احیای تروریسم با زندانیان فراری / بی‌حجابی اجباری در مهد آزادی بیان

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _سه‌شنبه هفتم شهریورماه ۱۴۰۲_ را در ادامه می خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه رسالت در صفحه اول امروز خود با تیتر «شکست جادوگر از عروسک» نوشت: با اینکه هری پاتر هنوز پادشاه رمان‌های فانتزی است و با نوعی طلسم، هنوز رکورددار فروش رمان است، اما نتوانست پرفروش‌ترین فیلم کمپانی مشهور هالیوود، یعنی برادران وارنر باشد. این جایگاهی است که به باربی تعلق پیدا خواهد کرد.

باربی نماد صنعت فرهنگ است. اینکه چگونه می‌توان یک کالای همخوان با ذائقه عامه را به انبوه‌ترین شکل ممکن تولید کرد، سپس سال‌ها بعد آن کالای نوستالژیک را با هدف جذب عامه به سینما وارد کرد و با هنرنمایی صنعت تبلیغات، سیل عامه را به سمت گیشه‌ها روانه ساخت. ماجرای باربی و اوپنهایمر به همه ما یادآوری می‌کند امروز در جهان فرهنگ چه پیوند عمیقی با اقتصاد دارد و چگونه خلق ثروت و قدرت می‌کند.

باربی از این جهت درست برعکس اوپنهایمر عمل می‌کند. باربی با هدف تجاری و کسب ثروت به بازار می‌آید. اما اوپنهایمر با سرمایه عظیمی که پشت خود دارد، بیش از آن که به دنبال کسب ثروت کلان باشد، به دنبال کسب قدرت نرم است. فیلمی که می‌تواند چهره بمب اتم، خلق و استعمال آن را در ذهن‌ها تغییر دهد و خاکستری کند و تابوی آن را بشکند. تصور ما از فرهنگ، غذایی است که روح مردم را تغذیه می‌کند یا اعتلا می‌بخشد و آموزش می‌دهد. اما تصور هالیوودی از فرهنگ، صنعتی است که می‌تواند مقبولیت دولت را در اذهان بهبود بخشد و سود کلانی هم تولید کند. فرهنگ هالیوودی در پی قدرتمند کردن دولت و ثروتمند کردن سرمایه‌داران است.
فیلم «باربی» به زودی با عبور از فیلم «هری پاتر» به عنوان پرفروش‌ترین محصول تاریخ کمپانی برادران وارنر در گیشه جهانی معرفی خواهد شد.

فیلم سینمایی «باربی» با رساندن فروش جهانی خود به ۱.۳۴ میلیارد دلار با عبور از «هری پاتر و یادگاران مرگ – قسمت ۲» به عنوان پرفروش‌ترین اکران جهانی در تاریخ کمپانی برادران وارنر معرفی می‌شود.

«هری پاتر و یادگاران مرگ – قسمت ۲» با بودجه ۲۵۰ میلیون دلاری در سال ۲۰۱۱ اکران شد و به فروش ۱.۳۴ میلیون دلاری در سراسر جهان دست یافته بود. ساخته «گرت گرویگ» در آخر هفته‌ای که گذشت، ۱۸/۲ میلیون دلار از محل بیش از ۱۲ هزار و ۸۰۰ سالن در ۷۵ کشور به فروش خود افزود. پیش‌بینی می‌شود «باربی» به زودی فیلم «برادران سوپر ماریو» را نیز کنار بزند تا به پرفروش‌ترین فیلم گیشه جهانی سینما از ابتدای سال ۲۰۲۳ تا به امروز تبدیل شود.

«باربی» با نقش‌آفرینی «مارگو رابی» و «رایان گاسلینگ» پس از عبور از انیمیشن «منجمد ۲» ساخته «جنیفر لی» و «کریس باک»، رکوردار پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما است که توسط یک کارگردان زن ساخته شده است.

احیای تروریسم با زندانیان فراری/ بی‌حجابی اجباری در مهدآزادی بیان

روزنامه سیاست روز با تیتر «احیای تروریسم با زندانیان فراری» در صفحه اول امروز خود نوشت: آمریکا در حالی با حملات مستقیم به دنبال بحران‌سازی در سوریه است که هم‌زمان با طرح فراری دادن زندانیان سناریوی احیای تروریسم از زندانیان فراری را در دستور کار قرار داده است.

منابع خبری در شمال شرق سوریه بار دیگر از فرار تروریست‌های داع از زندان خبر می‌دهند؛ اتفاقی که طی دو سال گذشته بارها رخ داده و موجب شده است تا این گروهک تروریستی جان تازه‌ای بگیرد. به گزارش وبگاه العربی الجدید، تروریست‌های داعش که هنوز تعداد آن‌ها مشخص نیست، از زندان «الصناعه» در شهر الحسکه فرار کرده و در ادامه شبه‌نظامیان کُرد که کنترل این زندان را در دارند، حالت فوق‌العاده اعلام کرده‌اند.

