دیده‌بان ملت عراق در گرای دشمن / قلب موشکی اسرائیل در آتش

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _چهارشنبه بیست‌وپنجم مردادماه ۱۴۰۲_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه سیاست روز در صفحه اول امروز خود با تیتر «تنهاتر شدن سفیر تروریست‌پرور انگلیس در تهران» نوشت: محکومیت حمله تروریستی به شاه‌چراغ همچنان دارد که در کنار آنکه بیانگر نقش و جایگاه جهانی ایران است، تنهاتر شدن و محکومیت جهانی مواضع وقیحانه و تروریست‌پرورانه سفیر انگلیس در تهران که به دنبال تطهیر و تبرئه‌سازی داعش بوده، را آشکار می‌سازد.

رژیم سلطنتی انگلیس که به‌رغم مخالفت رسمی ۷۰ درصد مردمش همچنان به صورت پادشاهی اداره می‌شود برخلاف رویه جهانی که تروریسم را محکوم می‌کند در حمایت از تروریسم و داعش به موضع‌گیری در قبال جنیت تروریست‌ها در شاه‌چراغ پرداخته است چنانکه سفیر انگلیس در تهران حمله تروریستی به حرم مطهر شاهچراغ در شیراز را یک حادثه خواند. سیمون شرکلیف، سفیر انگلیس در تهران حمله تروریستی به حرم حضرت احمد بن موسی (ع) شاهچراغ در شیراز که یک شهید بر جای گذاشت را یک حادثه خواند.

شرکلیف در یک پیام در حساب "ایکس" خود به زبان فارسی نوشت: از شنیدن خبر حوادث دیروز در شیراز بسیار متأثر شدم. وی در ادامه به خانواده‌های قربانیان این حمله تروریستی تسلیت گفت و افزود که خشونت علیه مردم، به هر شکلی، هیچ گونه توجیهی ندارد. او در حالی بدون اشاره به ماهیت تروریستی این جنایت، سعی در تطهیر و تبرئه داعش از جنایت داشته که می‌توان آن را همراستا با تحرکات اخیر آمریکا در قدرت‌یابی داعش در سوریه ارزیابی کرد که استمرار محکومیت حمله تروریستی به شاهچراغ مخالفت جهانی با این نگاه تروریست پرورانه سفیر انگلیس را آشکار می‌سازد.

سفیر جمهور اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان نسبت به توییت سفیر انگلیس در تهران واکنش نشان داد و گفت: در حالی که چاقوکشی در لندن را تروریستی می‌خوانید چشم بر تروریسم عیان می‌بندید.

سیدعباس موسوی، سفیر کشورمان در باکو در توییتی در واکنش به توییت سفیر انگلیس در تهران نوشت: «جناب سفیر! تقلیل ‎تروریسم به "خشونت" یا "حادثه" در راستای همان تفکیک آن به خوب و بد توسط شما غربی‌هاست. درحالی‌که ‎چاقوکشی در لندن را تروریستی می‌خوانید، چشم به روی تروریسم عیان می‌بندید. ضمناً یادتان باشد اگر رشادت‌های ‎سردار سلیمانی ما نبود هر روز باید در خیابان‌های لندن جنازه جمع می‌کردید.»

در همین حال وزارت خارجه سوریه در بیانیه‌ای تاکید کرد که دمشق حمله تروریستی به حرم شاهچراغ در شهر شیراز را به‌شدت محکوم می‌کند، این اقدام توسط یک گروه تروریستی که از سوی طرف‌های بین‌المللی حمایت می‌شود انجام شد در راستای برهم زدن آرامش و امنیت جمهوری اسلامی ایران است. در این بیانیه آمده است: سوریه این اقدامات تروریستی را که شهروندان بی‌گناه از جمله کودکان، زنان و سالمندان را هدف قرار می‌دهد، محکوم می‌کند.

دولت برزیل با ابراز تسلیت به خانواده‌های قربانیان، آرزوی بهبودی کامل مجروحان و همبستگی خود با مردم و دولت ایران، تأکید کرد که قاطعانه هرگونه اقدام تروریستی را بدون در نظر گرفتن انگیزه آنها رد می‌کند. صفحه رسمی توئیتر سفارت ژاپن در تهران در پیامی حمله به تروریستی به حرم حضرت شاهچراغ در شیراز را محکوم کرد.

