تغذیه دانش‌آموزان در کشورهای مختلف چگونه است؟

بسیاری از مدارس سراسر دنیا با توجه به اهمیت وعده غذایی ناهار یا به دلایلی ویژه کشور خود همچون اطمینان از تغذیه کودن حتی در یک وعده، به ارائه ناهار مدرسه با دانش‌آموزان می‌پردازند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، ناهار مدرسه به‌معنای تغذیه کودکان در مدرسه به جای خانه است که سرآغاز آن به دهه ۱۷۹۰ در آلمان بازمی‌گردد. در این زمان مردی آمریکایی‌الاصل شروع به تغذیه‌رسانی به کودکان فقیری کرد که به‌صورت پاره‌وقت کار می‌کردند تا هزینه‌های غذا و مدرسه خود را بپردازند. این غذاها بسیار ساده بود و با مواد نسبتاً ارزانی مانند جو و سیب‌زمینی آماده می‌شد. به‌تدریج فرهنگ ناهار مدرسه به سراسر جهان راه یافت و امروزه در هر کشور ترکیب ویژه خود را دارد. این غذا می‌تواند رایگان، به‌صورت شهریه‌ای یا خریدنی در مدارس ارائه شود.

آلمان، اهمیت ویژه به ناهار

ناهار مهم‌ترین وعده غذایی برای آلمانی‌ها است و مدارس این کشور بین ساعت ۱۲ تا ۲ بعدازظهر را به آن اختصاص می‌دهند. غذا معمولاً با یک غذای اولیه مانند سالاد سیب‌زمینی شروع می‌شود و با سیب‌زمینی شکم‌پر یا سوسیس آلمانی‌به همراه یکی از نان‌های پمپرنیکل، چاودار یا نان سفید دنبال می‌شود. در وعده‌های غذایی برخی دانش‌آموزان میوه یا سبزیجات تازه نیز پیدا می‌شود.

غذای دانش‌آموزان در کشورهای مختلف چگونه است؟

برزیل، ارائه بزرگترین برنامه ناهار مدرسه

برنامه ناهار مدارس برزیل به ۴۲ میلیون کودک در سراسر کشور غذا می‌دهد و آن را به یکی از برنامه‌های بزرگ ناهار مدارس در سراسر جهان تبدیل کرده است. اجزای اصلی وعده‌های غذایی در ناهار مدارس برزیل شامل برنج، لوبیا، گوشت و سالاد است. دانش‌آموزان جوان‌تر از سه تا پنج وعده غذایی در روز که همه توسط مدرسه ارائه می‌شود، برخوردار می‌شوند.

طبق قانون اساسی این کشور حداقل ۳۰ درصد از غذای ارائه شده برای ناهار مدارس از مزارع محلی تهیه می‌شود. این کشور ابتکارات زیادی برای آشپزخانه مدارس دارد تا از طریق سوپ، غذاهای تهیه شده از سبزی‌ها و گوشت باقی‌مانده و غذاهای برنجی، ضایعات مواد غذایی را به حداقل برساند.

غذای دانش‌آموزان در کشورهای مختلف چگونه است؟

چین، ناهار رایگان در مدارس

چین در سال ۲۰۱۱ برنامه ناهار رایگان در مدارس را برای همه دانش‌آموزان کشور گسترش داد و شاهد افزایش چشمگیری در سلامت تغذیه کودکان روستایی بود. این وعده غذایی از برنج و سویا به تخم‌مرغ، محصولات سویا، گوشت، نودل، انواع نان‌ها و رول‌ها تغییر کرده و شامل چندین غذای سنتی همچون بوک چوی بخارپز، نودل ماهی و ورمیشل و پرتقال ماندارین می‌شود.

غذای دانش‌آموزان در کشورهای مختلف چگونه است؟

ویتنام، غذاهای برنجی

ماده کلیدی ناهار مدرسه در ویتنام برنج است. این غلات با یک پروتئین مکمل همچون توفو، ماهی، مرغ یا گوشت همراه با سس سرو و در کنار آن یک تغذیه تکمیلی همچون میوه (شامل محصولات گرمسیری مانند گواوا، لیچی، میوه اژدها یا دوریان)، یک لیوان شیر سویا یا یک دسر سنتی ویتنامی به نام chè ارائه می‌شود که یک دسر میوه‌ای سه لایه آماده‌شده با شیر نارگیل است.

غذای دانش‌آموزان در کشورهای مختلف چگونه است؟

ژاپن، تغذیه سالم

ترکیب ناهار مدارس در ژاپن توسط متخصصان تغذیه تعیین می‌شود و ترکیبی سالم از پروتئین‌ها، کربوهیدرات‌ها، چربی‌ها و شیر است. این وعده غذایی به همه دانش‌آموزان مدارس ابتدایی و بعضی دبیرستان‌ها در سراسر ژاپن ارائه و در یک کلاس درس ویژه آموزش درس‌هایی در مورد تغذیه سالم سرو می‌شود.