نهاد دیده‌بان حقوق بشر سوریه نیز گزارش داد که اطلاعاتی از فرار بزرگ عناصر داعش به گوش می‌رسد؛ برخی منابع محلی در شهر الحسکه نیز گفته‌اند که این تعداد تروریست به کمک عناصر دیگر در خارج از زندان توانسته‌اند، فرار کنند.

در این میان شبه‌نظامیان «نیروهای دموکراتیک سوریه» (SDF) نیز با پشتیبانی ائتلاف آمریکایی از آغاز یک عملیات امنیتی گسترده برای پاکسازی مناطق شرق استان دیرالزور خبر داده‌اند. این عملیات پس از آن آغاز شد که گزارش‌های بسیاری از مردم محلی در ارتباط با افزایش فعالیت داعش منتشر شده است.

در ابتدای سال ۲۰۲۲ میلادی نیز تروریست‌های داعش در یک حمله گسترده به زندان «الصناعه» تلاش کردند تا زندانیان را آزاد کنند که در این میان درگیری شدید به مدت یک هفته رخ داد؛ در آن درگیری‌ها طبق آمار کردهای سوریه، ۳۷۴ تروریست داعشی از جمله ۱۷۴ زندانی و همچنین ۱۱۷ شبه‌نظامی کُرد کشته شدند و در نهایت ۴۰۰ داعشی توانستند فرار کنند.

هجدهم بهمن سال گذشته نیز حدود ۲۰ زندانی داعشی پس از زلزله ویرانگر در شمال غرب سوریه، موفق به فرار از زندان «راجو» در نزدیکی مرز ترکیه شدند. کارشناسان یکی از دلایل قدرت‌یابی نسبی داعش در مناطق شرق سوریه و عملیات‌های تروریستی ماه‌های اخیر را به فرار عناصر داعش از زندان‌ها مربوط می‌دانند؛ زندان‌هایی که در کنترل شبه‌نظامیان کُرد و ائتلاف آمریکایی است. کارشناسان سازمان ملل نیز در بیست‌وسوم مرداد در گزارشی به شورای امنیت خبر دادند که علی‌رغم عملیات‌های مستمر مبارزه با تروریسم، اما داعش به سازماندهی بین پنج تا هفت هزار عضو از تمامی نقاط عراق و سوریه ادامه می‌دهد که بیشتر آن‌ها از میان نیروهای سابق است. طبق این گزارش از میان این تعداد ۳۵۰۰ نفر تابعیت عراق و ۲۰۰۰ نفر نیز تابعیت بیش از ۷۰ کشور را دارند.

در این میان یک منبع امنیتی عراقی گفت که آمریکا با فراری دادن تروریست‌های داعش از زندانی در سوریه، در پی تکرار سناریوی زندان «ابوغریب» در عراق است. در این راستا یک منبع امنیتی عراقی به وبگاه المعلومه گفت که فرار تروریست‌های داعش و فرماندهانشان از زندان‌های سوریه از سال‌های گذشته تاکنون تحت اشراف مستقیم نیروهای آمریکایی صورت می‌گیرد.او بدون ذکر نام خود افزود: «فرار زندانیان از زندان‌های الحسکه و غویران با طرح و برنامه آمریکا و با اجرای شبه‌نظامیان قسد صورت می‌گیرد؛ فراریان به طور عمده از فرماندهان بلندپایه داعش هستند که بسیاری از آن‌ها حکم اعدام دارند.»

این منبع امنیتی عراقی تأکید کرد که آمریکا از تروریست‌های داعش برای ناآرام کردن مناطق شرق سوریه و حمله به نظامیان ارتش سوریه بهره می‌برد. او فرار عناصر داعش از زندان‌های سوریه را به فرار تروریست‌های القاعده از زندان ابوغریب در تیرماه ۱۳۹۲ تشبیه کرد؛ تروریست‌هایی که هسته اولیه داعش را در سوریه و عراق بنا گذاشتند. در آن برهه با حمله گروه القاعده به دو زندان امنیتی مهم عراق، ابوغریب و تاجی در نزدیکی بغداد حدود ۶۰۰ نفر از زندانیان موفق به فرار از این زندان‌ها شدند.

احیای تروریسم با زندانیان فراری/ بی‌حجابی اجباری در مهدآزادی بیان

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «یک افتخار تمام ایرانی» نوشت: رویداد ملی و غرور آفرین دیگری در دولت سیزدهم، روز گذشته در منطقه عسلویه رقم خورد. در سفر آیت‌الله رئیسی به استان بوشهر، عملیات تولید گاز از فاز ۱۱ میدان پارس جنوبی آغاز شد، پروژه‌ای که از آن با عنوان مرزی‌ترین فاز، نسبت به همسایه جنوبی، یعنی قطر برشمرده می‌شود.