آلن سیمونیان، رئیس مجلس ملی ارمنستان در دیدار با مهدی سبحانی، سفیر جمهوری اسلامی ایران حمله تروریستی در شاهچراغ شیراز را محکوم کرد.

دولت‌های اردن و مصر طی بیانیه‌های جداگانه، حمله تروریستی روز یکشنبه در حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) را به شدت محکوم کردند.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین ضمن محکوم کردن حمله تروریستی به حرم شاهچراغ در شیراز، گفت که پکن از تهران در مبارزه با تروریسم و همچنین حفظ صلح و ثبات در ایران حمایت می‌کند.

«وانگ ونبین» سخنگوی وزارت امور خارجه چین با صدور بیانیه‌ای حمله جنایتکارانه به مردم بی‌گناه در حرم شاهچراغ واقع در شیراز _که یک شهید و هشت مجروح برجای گذاشت_ را به‌شدت محکوم کرد.

وزیر امور خارجه تاجیکستان تأکید کرد: ضمن محکوم کردن حادثه تروریستی شاهچراغ، اطمینان می‌دهیم این حادثه بر روابط دو کشور دوست و برادر تأثیر نخواهد گذاشت.

دیده‌بان ملت عراق در گرای دشمن/ قلب موشکی اسرائیل در آتش

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «بازگشایی قفل ۲۰ ساله از فاز ۱۱ پارس‌جنوبی» نوشت: گاز فاز ۱۱ پارس جنوبی، فاز واقع در نقطه صفر مرزی، سرانجام به پالایشگاه رسید؛ طرحی که اولین زمزمه‌ها برای توسعه این فاز از میدان گازی مشترک پارس جنوبی با هدف مایع‌سازی گاز، مربوط به سال ۷۹ بود.

فاز ۱۱ پارس جنوبی را در واقع می‌توان گوشه‌گیرترین طرح میدان گازی پارس جنوبی دانست که از سال ۷۹ تا سال ۱۴۰۰ هیچ اقدامی برای توسعه آن صورت نگرفته بود. در واقع فاز ۱۱ پارس جنوبی را شاید بتوان رکورددار طولانی‌ترین پروژه نفتی دانست، هر چند که دولت سیزدهم، درمدت زمان دو سال و با تلاش شبانه‌روزی آن را از انزوای مطلق رهانید.

میدان گازی پارس‌جنوبی در زمره طرح‌های کلان اقتصادی به شمار می‌رود که به عنوان نمونه‌ای منحصر به فرد در حوزه انرژی جهان از دو دهه پیش تاکنون، مقصد بسیاری از شرکت‌های بین‌المللی و میزبان بیش از ۸۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری بوده که بخش عمده‌ای از تأمین مالی فازهای بیست‌وچهارگانه آن توسط شرکت ملی نفت انجام شده است.

میدان گازی پارس جنوبی (با نام گنبد شمالی در سمت قطر)، یکی از بزرگترین منابع گازی مستقل جهان بوده که روی خط مرزی مشترک ایران و قطر در خلیج‌فارس و به فاصله حدود ۱۰۰ کیلومتری ساحل جنوبی ایران قرار دارد.

مساحت این میدان ۹ هزار و ۷۰۰ کیلومتر مربع است که بخش متعلق به ایران سه هزار و ۷۰۰ کیلومتر مربع دارای ۱۴.۲ هزار میلیارد متر مکعب گاز درجا (معادل ۸ درصد کل ذخایر گاز جهان و ۴۷ درصد ذخایر گاز شناخته شده کشور)، ۱۹ میلیارد بشکه میعانات گازی، ۷.۵ میلیارد بشکه نفت خام در لایه‌های نفتی و وجود بزرگترین منبع هلیوم، از نظر ارزش اقتصادی دارای جایگاه بی‌نظیر و منحصر به فردی در اقتصاد ملی است.

«محسن خجسته‌مهر» با بیان اینکه فاز ۱۱ به عنوان یک طرح راهبردی و مهم در دستور کار شرکت ملی نفت ایران در دولت سیزدهم، قرار گرفت، افزود: تلاش همکارانم در شرکت ملی نفت ایران به بار نشست و هم‌اکنون شاهد تولید از چهار حلقه چاه فاز ۱۱ پارس جنوبی هستیم.

طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی با هدف استخراج روزانه ۵۶ میلیون مترمکعب گاز کلید خورده که از مشخصات کلی طرح می‌توان به حفاری ۲۴ حلقه چاه، دو سکوی تولیدی (هر یک به ظرفیت یک میلیارد فوت مکعب گاز ترش، معادل ۲۸ میلیون مترمکعب در روز)، دو رشته خط لوله ۳۲ اینچ دریایی به همراه خطوط چهار اینچ تزریق منو اتیلن گلایکول و تأسیسات اتصال به ورودی پالایشگاه فازهای ۶، ۷ و ۸ و فاز ۱۲ پارس‌جنوبی، طراحی، ساخت و نصب سکوی فشارافزایی برای حفظ و نگهداشت تولید و تأسیسات فشارافزایی به همراه متعلقات کامل در پایان اشاره کرد.

دیده‌بان ملت عراق در گرای دشمن/ قلب موشکی اسرائیل در آتش

روزنامه قدس در صفحه اول امروز خود با تیتر «دیده‌بان ملت عراق در گرای دشمن» نوشت: روزنامه المراقب العراقی (ناظر عراقی) در گزارشی به تلاش‌ها برای کودتای سیاسی تحت حمایت ایالات متحده در عراق اشاره کرده و می‌نویسد: در دوره اخیر شاهد گسترش تبلیغات گروه‌های معلوم‌الحال برای حزب منحله بعث و احتمال تغییرات سیاسی در عراق تحت حمایت جریان‌های بین‌المللی هستیم.

افشاگری این رسانه در حالی است که برخی مقامات بغداد به‌تازگی جزئیاتی از باج‌خواهی واشنگتن از عراق در هنگامه سفر هیئت بلندپایه این کشور به آمریکا بر سر الحشدالشعبی خبر می‌دهند. ایالات متحده در قالب یک معامله و اما در واقع پروژه فریب، در ازای خلع سلاح بسیج مردمی پیشنهاد تقویت و تجهیز ارتش عراق را داده است. روز گذشته پایگاه خبری المعلومه در این خصوص نوشت: آمریکایی‌ها در عمل از هیئت امنیتی بلندپایه ما که به این کشور سفر کرده بود، باج‌خواهی کردند. آن‌ها مدعی شدند تکمیل روند مسلح کردن ارتش منوط به تعهد دولت به منحل کردن سازمان الحشدالشعبی است که ضامن امنیت عراق به شمار می‌رود.

مشکل؛ الحشد خریدنی نیست!

تمام این تحولات هم‌زمان با استقرار عناصر مسلح وابسته به آمریکا در مرزهای سوریه و عراق صورت می‌گیرد. منابع سیاسی آگاه اعلام کرده‌اند آمریکا از عملکرد دولت عراق ناراضی بوده و بارها تهدید کرده است مردم را علیه این دولت می‌شوراند.

دیده‌بان ملت عراق در گرای دشمن/ قلب موشکی اسرائیل در آتش

روزنامه همشهری در صفحه نخست امروز خود با تیتر «یادمون نره نوشت: تهران باید در مقابله با برخی حوادث ایمن شود و از سوی دیگر شعار پیشگیری بهتر از درمان است باید سرلوحه مدیریت شهری باشد. در دوره پنجم عدم‌ایمن‌سازی گودهای پرخطر، عدم‌ایمن‌سازی ساختمان‌های پرخطر و عدم‌پایش ساختمان‌های بلندمرتبه ازجمله مواردی است که از آنها غفلت شده است.

۸۰ درصد ایمنی‌سازی گودهای پرخطر

گودهای پرخطر مربوط به پروژه‌هایی هستند که بنا به دلایلی عملیات عمرانی آنها متوقف شده است و ازاین‌رو رها شده‌اند و احتمال ریزش ساختمان‌های مجاور وجود دارد. پیروز حناچی شهردار وقت تهران در ۳۰ فروردین‌ماه عنوان کرده که تنها ۱۲ گود پرخطر پر شده است اما شهرداری تهران در این دوره تلاش کرده با مشارکت مالکان این گودها را ایمن‌سازی کند. در مواردی هم که مالکان همکاری نکرده‌اند همسطح‌سازی آنها با دستور قضائی صورت گرفته است.

