه گذشته، برای نخستین‌بار میزبان نشست کمیته میراث جهانی یونسکوست که این کشور قصد دارد به یک مقصد گردشگری جهانی تبدیل شود.

چهل‌وپنجمین نشست کمیته میراث جهانی یونسکو که از دهم تا بیست‌وپنجم سپتامبر (نوزدهم شهریور تا سوم مهرماه) در ریاض برگزار می‌شود، پیش از این قرار بود در ژوئن ۲۰۲۲ در کازان روسیه برگزار شود، اما جنگ روسیه و اوکراین باعث شد برخی سازمان‌های فرهنگی جهانی در این باره تجدیدنظر کنند.

در پی شهرت جهانی ۶ محوطه تاریخی

در ژانویه امسال، عربستان سعودی به عنوان رئیس کمیته میراث جهانی انتخاب شد؛ کمیته‌ای که مسئول اضافه کردن فهرست سایت‌های حفاظت‌شده یونسکو، تخصیص کمک‌های مالی و اقدام درباره سوءمدیریت در محوطه‌های جهانی است.«جرالد فایرشتاین»، کارشناس ارشد دیپلماسی ایالات متحده آمریکا در مؤسسه خاورمیانه در واشنگتن می‌گوید که میزبانی این کمیته به خودی خود یک ثروت گردشگری نیست؛ اما این فرصتی است برای عربستان سعودی تا آن‌چه را در زمینه حفظ میراث انجام می‌دهد، به نمایش بگذارد. او به المانیتور گفت که این راهی برای افزایش شهرت شش محوطه ثبت‌شده این کشور در یونسکو، از جمله محوطه باستانی حجر (Hegra) است.

این محوطه در ماه آگوست، پانزدهمین سال ثبت جهانی خود را در فهرست جهانی یونسکو جشن گرفت. این نشست همچنین ۱۵ محوطه دیگر عربستان سعودی را که برای بررسی به سازمان میراث جهانی ارائه شده است، بیشتر در کانون توجه قرار می‌دهد و این امکان وجود دارد که کمیته جهانی با نامزدکردن مکان‌های دیگر در عربستان برای به رسمیت شناختن آن‌ها به عنوان میراث جهانی موافقت کند.

غرب آماده تحقیر باشد/ فروپاشی روانی در سرزمین‌های اشغالی

روزنامه همشهری در صفحه نخست امروز خود با تیتر «فروپاشی روانی در سرزمین‌های اشغالی» نوشت: تقریباً روزی نیست که خبر و فیلمی درباره تظاهرات‌های گسترده ضددولتی در سرزمین‌های اشغالی منتشر نشود؛ تجمع‌های اعتراضی که اغلب به درگیری معترضان و نیروهای امنیتی منجر می‌شود. به این غائله، نگرانی نسبت به آینده سیاسی، تلاطم‌های اقتصادی ناشی از بحران سیاسی و هراس از حملات روزافزون گروه‌های مقاومت به‌دلیل اقدامات تحریک‌آمیز و سیاست‌های ضدانسانی کابینه افراطی رژیم صهیونیستی را هم اضافه کنید. همین هراس و اضطراب هر روزه باعث شده تا آمار مبتلایان به مشکلات روانی در سرزمین‌های اشغالی به‌طور چشمگیری افزایش پیدا کند.

همه‌گیری مشکلات روانی در جوانان

وب‌سایت واللا در گزارشی با اشاره به پدیده فراگیر مشکلات روانی دانش‌آموزان مدارس ابتدایی و متوسطه در سرزمین‌های اشغالی به نقل از یک دختر ۱۶ ساله نوشته بود که به دلیل اعتراض‌های دامنه‌دار در ماه‌های گذشته دچار ترس و وحشت شده است. گفته شده، کشیده شدن اختلافات به همه زمینه‌های زندگی و نگرانی از آینده بی‌ثبات، باعث شده تا اغلب جوانان در سرزمین‌های اشغالی نسبت به آینده خود عمیقاً نگران باشند و ۴۴ درصد از جوانان از اضطراب مداوم، افسردگی و ناامیدی رنج می‌برند. روزنامه «یدیعوت آحارونوت» نیز نوشته که خودکشی در میان نوجوانان و جوانان ۱۵ تا ۲۴ سال ۷۵ درصد افزایش داشته است.

افزایش مصرف داروهای ضدافسردگی

شبکه تلویزیونی آی ۲۴ نیز ژوئن ۲۰۲۳ گزارش داد که در سال گذشته میلادی حدود ۷.۵ درصد از ساکنان اراضی اشغالی یعنی چیزی حدود ۶۴ هزار نفر، داروهای ضدافسردگی و ضداضطراب تجویز شده را مصرف می‌کردند. این رقم در سال ۲۰۱۶ میلادی تنها ۵ درصد بوده که از افزایش ۵۰ درصدی مصرف داروهای ضدافسردگی در طول ۶ سال گذشته حکایت دارد. در این گزارش اشاره شده که تنها یک مرکز حمایت روانی (ارحان) در سال ۲۰۲۲ میلادی ۳۰۰ هزار و ۸۸۳ درخواست برای کمک روانشناختی دریافت کرده که نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد افزایش یافته است. گفته شده ۶۲ درصد از کسانی که درخواست حمایت‌های روانی داشته‌اند، زن بوده‌اند.

