۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۱
عوامل خطر سکته مغزی چیست؟

عوامل خطر سکته مغزی شامل فشار خون بالا، سیگار کشیدن و چاقی می‌‎شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، سکته مغزی زمانی رخ می‌دهد که گردش خون در مغز مسدود یا رگ خونی در مغز پاره می‌شود. انسداد یا پارگی عروق خونی مانع رسیدن خون و اکسیژن به بافت مغز می‌شود. سلول‌ها و بافت‌های مغز بدون اکسیژن دچار آسیب می‌‎شوند به سرعت از بین می‌روند و موجب بروز علائم مختلف می‌شود. زمانی که سلول‌های مغز از بین می‌روند، ممکن است آسیب‌های جبران‌ناپذیری به همراه داشته باشد که منجر به آسیب‌های جسمی، شناختی و ذهنی می‌‎شود. بنابراین لازم است جریان خون کافی و اکسیژن‌رسانی به مغز در سریع‌ترین زمان ممکن بازیابی شود. درک عوامل خطر سکته مغزی به منظور پیشگیری از بروز بیماری بسیار مهم است. بعضی از عوامل خطر قابل اصلاح و کنترل است، در حالی که بعضی دیگر غیرقابل کنترل هستند. در ادامه به بررسی عوامل خطر سکته مغزی می‌پردازیم:

فشار خون بالا

فشار خون بالای کنترل نشده به رگ‌های خونی آسیب وارد می‌کند و خطر بروز سکته را افزایش می‌دهد. فشار خون بالا بر شریان‌ها در سراسر بدن تأثیر می‌‎گذارد و باعث پارگی یا انسداد سریع‌تر آن‌ها می‌شود. عروق خونی ضعیف یا مسدود شده در مغز خطر بروز سکته مغزی را به میزان قابل‌توجهی افزایش می‌دهد. به همین دلیل است که کنترل فشار خون بالا از اهمیت زیادی برخوردار است.

سیگار کشیدن

سیگار کشیدن خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی و سکته مغزی را افزایش می‌دهد، زیرا باعث تجمع پلاک در شریان‌ها می‌شود، خطر لخته شدن خون را افزایش می‌دهد، اکسیژن خون را کاهش می‌دهد و باعث می‌‎شود قلب سخت‌تر کار کند. سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است که دوپنجم مرگ‌ومیر ناشی از سکته مغزی زیر ۶۵ سال به سیگار مربوط می‏‌شود.

چاقی

چاقی می‌تواند با ایجاد التهاب ناشی از بافت چربی اضافی، خطر سکته مغزی را افزایش دهد. التهاب نیز منجر به کاهش جریان خون و افزایش احتمال انسداد می‌‎شود که هر دو احتمال بروز سکته مغزی را افزایش می‌دهد.

نحوه پیشگیری از بروز سکته مغزی

پیشگیری از بروز سکته مغزی با شناخت عوامل خطری که قابل کنترل هستند، امکان‌پذیر خواهد بود. برای نمونه، نظارت منظم بر فشار خون و مراجعه به پزشکان برای کنترل فشار خون، ترک سیگار، کنترل سطح قند خون از طریق رژیم غذایی مناسب، ورزش کردن و مصرف دارو از جمله مهم‌ترین عوامل شناخته شده است.

کد خبر 683591

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.