به‌گفته مهدی بابایی رئیس کمیته ایمنی شورای اسلامی شهر تهران، ایمن‌سازی گودهای پرخطر تهران که پیشرفت ۸۰ درصدی دارد در حال پیگیری است. در این میان می‌توان به ایمن‌سازی گودهای پرخطر در مناطق ۸ و ۱۷ اشاره کرد. بر اساس اطلاعاتی که معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران در اختیار خبرنگار همشهری قرار داده است، تعداد گودهای رها شده پایتخت از ۲۵۱ گود در شهریور سال ۱۴۰۰ به ۱۹۴ گود تا به امروز رسیده است و با توجه به شناسایی گودهای جدید، باید گفت که در این بازه زمانی ۵۷ گود، ایمن‌سازی شده‌اند.

۲۸۰۰ مدرسه ارزیابی می‌شوند

در پایتخت حدود ۴۵۰۰ مدرسه وجود دارد که بعضی فرسوده و قدیمی هستند و بنابراین با توجه به حضور دانش‌آموزان در آنها رعایت نکات ایمنی امری لازم است تا از بروز حوادثی مانند ریزش سقف مدرسه آزادی منطقه ۱۴ که سال ۹۶ رخ داد، جلوگیری شود. مدیریت شهری در راستای مسئولیت اجتماعی به این موضوع ورود کرده و از تیرماه ارزیابی حدود دو هزار و ۸۰۰ مدرسه شروع شده است. پس از اتمام پایش چک‌لیست‌ها در اختیار مسئولان مدرسه و آموزش و پرورش قرار می‌گیرند تا ایمنی‌سازی شوند.

دیده‌بان ملت عراق در گرای دشمن/ قلب موشکی اسرائیل در آتش

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «کاهش شدید تقاضای دلار با افزایش ریسک در بازار ارز» نوشت: خرید ارز این روزها برای دلالان پرریسک شده و کمتر کسی به فکر سودجویی از بازار ارز است. با انتشار اخباری درباره تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا، عقب‌نشینی بازار ارز و سکه قابل پیش‌بینی بود؛ چرا که منابع ارزی بلوکه شده ایران آزاد خواهد شد و دسترسی ایران به منابع برای سفارش کالاهای غیرتحریمی، فشار بر منابع محدود ارزی را کاهش می‌دهد و دست بازارساز را برای کنترل بازار ارز بازتر
می‌کند.
خبر آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران، ابتدای هفته تمام بازارها را سرخ‌پوش کرد؛ از بازار سرمایه تا ارز و سکه و خودرو نسبت به این خبر واکنش منفی نشان دادند و قیمت‌ها در بازار سرمایه تا صف فروش پیش رفتند و در بازار ارز و سکه نیز معامله‌گران کاهشی میدان‌داری کردند.

البته معامله‌گران بازار ارز معتقدند قیمت دلار در دست بازارساز قرار گرفته و تا پایان شهریور باید کف‌زنی جدید را آغاز کند. البته این دسته می‌گویند بازار برای کف جدید احتیاج به خبر قوی دارد.

دلار بازار غیررسمی در کانال ۴۹ هزار تومانی

دلار در هفته جاری، ناتوان از صعود بوده و قیمت دلار در پشت کانال ۴۹ هزار تومان آرام گرفته است. بازار ارز هرات نیز در آستانه ورود به کانال ۴۷ هزار تومان قرار داشته و مقاومت
۴۸ هزار و ۳۰۰ تومان را از دست داده است. قیمت دلار هرات پس از سه بار برخورد به این سطح مقاومتی کاهشی شد و به ابتدای کانال ۴۸ هزار تومان برگشت. طبق ادعای معامله‌گران، قیمت دلار بالای ۴۸ هزار و ۶۰۰ تومان تثبیت می‌شود و نوسان دلار بین ۴۸ و ۴۹ هزار تومان است.

محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی هم با اشاره به آزادسازی منابع ارزی ایران در کره جنوبی نوشت: منابع ارزی ایران در چند کشور دیگر نیز به‌زودی در دسترس قرار می‌گیرد که اخبار و آثار آن در بازار و مبادلات تجاری مشاهده خواهد شد.

