فتح قله به شرط استقامت

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _پنجشنبه شانزدهم شهریورماه ۱۴۰۲_ را در ادامه می خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه قدس در صفحه اول امروز خود با تیتر «مسلمانان هدف مشروع پهپادهای آمریکا!» نوشت: همزمان با ادامه بازی مقامات کاخ سفید با کلیدواژه حقوق بشر برای توجیه مداخلات خود در کشورهای دیگر، یک رسانه آمریکایی روایتی از جنایات یانکی‌ها در خاورمیانه منتشر کرده که هوش از سر آدم می‌پراند.

وبگاه نظامی رصد جنایات جنگی آمریکا با بیان اینکه از زمان لشکرکشی واشنگتن به منطقه غرب آسیا تاکنون تنها بیش از ۴۸ هزار غیرنظامی در جریان عملیات‌های پهپادی ارتش آمریکا کشته شده‌اند، دکترین کاخ سفید را «تهی از اخلاق جنگی» نامید.

سندی بر دو دهه جنایت در خاورمیانه

این وبگاه ضدجنگ که به رصد جنایات جنگی آمریکا می‌پردازد، در ادامه مقاله می‌نویسد: «غالب جنگ‌های واشنگتن در خاورمیانه به بهانه مبارزه با تروریسم به تشدید خشونت در جوامع دامن زده است، زیرا این حملات نظامی، نامنظم و نامتقارن بوده و عمدتاً مبتنی بر ایدئولوژی نژادپرستانه آمریکایی‌ها در برتری جان آمریکایی‌ها در مقایسه با جان مسلمانان استوار است، کما اینکه «جی کارنی» دبیر مطبوعاتی کاخ‌سفید بارها در مواضع رسانه‌ای خود درباره اهمیت و ارزش حفظ جان آمریکایی‌ها و متحدان خود در نبردهای پهپادی تأکید کرده است.»

نشریه رصد جنایات جنگی آمریکا می‌افزاید: «در سالیان طولانی، در حملات ضدبشری ارتش آمریکا در قالب عملیات‌های پهپادی موسوم به ضدتروریسم ارتش در خاورمیانه، همواره مسلمانان به عنوان اهدافی مشروع و تروریست انگاشته شده‌اند.

این در حالی است که ارزیابی‌های صورت گرفته حاکی است از زمان آغاز عملیات‌های نظامی پهپادی ارتش آمریکا با شعار مبارزه با تروریسم در خاورمیانه، دست‌کم ۲۲ هزار ۶۷۹ نفر تا ۸۴ هزار و ۳۰۸ غیرنظامی در خاورمیانه از طریق پهپادهای رزمی و عاملان نظامی جنایتکار بشری عاری از موازین اخلاقی و بشری به قتل رسیده‌اند.

گزارش می‌افزاید: «بدون شک، حملات نظامی از طریق هواپیماهای بدون سرنشین به علت پنهان ماندن هویت دشمن و حضور نداشتن عامل مستقیم نظامی در کشتار به کاهش انگیزه‌های روان‌شناختی در ایجاد ترحم در کشتار می‌انجامد و به علت وجود فاصله فیزیکی میان اپراتور هدایت‌کننده پهپاد رزمی و قربانیان نبرد و پنهان بودن صحنه ناگوار قتل و خونریزی از دیدگان قاتلان، بی‌شک احساسات انسانی و اخلاق جنگی در نبرد هم رنگ می‌بازد». نشریه نظامی آمریکایی در نهایت با انتقاد از سیاست غیرانسانی ارتش ایالات متحده در به‌کارگیری از هواپیماهای جنگی بدون سرنشین در نبردها علیه اهداف غیرنظامی، اعلام کرد: واشنگتن در دکترین جنگی خود از این تسلیحات به مثابه ابزار سیاست خارجی «تهی از اخلاق جنگی» بهره می‌برد.