ناهار مدارس ژاپن تقریباً به‌طور کامل از مواد غذایی تازه تهیه می‌شود و شامل بشقاب‌های برنج با ماهی کبابی، اسفناج پخته‌شده و انواع جوانه‌ها در کنار سوپ میسو با گوشت و شیر سویا است. علاوه بر این خانواده‌ها می‌توانند جعبه‌های تغذیه‌ای مملو از برنج، گوشت، میوه و سبزی‌ها با طرح‌های زیبا و رنگارنگ برای کودکان مدرسه‌ای خود آماده کنند.

غذای دانش‌آموزان در کشورهای مختلف چگونه است؟

اسپانیا، غذاهای مغذی و سیرکننده

ناهار مدرسه در اسپانیا سرشار از مواد مغذی و سیرکننده است و به سبک خانواده‌ها در دو وعده سرو می‌شود. این غذا ممکن است شامل یک کاسه سوپ خامه کدو تنبل یا پائلا به‌عنوان یک غذای برنجی محبوب اسپانیایی باشد که با برنج دانه بلند، هویج، نخود فرنگی، سیب‌زمینی و تکه‌های ماهی کاد تهیه می‌شود یا حاوی یک وعده لوبیا یا عدس به همراه نان و سالاد باشد. وعده‌های غذایی معمولاً با میوه‌هایی مانند خربزه، پرتقال یا سیب به همراه ماست سرو می‌شوند.

غذای دانش‌آموزان در کشورهای مختلف چگونه است؟

هندوستان، تغذیه‌های متفاوت در طول هفته

ناهار مدرسه در هند مشابه غذاهایی است که در خانه‌ها صرف می‌شود. برنج و روتی (یک نان تخت هندی) که اغلب با کاری سرو می‌شود، گزینه پرطرفداری در مدارس است. دولت هند از مؤسسات می‌خواهد که برای هر روز هفته وعده غذایی متفاوتی ارائه دهند، چراکه برای بسیاری از کودکان، ناهار ظهر مدرسه اولین وعده غذایی روز است. علاوه بر این، دولت هند اغلب از وعده‌های غذایی رایگان به‌عنوان راهی برای تشویق خانواده‌ها برای فرستادن فرزندان خود به مدرسه استفاده می‌کند.

غذای دانش‌آموزان در کشورهای مختلف چگونه است؟

فنلاند، غذاهای محلی

فنلاند یک برنامه ناهار مدرسه با بودجه فدرال دارد و در وعده‌های غذایی آن چندین دستورالعمل غذاهای اصلی محلی از جمله یک غذای گرم تهیه‌شده از لوبیا و جوانه یا ماهی یا گوشت گیاهی وجود دارد. این خوراکی‌ها در کنار نان و سبزی‌های به شکل سالاد، رنده شده یا بخارپز به همراه آب یا دوغ نیمه‌چرب سرو می‌شود.

غذای دانش‌آموزان در کشورهای مختلف چگونه است؟

ایالات متحده، منوی ناسالم

وعده‌های غذایی دانش‌آموزان در ایالات‌متحده، در مقایسه با ناهار مدرسه در سراسر جهان، وجهه بسیار ناسالمی به خود می‌گیرد. در این کشور بعضی از والدین هنوز برای فرزندان خود ظرف غذا از خانه می‌گذارند، اما اکثر دانش‌آموزان به برنامه ملی ناهار مدرسه متکی هستند که بر اساس درآمد یارانه‌ای تهیه می‌شود و در اختیار همه است. گزینه‌های غذایی شامل همبرگر، گوشت تاکو خیس با تکه‌های کاهوی قهوه‌ای و ترکیب بسیار پرطرفداری از ناگت مرغ می‌شود.

غذای دانش‌آموزان در کشورهای مختلف چگونه است؟

فرانسه، غذاهای مغذی و طعم‌دار

ناهار مدرسه در فرانسه حاوی سه یا چهار دوره شامل سالاد، پیش‌غذا، پنیر و دسر است. منوی ناهار مدرسه در این کشور شامل گزینه‌های غنی از مواد مغذی و طعم‌دار مانند سالاد چغندر، پنیر بری، لازانیا سالمون، اسفناج بخارپز، پای فرانسوی شپرد با گوشت گاو، میوه و شیرینی‌های کوچک چغندر برای دسر است. هزینه این ناهار برعهده شهرداری‌های محلی است.

غذای دانش‌آموزان در کشورهای مختلف چگونه است؟

کد خبر 682046

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.