رستوران‌های معروف و نوستالژی در پایتخت‌های اروپایی

«مارتینیو دا آرکادا» در لیسبون پرتغال، «سوبرینو دی بوتین» در مادرید اسپانیا، «لَتوق دَقژون» در پاریس فرانسه،« پساراس» در آتن یونان، « شستیکا» در لیوبلیانا اسلوونی، «دت لیل آپوتک» در کپنهاگ دانمارک و «لبرفینگر» در براتیسلاوا اسلواکی، قدیمی‌ترین رستوران‌های نوستالژی در هفت پایتخت اروپایی هستند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، غذا خوردن در بیرون از خانه از لذت‌های زندگی و یک سنت قدیمی و محبوب در سراسر جهان است. همین حقیقت از قدیم‌الایام باعث تأسیس رستوران‌ها و غذاخوری‌های متعدد در شهرها و شهرستان‌های سراسر جهان شده است. بعضی از این رستوران‌ها خیلی زود به هر دلیلی تعطیل می‌شوند، بعضی تنها چند سال و تعدادی تا سال‌های متمادی و حتی چندین نسل به فعالیت ادامه می‌دهند. در ادامه با قدیمی‌ترین رستوران‌ها در هفت پایتخت اتحادیه اروپا آشنا می‌شویم که هنوز فعال و در حال خدمات‌رسانی هستند.

مارتینیو دا آرکادا در لیسبون پرتغال

«‌مارتینیو دا آرکادا» واقع در منطقه باروک لیسبون، قدیمی‌ترین رستوران پایتخت پرتغال است که قدمت آن به سال ۱۷۸۲ بازمی‌گردد. البته تاریخ تأسیس این رستوران در اصل سال ۱۷۷۸ است که به‌عنوان یک آب‌میوه‌فروشی شروع به کار کرد که یخ نیز می‌فروخت. مؤسس مارتینیو دا آرکادا تأمین‌کننده رسمی یخ برای خانواده سلطنتی پرتغال بود. این رستوران در طول سال‌ها نام‌های متعددی به خود گرفت و نام فعلی خود را از سال ۱۸۲۹ دارد.

امروزه این کافه‌رستوران مقصدی برای مصرف‌کنندگان غذاهای سنتی پرتغالی است که در آن غذاهای مختلفی با ماهی کاد سرو می‌شود. یکی از برجسته‌ترین شاخص‌های این رستوران میزی منصوب به فرناندو پسوا، بزرگترین شاعر پرتغالی است که درگذشته همیشه غذای خود را روی آن صرف می‌کرده است.

رستوران‌های نوستالژی در پایتخت‌های اروپایی

سوبرینو دی بوتین در مادرید اسپانیا

«سوبرینو دی بوتین» قدیمی‌ترین رستوران برجای‌مانده در سراسر شبه جزیره ایبری است. این رستوران نام خود را از این ماجرا گرفته است که یک فرانسوی به نام ژان بوتین با روحیه‌ای کارآفرین به پایتخت اسپانیا نقل مکان می‌کند و تصمیم می‌گیرد در سال ۱۷۲۵ یک کافه تأسیس کند. سوبرینو دی بوتین در کمتر از دو سال دیگر ۳۰۰ ساله می‌شود و هنوز پا بر جا است؛ موفقیتی قابل‌توجه برای هر کسب‌وکار ممکن. نکته قابل‌توجه‌تر اینکه ساختمان کافه حتی قدیمی‌تر است و تاریخ قید شده در سند آن به سال ۱۵۹۰ باز می‌گردد.

این رستوران که پس از مرگ ژان بوتین به برادرزاده‌اش رسید، در سال ۱۷۵۳ توسعه یافت و خود را وقف سرو غذاهای کلاسیک فوق‌العاده کاستیلیان کرد که خوشمزگی آن‌ها باعث شد حتی در رمان «خورشید نیز طلوع می‌کند» اثر ارنست همینگوی نیز به آن اشاره شود.