نامه ۱۱۳ نهاد حقوق بشری به بایدن

انتشار گزارش جدید از جنایات آمریکا در خاورمیانه در حالی است که اواسط سال گذشته ۱۱۳ گروه و نهاد حقوق بشری در نامه‌ای به رئیس‌جمهور آمریکا، حملات ادامه‌دار پهپادی این کشور در غرب آسیا و قاره آفریقا را موجب کشتار غیرنظامیان دانسته و خواستار توقف این جنایات شدند.

در این نامه آمده: سال‌هاست غرب با محوریت آمریکا در مناطق مختلف جهان دخالت مستقیم نظامی دارد؛ غرب آسیا (خاورمیانه) و قاره آفریقا از مناطق پرتردد نظامیان آمریکایی است و در سال‌های اخیر در حملات مختلفی به بهانه مبارزه با گروه‌های تروریستی تکفیری -که بعضاً با افشای اسناد مختلفی رابطه‌شان با آمریکا علنی شده- جان تعداد قابل توجهی از غیرنظامیان را گرفته است.

در ادامه تأکید شده است: «جنگ‌های ابدی» باید پایان یافته و «عدالت نژادی» برقرار شود. با ادامه یافتن حملات پهپادی «جنگ‌های ابدی» نیز ادامه خواهد یافت و در این میان، جوامع اسلامی و آفریقایی متحمل خسارت شدید خواهند شد.

فتح قله به شرط استقامت

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «فتح قله به شرط استقامت» نوشت: همزمان با اربعین حسینی مراسم عزاداری با حضور جمع زیادی از هیئت‌های دانشجویی صبح دیروز در حضور رهبر انقلاب اسلامی برگزار شد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، در این مراسم در رثای حضرت اباعبدا… الحسین (ع) و یاران باوفای ایشان مرثیه سرایی و زیارت اربعین قرائت شد؛ همچنین، حجت‌الاسلام والمسلمین رستمی، رئیس نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها طی سخنانی به تبیین رمز ماندگاری واقعه کربلا و وظیفه اربعینی رهروان امام حسین (ع) در عصر حاضر پرداخت.

در پایان این مراسم، نماز جماعت ظهر و عصر به امامت رهبر انقلاب برگزار شد. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در سخنان کوتاهی، بین دو نماز، هریک از مجالس عزاداری و توسل به امام حسین (ع) را زمینه اتصال و ارتباط با نورلایزال معنویت و مشعل فروزان حسینی و راهگشا خواندند و تاکید کردند: مهم‌ترین موضوع، حفظ این اتصال و ارتباط با صراط مستقیم است که لازمه آن اراده و استقامت است.

ایشان خاطرنشان کردند: اگر استقامت کردید، قله را فتح خواهید کرد و به قله حاکمیت دین خدا و حاکمیت حق و عدل خواهید رسید.

رهبر انقلاب اسلامی با تاکید بر اینکه جوانان مایه امید هستند، به حضور پرشکوه مردم، به ویژه جوانان در راهپیمایی اربعین از نجف تا کربلا و همچنین، در دیگر شهرهای کشور اشاره کردند و خطاب به جوانان گفتند: همان‌گونه که در مسیر راهپیمایی اربعین با استحکام حرکت کردید، در راه حاکمیت توحید نیز مستحکم و همراه با اراده باشید و همیشه حسینی زندگی کنید و حسینی بمانید.