برخی افراد معتقدند در صورت آزاد شدن دارایی‌های ایران قیمت دلار توانایی کاهش به دامنه ۳۰ هزار تومان را دارد اما برخی می‌گویند منابع بلوکه شده کره به منابع بلوکه شده قطر تبدیل شده است و تأثیری در قیمت دلار داخل نخواهد داشت.

دیده‌بان ملت عراق در گرای دشمن/ قلب موشکی اسرائیل در آتش

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «پاییز مطلوب پدرسالار» نوشت: شورش در فصلی که پدرسالار، خود در برگریزان پاییزی حیات سیاسی‌اش به‌سر می‌برد، علیه «وصایت و اشارت» پدرسالار که بعداً با عناوین دیکتاتورمآب برای رهبر اصلاحات تکمیل می‌شود، از سال‌ها قبل آغاز شد، اما آشوب پاییزی پارسال و انتخابات زمستان امسال به این شورش جهت تازه‌ای داده است.

محمد قوچانی امروز با آنچه علیه خاتمی و حزب اتحاد ملت نوشته است و آن‌ها را سوءاستفاده‌گرانی از جنبش مهسا (آشوب پاییزی) می‌نامد که به حزب کارگزاران از پشت خنجر زده‌اند، درواقع از شورش خود و حزبش علیه جبهه اصلاحات، رونمایی تازه‌ای کرده است. گویا اصلاح‌طلبان مطلوب‌شان همان پاییز آشوبی یا تکرار پاییزی آن‌چنانی است که از آن انتظار براندازی کشیده‌اند و می‌کشند!

اگر او می‌نویسد خاتمی و سه کارپردازش یعنی امین‌زاده، اصغرزاده و میردامادی، بلشویک‌هایی هستند که کارشان تهمت‌زدن به هر اصلاح‌طلبی است که خلاف «پولیت‌بوروی» فاتحان سفارت آمریکا یا حلقه لانه‌جاسوسی عمل کند و این تهمت‌زنی (و افشاگری) رفتار دیرینه آنان است که آن را وقتی از دیوار لانه‌جاسوسی بالا می‌رفتند، آموختند، باید گفت این شورش علیه پدرسالار هم چیز تازه‌ای نیست، اما این بار، چون نوبت به بهزاد نبوی رسیده است که در دهه شصت از حیث چپ‌گرایی در رأس جریان جناح چپ قرار داشت و در دوره اصلاحات در کادر رهبری آن بود، برای قوچانی گران تمام شده است.

چون او می‌بیند آذر منصوری، متأثر از آشوب زن، زندگی، و با همان هدف -که یک هدف محقر ازنظر قوچانی است- رئیس جبهه اصلاحات شده است و حالا قوچانی به‌عنوان یک عضو حزب سازندگی و در ذیل جبهه اصلاحات به‌جای «گفتمان اصلاح‌طلبی در داخل نظام» باید «به براندازی آشوب‌طلبانه و قانون‌شکنانه» احترام بگذارد!

دیده‌بان ملت عراق در گرای دشمن/ قلب موشکی اسرائیل در آتش

روزنامه وطن امروز در صفحه اول امروز خود با تیتر «پیش‌بینی افزایش تعداد زائران تا چهار میلیون نفر» نوشت: زائران اربعین برای سفر به عراق در حالی با شور و اشتیاق بار و بنه خود را بسته‌اند که به گفته مسؤولان، پیش‌بینی می‌شود چهار میلیون زائر در این ایام برای زیارت عتبات راهی عراق شوند؛ زیارتی که تمهیدات لازم برای تسهیل امور زائران بخوبی اندیشیده شده است.

رئیس پلیس راهور فراجا از خدمت‌رسانی ۳۷ هزار نیروی پلیس، اورژانس، راهداری، هلال‌احمر و… در اربعین امسال خبر داد.

سردار سیدکمال هادیانفر در حاشیه بازدید از مرز مهران با اشاره به مأموریت پلیس راهور در ایام منتهی به اربعین حسینی اظهار کرد: ۳۷ هزار نیرو در مأموریت اربعین امسال خدمت‌رسانی خواهند کرد که شامل تمام دستگاه‌های ذی‌ربط از جمله پلیس، اورژانس، هلال احمر، راهداری و… است.