اما این، تنها ویژگی فاز ۱۱ پارس جنوبی نیست که آن را مهم می‌سازد. اینکه در غیاب متخصصان کارشناسی، تنها به همت و توان کارشناسان ایران و آن هم در فاصله ۲ ساله این فاز به بهره‌برداری رسید، مؤید همان چیزی است که آیت‌الله رئیسی در این مراسم به آن اشاره کرد: مؤلفه قدرت جمهوری اسلامی ایران.

به عبارت دیگر، افتتاح دیروز را نباید صرفاً یک اتفاق صنعتی یا توسعه‌ای قلمداد کرد، بلکه به دلیل اهمیت چندجانبه آن، باید گامی مهم و راهبردی در مسیر پیش روی کشور دانست که دارای پیام‌های متعددی در حوزه‌های سیاست خارجی، توانمندی‌های فنی، غرور ملی و توسعه اقتصادی است.

در کلامی دیگر، آغاز عملیات تولید گاز از فاز ۱۱ میدان پارس جنوبی را می‌توان تحقق «ایران قوی» به عنوان شعار و راهبرد محوری دولت سیزدهم برشمرد. بویژه اینکه در ۲۰ سال گذشته، در دولت‌های مختلف، از جمله دولت‌های یازدهم و دوازدهم، این پروژه مهم و اساسی به سرانجام نرسیده بود که علت عمده آن، انتظار برای حضور کارشناسان خارجی بود. اما افتتاح روز گذشته در عمل نشان داد که می‌توان در مسیر توسعه کشور گام برداشت، بدون آنکه منتظر اخم و لبخند بیگانگان باشیم. این واقعیت دیگر رویداد دیروز بود که رئیس‌جمهور هم به آن اشاره کرد.

اقدام ماندگار متخصصان داخلی

رئیس‌جمهور در مراسم «آغاز تولید گاز از فاز ۱۱ میدان مشترک پارس جنوبی» در عسلویه، راه‌اندازی این فاز را اقدامی بزرگ و ماندگار در حوزه صنایع نفت و گاز کشور دانست و گفت: اجرای این طرح از سوی متخصصان توانمند داخلی در حالی صورت گرفت که شرکت‌های خارجی طرف قرارداد برای اجرای آن به بهانه تحریم تعهدات خود را رها کرده بودند و کشور تحت شدیدترین تحریم‌ها قرار داشت.

آیت‌الله رئیسی انتقال سکوی گازی از فاز ۱۲ میدان عظیم پارس جنوبی به این میدان و راه‌اندازی این طرح سه سال زودتر از زمان لازم برای اجرای چنین طرحی را از دیگر ویژگی‌های خاص این پروژه عنوان کرد و افزود: در اجرای این طرح همچنین صرفه‌جویی‌های مالی قابل توجهی هم حاصل شده است.

احیای تروریسم با زندانیان فراری/ بی‌حجابی اجباری در مهدآزادی بیان

روزنامه قدس در صفحه اول امروز خود با تیتر «اربعین؛ میعادگاه شیعیان در یک کنگره جهانی» نوشت: نیم قرن پیش؛ یعنی زمانی که هنوز مراسم اربعین به شکوه امروز شکل نگرفته بود، حضرت آیت الله خامنه‌ای در سال ۱۳۵۲ مصادف با روز جمعه ۲۰ صفر سال ۱۳۹۴ هجری قمری (۲۴ اسفند ۱۳۵۲ شمسی) در جریان سلسله جلساتی در مسجد امام حسن (ع) در مشهد مقدس که به شرح و تفسیر خطبه‌های نهج‌البلاغه اختصاص داشت، به مناسبت تقارن با شب اربعین حسینی، تحلیلی تاریخی و جامع از چرایی اهمیت زیارت اربعین ارائه دادند. متن بیانات ایشان به شرح زیر است:

می‌دانید یکی از علائم ایمان، زیارت اربعین است؟ [وَ رُوِیَ عَنْ أَبِی مُحَمَّدٍ الْحَسَنِ الْعَسْکَرِیِّ ع أَنَّهُ قَالَ: عَلَامَاتُ الْمُؤْمِنِ خَمْسٌ صَلَاةُ الْخَمْسِینَ وَ زِیَارَةُ الْأَرْبَعِینَ وَ التَّخَتُّمُ فِی الْیَمِینِ وَ تَعْفِیرُ الْجَبِینِ وَ الْجَهْرُ بِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ؛ از امام حسن عسکری (ع) روایت شده است که فرمود: نشانه‌های مؤمن، پنج چیز است: ۵۱ رکعت نماز [گزاردن در شبانه‏روز]، زیارت اربعین، انگشتر به دست راست کردن، پیشانی بر خاک نهادن، و بلند گفتنِ بسم اللّه الرحمن الرحیم. (تهذیب الأحکام، شیخ طوسی، ج ‏۶، ص ۵۲).] بنده نمی‌دانم این روایت چقدر صحیح است، اصراری هم ندارم که بگویم معنای این روایت همین است که من گمان کرده‌ام، واقعش هم این است که احتمال می‌دهم معنایش یکی از شقوق و احتمالات دیگری باشد که در این زمینه بیان می‌شود؛ اما اگر این احتمال هم که من می‌گویم باشد، مؤید فراوانی دارد؛ «زیارة الاربعین».