فتح قله به شرط استقامت

روزنامه همشهری در صفحه نخست امروز خود با تیتر «نیت، شهر کربلا؛ مقصد، شهر ری» نوشت: تهران بوی کربلا گرفته است، نسیم عطر بین‌الحرمین از میدان امام‌حسین (ع) در مرکز شهر می‌وزد و تا حرم عبدالعظیم حسنی (ع) در ری می‌رود؛ گویی این کوچه و خیابان‌ها می‌رسد به طریق‌الحسین در عراق. هرجا رو برمی‌گردانی، زائرانی را می‌بینی که قدم‌هایشان اینجاست، اما دلشان کربلا. «‌اَلسَّلامُ عَلَیک یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَی الاَرْواحِ الَّتی حَلَّتْ بِفِناَّئِک»

پرده اول

قدم‌هایی در تهران و دل‌هایی در کربلا

هوا خیلی گرم است؛ انگار نه انگار که پاییز پشت در نشسته؛ هوای اول صبح شبیه روزی داغ در نیمه تیرماه است؛ با این حال همه آمده‌اند؛ میدان امام‌حسین (ع) پر است از مردمی که به عشق حسین (ع) از خواب صبح زده‌اند تا خودشان را به مراسمی که برای جاماندگان است، برسانند. ابتدای مسیر در میدان امام‌حسین (ع)، گروه بزرگی در حال خواندن زیارت اربعین هستند که روی تابلوی بزرگی نصب شده است. پیاده‌روی از اینجا شروع می‌شود و به سمت جنوب تا میدان شوش و از آنجا به غرب و دوباره به جنوب تا حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) ادامه پیدا می‌کند. پرچم قرمزرنگ بزرگی در اهتزاز است. بچه‌های کوچک در آغوش پدر و مادر، پیرزن و پیرمردها عصازنان و آنها که توان راه رفتن ندارند، روی صندلی چرخ‌دار آمده‌اند. اینجا، اول مسیر عاشقی است.

پرده دوم

این دلدادگی میراث جاودانه ما است

بوی اسپند از جای‌جای مسیر به مشام می‌رسید. موکب‌داران با حالی خوب مشغول پذیرایی از سوگواران هستند. سیدرضا، مرد جهاندیده‌ای است که موکب خود را در اختیار نوجوانان قرار داده و خودش از دور نظارت می‌کند. او می‌گوید: «چندین سال است که موکب‌داری می‌کنم و افتخارم نوکری برای امام‌حسین (ع) است. این موکب‌ها بهترین فضا برای آشنایی نوجوانان و جوانان با اهل‌بیت (ع) هستند. ما بزرگ‌ترها باید نسل نوجوان را وارد میدان کنیم و محب اهل‌بیت (ع) بودن، میراث باارزشی است که باید به آنها سپرده شود.» در اکثر موکب‌ها نوجوانان و جوانان حضور دارند. عده‌ای لیوان چای به‌دست عاشقان سوگوار می‌دهند و برخی هم لیوان‌های شربت توزیع می‌کنند. گرمای هوا همچنان ۳۷ درجه است.

پرده سوم

‌قدم‌هایی به نیابت از درگذشتگان

گوشه‌ای از مسیر نشسته است و به پهنای صورت اشک می‌ریزد. با چشمانی پر از حسرت به طی‌طریق سوگواران نگاه می‌کند؛ گویی چشمانش در جست‌وجوی کسی است. در زمزمه‌هایش واژه پدر را تکرار می‌کند و می‌گوید: «پدرم فوت کرده است و امروز به نیابت او در این مراسم شرکت کرده‌ام. خیلی دلش می‌خواست به کربلا برود، اما هرگز قسمت نشد.» اشک مجالش نمی‌دهد و زیر لب نوحه مهدی رسولی را آهسته زمزمه می‌کند: «یا حسین هواتو کردم، اسیر دردم، بذار منم بیام حرم دورت بگردم. حالم عجیبه، دلم غریبه، فضای سینه‌ام پر از شمیم سیبه» امثال او کم نیستند. دیروز خیلی‌ها به نیابت از درگذشتگان و شهدا آمدند و جای عزیزان سفر کرده را سبز کردند. جاماندگان قافله عشق دیروز یادی هم از سردار دل‌ها حاج‌قاسم سلیمانی و شهدای مدافع حرم و امنیت کردند و به نیت این عزیزان فریاد زدند: «یا حیدر…»

فتح قله به شرط استقامت

کد خبر 683574

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.