مدت زیادی است که همکاران ما در بحث ترافیکی برای ارائه خدمات مطلوب در مراسم بزرگ اربعین حسینی به‌طور مستمر از مرزها و مسیرهای منتهی به مرزهای شش‌گانه بازدید داشتند. وی از پیش‌بینی افزایش زائران اربعین حسینی خبر داد و گفت: آنچه پیش‌بینی می‌شود این است که امسال حدود ۴ میلیون زائر داشته باشیم که ۹۶ درصد این عزیزان از مرزهای زمینی با اولویت مرز مهران تردد خواهند کرد.

هادیانفر با اشاره به وضعیت مرز مهران نیز گفت: در جریان بازدیدی که از مسیر ایلام به مهران و پایانه مرزی مهران داشتیم با تدابیری که اندیشیده شده، نسبت به سال گذشته بسیاری از مشکلات این محور شامل دوبانده بودن و نداشتن جداشونده در طول مسیر حل شده است، اما هنوز بخش‌هایی هم مانده است که امیدواریم تا اربعین برطرف شود.

رئیس پلیس راهور فراجا به کاهش سوانح ترافیکی در اربعین ۱۴۰۱ اشاره و خاطرنشان کرد: سال گذشته با تمهیداتی که اندیشیده شد شاهد کمترین حادثه نسبت به سنوات گذشته بودیم که امسال هم امیدواریم با هماهنگی خوبی که بین دستگاه‌های مسئول اتفاق می‌افتد، حوادث ترافیکی به حداقل ممکن برسد.

دیده‌بان ملت عراق در گرای دشمن/ قلب موشکی اسرائیل در آتش

روزنامه فرهیختگان در صفحه اول امروز خود با تیتر «ادامه تبادل به شرط رفتار آمریکا» نوشت: اعلام خبر تبادل زندانیان ایرانی و آمریکایی، آن هم در میان خط و نشان کشیدن‌های مقامات آمریکایی درباره اعزام سه هزار تفنگدار به خلیج فارس برای مقابله با توقیف نفتکش‌ها، همه رسانه‌ها و تحلیلگران مسائل بین‌الملل را شوکه کرد. هرچند در طول یک‌سال گذشته مقامات ایرانی از مذاکرات پیرامون تبادل زندانیان سخن می‌گفتند اما تکذیب آن از سوی مقامات آمریکایی، احتمال دستیابی به توافق در این زمینه را تقریباً ناممکن کرده بود.

از همین رو، پس از اعلام خبر مبادله زندانیان، برخی رسانه‌ها همچون آسوشیتدپرس از آن به‌عنوان «توافق پیچیده» یاد کردند؛ توافقی که بر پایه آن، چهار زندانی آمریکایی در برابر چهار زندانی ایرانی، آزاد خواهند شد و ایران به ۶ میلیارد دلار دارایی‌های بلوکه‌شده‌اش در کره جنوبی نیز دسترسی خواهد یافت.

یک سال و نیم تعلل بی‌فایده

آن‌گونه که مقامات ایرانی گفته و رسانه‌های غربی نوشته‌اند، ریشه این توافق پیچیده به حداقل دو سال پیش یعنی سال ۱۴۰۰ بازمی‌گردد. در آن سال، تهران و لندن مشغول مذاکرات برای آزادی دو زندانی دوتابعیتی ایرانی-انگلیسی (نازنین زاغری و انوشه آشوری) بودند که به جرم جاسوسی در زندان‌های ایران به سر می‌بردند. دقت در اظهارات مقامات ایرانی، نشان می‌دهد که در این مذاکرات، آزادی زندانیان آمریکایی نیز در دستور کار بوده است اما دقیقاً مشخص نیست که چرا این اتفاق نیفتاده است. نکته جالب‌تر اینکه احتمالاً همان تیم انگلیسی، اختیار مذاکره از جانب آمریکا را نیز داشته است.