شیعه جمع متفرقی بود؛ جامعه‌ای بود که در یک جا و در یک مکان زندگی نمی‌کرد؛ در مدینه بودند، در کوفه بودند، در بصره بودند، در اهواز بودند، در قم بودند، در خراسان بودند -اطراف و اکناف بلاد- اما یک روح در این کالبدِ متفرق و در این اجزای متشتت در جریان است؛ مثل دانه‌های تسبیح، یک رشته و یک نخ، همه این‌ها را به هم وصل می‌کرد. آن رشته چه بود؟
رشته اطاعت و فرمانبری از مرکزیت تشیع، از رهبری عالی تشیع یعنی امام؛ همه این رشته‌ها به آنجا متصل می‌شد؛ قلبی بود که به همه اعضا فرمان می‌داد؛ و به این ترتیب، تشیع یک سازمان و یک تشکیلات بود. ممکن بود دو نفر از حال هم خبر نداشته باشند، اما بودند کسانی که از حال همه باخبر بودند. اطاعت و فرمانبری آن‌ها به‌حساب، فریاد زدنشان از روی دستور، سکوتشان طبق نقشه، همه چیزشان با حساب.

فقط یک عیبی کار آن‌ها داشت و آن اینکه همدیگر را کمتر می‌دیدند. اهل یک شهر و شیعیان یک منطقه، البته یکدیگر را می‌دیدند، اما یک کنگره جهانی لازم بود برای شیعیانِ روزگار ائمه (ع). این کنگره جهانی را معین کردند، وقتش را هم معین کردند؛ گفتند در این موعدِ معین، در آن کنگره هرکس بتواند شرکت کند. آن موعد، روز اربعین است؛ و جای شرکت، سرزمین کربلاست؛ چون روح شیعه روح کربلایی است، روح عاشورایی است؛ در کالبد شیعه تپش روز عاشورا مشهود است؛ شیعه هر جا که هست دنباله‌روِ عاشورای حسین (ع) است.

این است که می‌بینیم همه جا این تپش‌هایی که در شیعه مکشوف شده، از آن مرقد پاک ناشی است؛ این‌ها شعله‌هایی بوده که از آن روح مقدس و پاک و از آن تربت عالی‌مقدار سرکشیده؛ به جان‌ها و روح‌ها زده؛ انسان‌ها را به گلوله‌های داغی تبدیل کرده و آن‌ها را به قلب دشمن فرو برده....

اربعین یعنی میعاد شیعیان در یک کنگره بین‌المللی، جهانی، در یک سرزمینی که خود آن سرزمین خاطره‌انگیز است؛ سرزمین خاطره‌هاست؛ خاطره‌های باشکوه، خاطره‌های عظیم؛ سرزمین شهدا، مزار کشته‌شدگان راه خدا.

اینجا جمع بشوند پیروان تشیع و دست برادری و پیمان وفاداریِ هرچه بیشتر ببندند. این اربعین است؛ اگر امروز هم بتوانند شیعیان آن سرزمین پاک و مقدس را یک چنین میعادی قرار دهند. البته بسیار کار بجا و جالبی خواهد بود و همین دنباله‌گیری از راهی است که ائمه هدی به ما ارائه دادند.

احیای تروریسم با زندانیان فراری/ بی‌حجابی اجباری در مهدآزادی بیان

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «حزب‌الله مایه سربلندی لبنان است» نوشت: این پاسخ مدیرمسئول فقید روزنامه السفیر لبنان به خبرنگار کیهان است که در خردادماه سال ۱۳۸۵ در دفترشان در بیروت انجام شده است.

طلال سلمان، روزنامه‌نگار مدافع و همراه محور مقاومت و مؤسس و مدیرمسئول روزنامه «السفیر» لبنان روز جمعه گذشته در سن هشتادوپنج سالگی دار فانی را وداع گفت.