رستوران‌های نوستالژی در پایتخت‌های اروپایی

لَتوق دَقژون در پاریس فرانسه

تاریخ تأسیس رستوران لَتوق دَقژون به سال ۱۵۸۲ بازمی‌گردد، یعنی زمانی که غذا خوردن در بیرون از خانه هنوز یک رویداد جدید بود. نخستین مشتریان آن نیز پادشاهان فرانسه بودند. با این وجود اسناد مربوط به رستوران برج نقره‌ای فرانسه وقایع پیش از سال ۱۸۶۰ را نشان نمی‌دهد و داستان‌های مربوط به گذشته‌های دور در آن نسل به نسل منتقل شده است. حتی گفته می‌شود این داستان‌ها می‌تواند ترفندهای بازاریابی باشد. با این حال تاریخی بودن این مکان شگفت‌انگیز که منظره‌ای باشکوه از کلیسای نوتردام در سراسر رود سن را ارائه می‌دهد، محرز است. این رستوران اوج تجمل غذایی و متنوع‌ترین نوشیدنی‌ها را ارائه می‌دهد.

رستوران‌های نوستالژی در پایتخت‌های اروپایی

کافه قدیمی پساراس در آتن یونان

تأسیس این رستوران یونانی در ناحیه پلاکا آتن به سال ۱۸۹۸ باز می‌گردد و هر چند تاریخچه آن هم‌چون دیگر همتایانش طولانی نیست، اما به‌طور قطع پرفراز و نشیب بوده است. کافه قدیمی پساراس حوادث مختلفی هم‌چون دو جنگ جهانی را پشت سر گذاشته است که پایتخت یونان را ویران کرد و کسب‌وکارهای آن را به تعطیلی کشاند، اما هر بار صاحبان پساراس در بازگشایی آن مُصِر بودند.

رستوران‌های نوستالژی در پایتخت‌های اروپایی

مسافرخانه شستیکا در لیوبلیانا اسلوونی

رستوران «شستیکا» سال ۱۷۷۶ تأسیس شد اما بنای آن قدیمی‌تر است. این رستوران در ابتدا به گاری‌هایی خدمت می‌کرد که مسیر بین تریست و وین را طی می‌کردند و به مکانی برای استراحت و راه‌اندازی مجدد نیاز داشتند، به همین دلیل عنوان مسافرخانه را از آن خود کرد. شستیکا امروز محلی برای صرف غذاهای سنتی اسلوونیایی سالم مانند گولاش، اشتروکلجی، کرانسکا کلوباسا، پوتیکا و پای جیبانیکا است.

رستوران‌های نوستالژی در پایتخت‌های اروپایی

دت لیل آپوتک در کپنهاگ دانمارک

قدیمی‌ترین مرکز پذیرایی کپنهاگ «دت لیل آپوتک» به معنای داروخانه کوچک است که گمان می‌رود پیش از تغییر مدل کسب‌وکار با هدف بهبودی از طریق غذا یک داروخانه بوده باشد. این رستوران در سال ۱۷۲۰ تأسیس شده است و در نزدیکی دانشگاه کپنهاگ قرار دارد. دت لیل آپوتک دارای چهار اتاق غذاخوری دنج است و طیف گسترده‌ای از ساندویچ‌ها را با منوی باز ارائه می‌دهید. مانند هر رستوران تاریخی، دت لیل آپوتک نیازی به صرف زمان برای اثبات نام و اعتبار خود ندارد. مشهورترین فرد دانمارکی، هانس کریستین اندرسن، داستان جوجه اردک زشت خود را حین صرف شاه ماهی با پیاز، کیپر، نان و کره در این رستوران نوشت.

رستوران‌های نوستالژی در پایتخت‌های اروپایی

لبرفینگر در براتیسلاوا اسلواکی

هرچند توافق چندانی بر سر این موضوع میان براتیسلاوایی‌ها وجود ندارد، اما به‌نظر می‌رسد قدیمی‌ترین رستوران در شهر آن‌ها «لبرفینگر» است که در سال ۱۷۵۲ تنها به عنوان یک آب‌میوه‌فروشی تأسیس شد. با این حال نوادگان مستقیم مؤسس آن ادعا می‌کنند که لبرفینگر مسافرخانه‌ای است که برای نخستین بار در سال ۱۷۵۹ آغاز به کار کرد و یکی از نخستین مکان‌ها برای پذیرایی از میهمانانی بود که به منطقه تازه تأسیس پترژالکا در ساحل رود دانوب می‌آمدند.

نام فعلی این رستوران از فردی گرفته شده است که در سال ۱۸۹۵ به خرید آن اقدام کرد که مدعی شد رستوران وی شاهد حضور امپراتور فرانتس ژوزف اول بوده است. لبرفینگر در دهه‌های اول قرن بیستم به‌عنوان تأمین‌کننده بهترین کوفته آلو در شهر براتیسلاوا شناخته می‌شد.

رستوران‌های نوستالژی در پایتخت‌های اروپایی

کد خبر 684634

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.