این کدهایی است که آن را می‌توان از میان اظهارات اردیبهشت ماه وزیر خارجه در پاسخ به سوال یک خبرنگار لبنانی در بیروت یافت. امیرعبداللهیان به خبرنگار لبنانی از توافق «۱۳ ماه پیش» ایران و آمریکا سخن گفت که در آن مذاکرات «یک خانم دیپلمات انگلیسی» نماینده آمریکا بوده و مذاکرات به «یک صورتجلسه» منتهی شده است.

اما مشکل در نقطه‌ای شکل گرفت که برخلاف انگلیسی‌ها که هدف‌شان آزادی جاسوسانشان بود، آمریکا ضمن بدعهدی در اجرای توافق، به دنبال گنجاندن سایر موضوعات در قالب توافق بود. از همین رو، اجرای صورتجلسه منعقدشده به دلیل تعلل طرف آمریکایی ماه‌ها به تعویق افتاد و آزادی جاسوسان آمریکایی نیز به تعویق افتاد تا آن‌گونه که امیرعبداللهیان گفته «صورتجلسه به‌روزرسانی شود.»

اشاره وزیر خارجه به ۱۳ ماه پیش، به اواخر اسفند ۱۴۰۰ یعنی بازه‌ای بازمی‌گردد که دو جاسوس انگلیسی، در قالب توافق تهران و لندن، ایران را ترک کردند. یک‌سال پس از خروج دو زندانی انگلیسی از ایران، در اسفند ۱۴۰۱ ایران و آمریکا بر سر تبادل زندانیان به توافق می‌رسند اما گویا همه‌چیز از طرف آمریکایی خوب پیش نرفت تا به گفته وزیر خارجه «در کوتاه‌مدت شاهد تبادل زندانیان» باشیم. اینکه صورتجلسه پیشین چه بوده است و صورتجلسه جدید شامل چه مواردی است، هنوز مشخص نیست اما بر اساس گفته‌های مقامات ایرانی، این پرونده به سایر پرونده‌ها به‌ویژه برنامه هسته‌ای ایران هیچ ارتباطی نداشته است.

با وجود گذشت پنج روز از اعلام خبر توافق، جزئیات قابل توجهی در رسانه‌ها درباره این موضوع در دسترس نیست. تنها وب‌سایت خبری-تحلیلی امواج مدیا در بریتانیا، مدعی شده که «دارایی‌های ایران در کره جنوبی به سوئیس منتقل می‌شود و در آنجا به یورو تبدیل می‌شود.

دیده‌بان ملت عراق در گرای دشمن/ قلب موشکی اسرائیل در آتش

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «قلب موشکی اسرائیل در آتش» نوشت: مجتمع صنایع نظامی «البیت» در شمال تل‌آویو، حالا به نامی آشنا در رسانه‌ها تبدیل شده است. نه از آن جهت که بزرگ‌ترین تولید کننده تسلیحات در رژیم اسرائیل بوده، بلکه به دلیل انفجارهای چند باره‌ای که در آن رخ داده است. انفجار دوشنبه شب نیز آن قدر مهیب بود که نشود مانند قبل سانسور یا تحریف کرد. دیگر کسی باور نمی‌کرد که مقامات امنیتی اسرائیل ادعا کنند انفجار ساعت ۱:۲۰ (یا ۱:۴۰ بامداد) مربوط به انبار مواد شیمیایی است (!)انفجار در منطقه رامات هاشارون (۵ کیلومتری شمال تل‌آویو) رخ داده بود. ادعا شد فقط سه نفر زخمی شده‌اند؛ اما ده‌ها آمبولانسی که به منطقه اعزام شدند، از تلفات گسترده خبر می‌دهند.

یکی از شاهدان می‌گوید: «ناگهان نور بسیار شدیدی دیدیم که آسمان را مثل روز روشن کرد. یک چراغ زردرنگ و قارچ بزرگی از دود را از سمت رامات هاشارون دیدم. سه یا چهار ثانیه طول کشید. فکر کردم شاید یک موشک باشد.» «البیت سیستمز» (Elbit Systems)، شرکت هوافضا، صنایع جنگ‌افزاری و فناوری اطلاعات اسرائیل است که طیف گسترده‌ای از تجهیزات دفاعی و جنگ‌افزاری شامل ارتباطات رادیویی، پهپاد، انواع رادارها، تجهیزات نیروی دریایی و سلاح‌های کنترل از راه‌دور را تولید می‌کند و برخی شعب آن در آمریکا، انگلیس، ایتالیا، فرانسه، کلمبیا و برزیل مستقر است. البیت، قلب موشکی اسرائیل قلمداد می‌شود. انفجار اخیر، چندمین انفجار در مجتمع‌های نظامی- صنعتی اسرائیل ظرف چهار ماه اخیر است.