مرحوم طلال سلمان و روزنامه تحت مدیریت او «السفیر» تنها روزنامه لبنانی بود که در جریان جنگ ۳۳ روزه و حمله رژیم صهیونیستی به لبنان در سال ۱۹۸۲ حتی یک روز هم تعطیل نشد و با وجود محاصره، توزیع آن به‌صورت محدود ادامه یافت و در خیابان‌های پایتخت لبنان حضور خود را حفظ کرد و پای کار محور مقاومت بود و به سیدحسن نصرالله عشق می‌ورزید.

همراهی طلال سلمان با حضرت امام خمینی (ره) از پاریس تا تهران و مصاحبه او با بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در کارنامه این روزنامه‌نگار توانمند لبنانی وجود دارد و تیتر معروف «به همت خمینی شاه دربه‌در شده» عبارتی فارسی است که در صفحه نخست السفیر در روز پیروزی انقلاب اسلامی ایران نقش بست.

طلال سلمان متولد سال ۱۹۳۸ در شهر شمستر واقع در غرب شهر بعلبک در بقاع لبنان است، او که مؤسس روزنامه السفیر به‌عنوان معروف‌ترین و بزرگ‌ترین روزنامه جهان عرب بود، در نوشته‌هایش، هدف خود از فعالیت‌های روزنامه‌نگاری را سروسامان دادن به وضعیت مطبوعات در لبنان و توسعه مسیر آن برای تبدیل شدن به مطبوعات مدرن جهان عرب عنوان کرده است.

نخستین شماره روزنامه السفیر در بیست‌وششم مارس سال ۱۹۷۴ منتشر شد و در این سال‌ها موفق شده شهرت زیادی در کشورهای عربی و اسلامی کسب کند و سردبیران و روزنامه‌نگاران آن در طول چهار دهه فعالیت به شهرت قابل‌توجهی در صحنه رسانه‌های عرب دست پیدا کردند.

سرمقاله‌های طلال سلمان با عنوان «علی‌الطریق» در روزنامه السفیر هر خواننده‌ای را آشکارا با شخصیتی برخوردار از مواضع مستحکم و قاطع انقلابی آشنا می‌کرد که تحت تأثیر جو قرار نمی‌گرفت و تا سال‌های سال هیچ‌گاه مواضع ملی و میهنی‌اش در برابر موضوعات مهم جهان عرب همچون فلسطین و مقاومت تغییر نکرد.

«ضمیمه فرهنگی» روزنامه السفیر که تا سال‌های سال منتشر می‌شد گوشه‌ای دیگر از شخصیت فرهنگی، سیاسی و ادبی وی را نشان می‌داد که هر خواننده‌ای را به خود مجذوب می‌کرد و طیف وسیعی از روشنفکران جهان عرب را با خود همراه می‌کرد.

احیای تروریسم با زندانیان فراری/ بی‌حجابی اجباری در مهدآزادی بیان

روزنامه فرهیختگان در صفحه اول امروز خود با تیتر «ردیابی مسیر سرمایه الیگارشی روسیه در ۲۰۲۲» نوشت: مرکز تجزیه و تحلیل اقتصاد کلان و پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت روسیه (CMASF) که یک اندیشکده خصوصی در حوزه تجزیه و تحلیل فرآیندهای اقتصاد کلان در روسیه است، به‌تازگی گزارش مفصلی از تراز پرداخت‌های روسیه از سال ۲۰۰۸ تاکنون منتشر کرده است. این گزارش نشان می‌دهد خالص حساب سرمایه روسیه از شروع سال ۲۰۲۲ تا انتهای ۶ ماهه نخست ۲۰۲۳ به منفی ۲۶۶ میلیارد دلار رسیده که منفی ۲۵۳ میلیارد دلار آن مربوط به دوره جنگ اوکراین است.

این مقدار دو تا ۲.۵ برابر خالص حساب سرمایه‌ای است که در بحران کریمه و بحران مالی ۲۰۰۸ رخ داده بود. رصد اخبار نشان می‌دهد برخی از رسانه‌های انگلیسی‌زبان این ارقام را به عنوان خروج سرمایه از روسیه عنوان کرده‌اند اما پرواضح است خروج سرمایه تنها بخشی از واقعیت‌های تغییرات خالص حساب سرمایه است. کارشناسان می‌گویند گرچه شناسایی ارقام خروج سرمایه در حساب سرمایه دشوار است، اما تعبیر درست از فرار سرمایه از کشورها ناظر بر منابعی است که به‌صورت خرید املاک و مستغلات در خارج از کشور صرف شده و این ارقام در ذیل حساب سرمایه انعکاس می‌یابد.