غرب آماده تحقیر باشد/ فروپاشی روانی در سرزمین‌های اشغالی

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «شاهکار مطبوعاتی بایدن در ویتنام» نوشت: نشست خبری بایدن در هانوی، پایتخت تایوان به یک نمایش تمام‌عیار از گاف‌ها و اشتباهات تبدیل شد. بایدن در حالی که به سوالات خبرنگاران پاسخ می‌داد خسته و گیج به نظر می‌رسید تا جایی که در یک مقطع از کنفرانس خبری ۲۶ دقیقه‌ای، در حالی که نمی‌دانست شب است یا صبح، گفت که بعد از کنفرانس مطبوعاتی به رختخواب خواهد رفت و در جایی دیگر، گفت که از دستورات کارکنانش پیروی می‌کند که با چه کسی تماس بگیرد و به هیچ‌یک از «سافت‌بال» پاسخ نخواهد داد.

متن کنفرانس مطبوعاتی که کاخ سفید آن را منتشر کرد، نشان می‌دهد خبرنگاران به صراحت سوالاتی آغشته به تمسخر از او می‌پرسند. در یک‌جا خبرنگار بی‌بی‌سی در حالی که می‌خندد، به رئیس‌جمهور آمریکا یادآوری می‌کند که الان عصر است: «می‌خواستم به شما یادآوری کنم (که عصر است) (خنده)».

در بخش پایانی کنفرانس مطبوعاتی یک‌شنبه شب، در حالی که بایدن مصرانه به سوالات روزنامه‌نگاران پاسخ می‌داد، یکباره موسیقی جاز با صدای بلند از میکروفون پخش شد، در حالی که او می‌گفت: «ما از ثبات صحبت کردیم، در مورد جهان سوم صحبت کردیم، متأسفم (این را می‌گویم که) نیمکره جنوبی به تغییرات نیاز دارد.» دقیقاً در همین نقطه از سخنان بایدن بود که کارین ژان پیر، دبیر مطبوعاتی کاخ سفید با درک از وضعیتی که صحبت‌های بایدن به وجود آورده، با عجله صحبت‌های بایدن را قطع کرد و گفت: «از همه متشکرم. این کنفرانس مطبوعاتی به پایان می‌رسد.

با تشکر از همه.» ولی بایدن غافل از اینکه مدتی است میکروفون او خاموش شده، به صحبت‌های خودش ادامه داد و در ادامه نیز در سالن، موسیقی جاز پخش شد و باز هم جو بایدن بدون اینکه متوجه باشد، به صحبت ادامه داد و سعی می‌کرد به چند سوال دیگر خبرنگاران پاسخ دهد، در حالی صدای موسیقی بلندتر می‌شد تا اینکه بایدن از صحنه خارج شد.

عملکرد بایدن در کنفرانس مطبوعاتی یکشنبه شب با تمسخر و انتقاد برخی از ناظران روبه‌رو شد که آمادگی ذهنی و توانایی‌های رهبری او را زیر سوال بردند. یک کلیپ ویدئویی از بایدن که درخواست چرت زدن داشت در توئیتر با بیش از ۲ میلیون بازدید و هزاران نظر منتشر شد.

غرب آماده تحقیر باشد/ فروپاشی روانی در سرزمین‌های اشغالی

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «بازگشت دولت‌های بزرگ» نوشت: بر اساس گزارشی از فایننشال تایمز، پروفسور بری آیکن‌گرین از دانشگاه کالیفرنیا اخبار بدی برای مخاطبان خود داشت. او هشدار داد بدهی‌های عمومی عظیمی که در دوران همه‌گیری کووید و بحران مالی انباشت شده‌اند، در آینده نزدیک کاهش قابل‌توجهی نخواهند داشت. به گفته او، رشد اقتصادی احتمالاً آن‌قدر قوی نخواهد بود که بدهی‌ها کاهش پیدا کنند، و بسیاری از دولت‌ها نه‌تنها به دنبال کاستن از هزینه‌ها نیستند، بلکه مشتاقانه مخارج را افزایش نیز داده‌اند؛ با اینکه کشورها امیدوارند که با افزایش درآمدهای مالیاتی و بهبود نرخ رشد اقتصادی، تأمین مالی هزینه‌های عمومی را تسهیل کنند، «چالش‌های پیش رو دلهره‌آور هستند». اگر نگاه این استاد دانشگاه درست باشد، اجماع قبلی درباره مالیات‌ستانی و هزینه‌کرد زیر سوال می‌رود.

از زمان ظهور اقتصاد ریگانی در آمریکا و تاچریسم در بریتانیا در دهه ۸۰، ایده غالب سیاسی در بسیاری از اقتصادهای پیشرفته، دولت‌های کوچک‌تر بوده‌اند، که کار کمتری انجام می‌دهند و مالیات کمتری می‌گیرند. اما چالش‌هایی همچون همه‌گیری کووید ۱۹، گذار به انرژی‌های سبز و تشدید تنش‌های ژئوپلیتیک، دولت‌ها را برای ایفای نقش برجسته‌تر ترغیب کرده است.

دخالت‌های دولت فعلی آمریکا در اقتصاد از دهه ۳۰ تاکنون بی‌سابقه بوده است. کیث وید، استراتژیست برجسته اقتصادی، این شرایط را به «بازگشت به کنشگری مالی» توصیف می‌کند، که در آن دولت‌ها بیشتر خرج می‌کنند و نقش پررنگ‌تری در مدیریت چرخه اقتصادی به عهده می‌گیرند. اما پرداخت هزینه‌های یک دولت مداخله‌گر، مستلزم تجدیدنظر در سیاست‌های مالی است. افزایش چشمگیر هزینه‌های استقراض، کار کشورهایی را که اکنون به‌شدت بدهکار هستند برای استفاده از بازارهای بدهی به منظور تأمین مالی برنامه‌هایشان، سخت کرده است.

غرب آماده تحقیر باشد/ فروپاشی روانی در سرزمین‌های اشغالی

کد خبر 685751

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.