۱۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۲
درد صورت را نادیده نگیرید

درد صورت، فک، بینی یا اطراف چشم ممکن است نشان‌دهنده اختلال عصب سه قلو باشد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مردم بیشتر درد صورت، فک و بینی را نادیده می‌گیرند در صورتی که ممکن است جدی باشد.

این نوع درد که ممکن است شدید، کوبنده و شبیه شوک الکتریکی باشد، می‌تواند یکی از دلایل بروز مشکل در سر باشد.

این درد معمولاً قسمت پایین صورت و فک را درگیر می‌کند، البته گاهی اوقات ممکن است اطراف بینی و بالای چشم را نیز تحت تأثیر قرار دهد؛ درد صورت ممکن است به دلیل تحریک عصب سه‌قلو در مغز ایجاد شود که درد را به پیشانی، گونه و فک ارسال می‌کند، معمولاً به یک طرف صورت محدود می‌شود، اما بدترین دردی است که انسان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

عصب سه‌قلو یکی از ۱۲ جفت عصبی است که به مغز متصل می‌شود و مسئول انتقال حس لامسه و درد از صورت و سر به مغز است.

بیشتر بیماران گزارش می‌کنند که درد آن‌ها به صورت خودبه‌خود شروع می‌شود، در حالی که برخی دیگر اعلام کرده‌اند که درد آن‌ها پس از تصادفات رانندگی، ضربه‌ای به صورت یا جراحی دندان ایجاد شده است. در این موارد، به احتمال زیاد این اختلال در حال توسعه بوده است و بروز این اتفاقات باعث شده است علائم به صورت شدیدتر و ناگهانی ایجاد شوند.

در صورتی که اختلال عصب سه‌قلو یا اعصابی در مغز ممکن است در هر سنی رخ دهد، اما بیشتر در میان افراد بالای ۵۰ سال دیده می‌‎شود؛ به نظر می‌رسد که عوامل خطر این اختلال شامل فشار خون بالا، مولتیپل اسکلروزیس و ژنتیک می‌‎شود.

درد صورت معمولاً به دلیل تماس بین شریان‌ها یا ورید سالم و عصب سه‌قلو در مغز ایجاد می‌‎شود، گاهی اوقات فشار باعث از کار افتادن عصب می‌‎شود. MRI می‌تواند تشخیص دهد که آیا تومور یا مولتیپل اسکلروزیس عصب سه‌قلو را تحریک می‌کند یا خیر.

انجام آزمایش‌های دیگر نیز به تائید کردن علت بروز این مشکلات کمک می‌کند، در صورتی که داروها برای درمان این بیماری بی‌اثر باشد، پزشکان ممکن است عمل جراحی را توصیه کنند.

کد خبر 684503

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.