واقعیت خبر خروج سرمایه ۲۶۶ میلیارد دلاری

گفته شد برخی از رسانه‌های انگلیسی‌زبان و حتی روس‌زبان در خبر اختصاصی از خروج سرمایه ۲۵۳ میلیارد دلاری در روسیه طی ۱۸ ماه اخیر خبر داده‌اند. این موضوع اخیراً نیز در گزارش مرکز پژوهش‌های اتاق ایران که با عنوان شصت‌ونهمین گزارش پایش تحولات تجارت جهانی منتشر شده، عیناً آورده شده است. در این گزارش آمده: «بر اساس گزارش اخیر مرکز تحلیل و پیش‌بینی اقتصاد کلان بانک مرکزی روسیه، خروج خالص سرمایه از روسیه از فوریه ۲۰۲۲ زمان آغاز تهاجم روسیه به اوکراین تا پایان ژوئن ۲۰۲۳ به سطح بی‌سابقه ۲۵۳ میلیارد دلار رسیده است که چهار برابر میزان خروج سرمایه در سال ۲۰۲۱ از این کشور بوده است. حجم سرمایه خروجی از ابتدای سال ۲۰۲۳ تاکنون نیز ۲۷ میلیارد دلار بوده است.

بر اساس گزارش‌ها، میانگین نرخ خروج سرمایه از روسیه طی ۱۳ سال گذشته ۵ درصد بوده است؛ این در حالی است که نرخ فرار سرمایه نسبت به تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۲ به ۱۳ درصد رسید که از حجم خروج سرمایه پس از الحاق کریمه به روسیه در سال ۲۰۱۴ نیز فراتر رفته است؛ نکته حائز اهمیت آنکه این رقم در طول بحران مالی جهانی سال ۲۰۰۸ حدود ۱۱ درصد بود.» بررسی‌ها نشان می‌دهد عددی که رسانه‌ها از آن به‌عنوان خروج سرمایه نام برده‌اند، رقم خالص حساب سرمایه است که همه ارقام آن لزوماً به معنی خروج سرمایه نیست و تنها بخشی از آن می‌توان خروج سرمایه باشد. برای توضیح بیشتر این موضوع باید بگوییم تراز پرداخت‌های خارجی، صورت حساب مالی است که کلیه مبادلات اقتصادی ساکنان یک کشور را با ساکنان بقیه کشورهای جهان، در یک مدت معین مثلاً یک سال نشان می‌دهد. بنابراین تراز پرداخت‌ها نشان‌دهنده کلیه روابط اقتصادی یک کشور با خارج در طول یک زمان مشخص است.

احیای تروریسم با زندانیان فراری/ بی‌حجابی اجباری در مهدآزادی بیان

روزنامه وطن امروز در صفحه اول امروز خود با تیتر «ورق برگشته!» نوشت: رئیس‌جمهور فرانسه درست چند روز پس از پیوستن ایران به بریکس در جمع سفرای این کشور از ضرورت بازگشت به برجام صحبت می‌کند. آخرین موضع ساکن الیزه بحران‌زده درباره توافق هسته‌ای با ایران ادامه عقب‌نشینی‌های وی درباره ایران است.

مکرون که کشورش با یک بحران جدی در آفریقا مواجه شده است و در شرایطی که ارزش راهبردی پاریس در جهان به پایین‌ترین حد ممکن رسیده است، با اشاره به تضعیف ساختارهای نظم فعلی جهان، گسترش اعضای بریکس با حضور ایران را عزم جدی برای تغییر نظم موجود می‌داند. رئیس‌جمهور فرانسه که به درستی شرایط جدید جهانی را درک کرده بخوبی می‌داند در فضای جدید بویژه حضور ایران در بریکس، برجام مدنظر غربی‌ها در ساختارهای رو به افول جهانی با فشار بر تهران محقق نخواهد شد و هرگونه توافق هسته‌ای یا احیای برجام باید منطبق با شرایط فعلی جهان باشد.

دستاوردهای جدید منطقه‌ای ایران در کنار دیپلماسی حقوق بشری که منجر به توافق اخیر کشورمان در تبادل زندانی با آمریکا شد و امتیازاتی که واشنگتن برای حصول این توافق به ایران داد و پیش از آن حاضر بود فقط این امتیازها را در ازای توقف غنی‌سازی سطح بالای ایران واگذار کند، برای رئیس‌جمهور فرانسه و هر مقام غربی دیگر به این معنا است که همه چیز عوض شده و ورق برگشته است. ضمن اینکه ساکن کاخ الیزه هنوز تلاش می‌کند تبعات سخنان گزاف و نسنجیده خود در جریان آشوب‌های سال گذشته ایران را کاهش دهد.

مکرون با ادراک نادرست خود از آنچه در تهران طی آشوب‌های پاییز سال گذشته رخ داد به مواضع و اقدامات مداخله‌جویانه ناشیانه‌ای دست زد که البته چیزی جز فضاحت دیپلماتیک برای او در پی نداشت. رئیس‌جمهور فرانسه که میزبانی عناصر ضدایرانی بدنام را در دفتر کار خود عهده‌دار شد و آن روزها به وضوح از پایان برجام صحبت می‌کرد، چند ماه بعد مجبور شد به رئیس‌جمهور ایران تلفن بزند و از علاقه‌اش به تعامل با تهران بگوید.

احیای تروریسم با زندانیان فراری/ بی‌حجابی اجباری در مهدآزادی بیان

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «تاخت و تاز سوء تغذیه» نوشت: علی آقامحمدی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام: دوهزار و ۲۰ محله و ۱۹ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از جمعیت در سراسر ایران وجود دارد که از امکانات اولیه زندگی مانند مسکن، اشتغال، تحصیلات تا ۱۲ سال، سلامت، خوراک و پوشاک محروم هستند. (خبرگزاری مهر / ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲)

البته این عضو مجمع تشخیص، در همین خبر، به آمار دیگری هم اشاره کرده که اگرچه ارتباط مستقیم با این موضوع ندارد، اما نمایی از محرومیت بخشی از جامعه را به خوبی تصویر می‌کند: «از ظرفیت افراد جوان در محلات برای شناسایی نیازها استفاده کردیم و به نتایج خوبی نیز رسیدیم. در این روند ۸۷۴ هزار تارک تحصیل ۶ تا ۱۷ سال در کشور شناسایی شدند. همه این افراد با کد ملی شناسایی شده‌اند و به استان‌ها برای ثبت‌نام ابلاغ شده است و مدارس با هر ثبت‌نام این افراد ۲ میلیون تومان بودجه دریافت می‌کنند و تاکنون (تا اردیبهشت) ۱۵۰ هزار نفر از آن‌ها به تحصیل بازگشتند.»

هادی موسوی، مدیرکل سابق مطالعات رفاه اجتماعی وزارت کار می‌گوید: «۵۷ درصد از جمعیت ایران سو تغذیه دارند و کالری لازم را دریافت نمی‌کنند. بنا بر اعلام بانک جهانی ۲۱۰۰ کیلو کالری استاندارد حداقل کالری روزانه مورد نیاز برای یک انسان است.»

او در این باره به این نکته هم اشاره می‌کند که ۵.۱۴ میلیون نفر از آن ۵۷ درصدی که سوءتغذیه دارند، کودک هستند و حدود ۱۰ میلیون نفر از آن‌ها زیر ۱۲ سال دارند. بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، ۴۰ درصد زنان و حداقل ۱۰ درصد مردان به دلیل دریافت نامناسب و کمبود کلسیم در معرض خطر پوکی استخوان قرار دارند، مطالعات در ایران نیز نشان می‌دهد بیش از ۵۰ درصد مردم کلسیم مورد نیاز را دریافت نمی‌کنند و مصرف کافی کلسیم و لبنیات به عنوان مهم‌ترین منبع دریافت این ماده ضروری است.(ایرنا/۱۸ تیر ۱۴۰۲)

احیای تروریسم با زندانیان فراری/ بی‌حجابی اجباری در مهدآزادی بیان

روزنامه همشهری در صفحه نخست امروز خود با تیتر «بی‌حجابی اجباری در مهدآزادی بیان» نوشت: دولت فرانسه در تازه‌ترین محدودیت خود برای استفاده از نمادهای مذهبی در مدارس، استفاده از ردای تمام قد گشادی که زنان مسلمان معمولاً استفاده می‌کنند را در مدارس ممنوع می‌کند. دولت فرانسه از سال ۲۰۰۴ نیز داشتن حجاب در مدارس را ممنوع کرده است. اما این تنها فرانسه نیست که به‎رغم داعیه دفاع از آزادی‌های فردی، روزبه‌روز زنان و دختران مسلمان را محدود می‌کند. دادگاه عالی فرانسه سال گذشته نیز از ممنوعیت استفاده از لباس شنای اسلامی (بورکینی) در شهرهای ساحلی حمایت کرد. بر اساس این قانون کسانی که ممنوعیت استفاده از بورکینی را نقض کنند ۳۵ یورو جریمه می‌شوند. افزون بر این، دست‌کم ۱۱ کشور اروپایی نیز مشابه همین قانون را در سال‌های گذشته اجرا کرده‌اند.

این در حالی است که برخی از مدافعان فرهنگ غرب، این ممنوعیت‌های مغایر با حقوق بشر را نه‌تنها محکوم نمی‌کنند، بلکه آن را مُرّ قانون و عین قانونمداری می‌دانند، اجبار به بی‌حجابی و کنار گذاشتن اعتقادات مذهبی در غرب را تحسین کرده و در مقابل، از اروپا و آمریکا می‌خواهند که در برابر قانون حجاب در ایران بایستند و به آنها برای برقراری «بی‌حجابی اجباری» کمک کنند.

از نظر این گروه، محدود کردن زنان مسلمان در غرب به امور داخلی آنها بازمی‌گردد، اما دخالت غرب در پوشش کشورهای اسلامی از جمله در ایران، به مفهوم حمایت از حقوق زنان است! استاندارد دوگانه این جماعت آن‌قدر رسوا است که ابتدا دم از پوشش اختیاری زدند اما بعدها ثابت شد که با هرگونه نمادگرایی دینی چه در موضوع حجاب و چه در مقوله عزاداری به‌شدت مخالفند. در هر صورت، مبارزه برخی از کشورهای غربی با حجاب نظیر آنچه در این گزارش به آنها اشاره شده، به افزایش آمار توجه غیرمسلمانان به اسلام منجر شده و نتیجه عکس داده است.

احیای تروریسم با زندانیان فراری/ بی‌حجابی اجباری در مهدآزادی بیان

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «عبور چپ‌های تحریمی از صندوق رأی» نوشت: در حالی که اصلاح‌طلبان ساختاری به رهبری حزب اتحاد ملت که سردمدار تحریم انتخابات هستند، با ضربه شدیدی که از بهزاد نبوی رئیس مستعفی، و بلکه برکنار شده سابق جبهه اصلاحات دریافت کردند، در شوک و سرگیجه عجیبی به سر می‌برند، اظهارات آذر منصوری رئیس سفارشی خاتمی در رأس جبهه اصلاحات، ماهیت ضد تحریمی این جریان ساختارشکن را بیش از پیش آشکار ساخت.

بهزاد نبوی چندی پیش در گفت‌وگو با مجله «آگاهی نو» ضمن محکوم کردن هرگونه روش خشونت‌آمیز و اردوکشی خیابانی، راه هرگونه تغییر را صندوق رأی عنوان کرده بود.

آذر منصوری، رئیس جبهه اصلاحات، به‌تازگی در یک نشست سیاسی پیرامون انتخابات امسال گفته است: تندروها می‌خواهند جمهوریت را به ناجمهوریت تبدیل کنند و در چنین شرایطی اصلاح‌طلبان به جای تلاش بی‌معنا برای حضور در ساختار قدرت سیاسی، باید برای پیگیری و نمایندگی خواسته‌ها و حقوق شهروندی گروه‌های مختلف اجتماعی تلاش کنند!

منصوری در ادامه اظهارات خود که کانال تلگرامی امتداد (ارگان حزب اتحاد ملت) آن را منتشر کرده، مدعی شده: «نتیجه این انتخابات با قانون جدید تبدیل کامل جمهوریت به ناجمهوریت است و اگر ما به عنوان احزاب سیاسی که فکر می‌کنیم وجه دموکراسی‌خواهی ما به سایر جریان‌های سیاسی غلبه دارد، نتوانیم با این ناجمهوریتی که اتفاقاً به وجهه دین رحمانی ما هم آسیب‌های جدی زده مقابله کنیم، تلاش برای حضور در ساختار قدرت سیاسی بی‌معنا خواهد بود.» او همچنین ادعا کرده: «مردم امیدی به شرکت در انتخابات ندارند، چراکه احساس می‌کنند رأی آن‌ها تأثیری بر بهتر شدن شرایط نمی‌کند!»

اینکه یک جریان سیاسی، قانونی را که در مجلس به تصویب رسیده و از تأیید شورای نگهبان هم عبور کرده و ابلاغ شده برنمی‌تابند، ریشه در همان استبداد و مشی دیکتاتوری دارد که اتفاقاً پشت نقال‌هایی مانند دموکراسی، جمهوری‌خواهی و مردم، پنهان مانده است. اما سخنان رئیس جدید جبهه اصلاحات را باید فراتر از این تحلیل کرد.

مقابله با قانون در قاموس این جریان تحریمی که با چاشنی «مردم امیدی به شرکت در انتخابات ندارند» چگونه قابل تحقق است وقتی که از صندوق رأی هم عبور کرده‌اند؟! جز اینکه آن‌ها به روش‌های خشونت‌آمیز و اردوکشی‌های خیابانی دلبسته‌اند؟ آیا این تهدید رخدادهای دهه ۶۰ را تداعی نمی‌کند؟

گزاره «مردم امیدی به انتخابات ندارند» نیز یک القاست نه حقیقت و مردم باید متوجه این دسیسه که می‌خواهد آن‌ها را از مسیر اصولی حل مشکلات یعنی صندوق رأی دور کند، باشند. چه اینکه نان بانیان آشوب در تنور مشکلات پخته می‌شود و از همین‌رو است که کمر بسته‌اند تا مشکلی از مردم حل نشود و کارآمدان با رأی مردم انتخاب نشوند.

احیای تروریسم با زندانیان فراری/ بی‌حجابی اجباری در مهدآزادی بیان

کد خبر 682358

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.