شانزدهم خرداد ۱۴۰۲ هم انفجاری در مرکز سامانه‌های زمینی البیت سیستمز در منطقه Ramat Hasharon رخ داد. آن زمان، منابع رسانه‌ای اسرائیل مدعی شدند که علت انفجار، ترکیدگی کپسول گاز و نشت آن بوده است! جروز الم پست هم نوشت که انفجار بر اثر فعل و انفعالات شیمیایی رخ داده است. به شکل سر بسته اعلام شد چندین نفر زخمی شده‌اند. همان روز یک گروه هکری اعلام کرده بود در حمله‌ای موفق به اخلال و هک سایت شرکت «اویگیلو»ی اسرائیل شده است. گزارش‌هایی نیز درباره هک سایت صنایع اسلحه سازی IWI اسرائیل منتشر شد.

دو هفته بعد، یعنی اول اردیبهشت ، سایت عبری Hadashot Hamot از وقوع انفجار در صنایع جنگ‌افزاری «البیت» خبر داد، اما گزارشی از تلفات انفجار منتشر نشد. رسانه‌ها همچنین اول تیر ۱۴۰۲، از وقوع انفجار مهیب در یک انبار مواد شیمیایی متعلق به ارتش در هرتزلیا (شمال تل‌آویو) خبر دادند که در پی آن، حفره‌ای عمیق و دود سفید و قارچی‌شکل ایجاد شد. به این رویدادها می‌توان مواردی مانند انفجار در کارخانه صنایع نظامی «رافائل» در حیفا، انفجار درمجتمع صنایع موشکی «تومر» در منطقه «گوش‌دان»، انفجار در ایستگاه اتوبوس در قدس، انفجار در یک پایگاه نظامی در منطقه «میشور ادومیم» قدس و انفجار در مقر فرماندهی پادگان نظامیان اسرائیل در نزدیکی جنین را اضافه کرد.

انفجارهای پشت سر هم در تأسیسات نظامی اسرائیل، همزمان با گسترش عملیات مقاومت در عمق سرزمین‌های اشغالی (تل‌آویو، جنین، قدس)، در حالی شدت پیدا کرده است که منابع صهیونیستی طی چند ماه اخیر، از بازداشت شماری از صهیونیست‌ها به اتهام فروش سلاح یا جاسوسی و فروش اطلاعات به مقاومت خبر داده‌اند. هم‌زمان کانال اخبار سوریه نیز نوشت: در کمتر از یک ماه و نیم اخیر، دو انفجار در هرتزلیا، یک انفجار در کارخانه‌های رافائل و حالا این انفجار در تأسیسات رامات هاشارون رخ داده است.

فقط در نظر بگیرید اگر یک انفجار فقط یک انفجار در تأسیسات ایران با هزاران کیلومتر مرز آبی و زمینی و هوایی که ده‌ها کیلومتر نقطه کور و کمترین دیوارهای مرزی را دارد و پنجه در پنجه ده‌ها سرویس منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای انداخته، رخ دهد تا چند هفته به حافظان امنیت، حمله می‌شود؟! حال تصور کنید مثلاً در یک ماه و نیم گذشته، ما شاهد چهار انفجار با این حجم از دود و حفره در پارچین، صنایع دفاع تهران و اصفهان بودیم به نظرتان در فضای مجازی چه غوغایی بر پا می‌شد؟!

یا مثل همین در آتش سوختن جزیره مائویی در هاوایی آمریکا که یک شهر تاریخی و بزرگ در چند ساعت خاکستر شد و مردم برای نجات جان خود به وسط آب‌های اقیانوس آرام می‌پریدند. اما ملاحظه کردید که در فضای رسانه‌ای فارسی زبان بیگانه هیچ اشاره‌ای به این آتش‌سوزی مهیب و خسارت سنگینی که به بار آورد، نشد.

دیده‌بان ملت عراق در گرای دشمن/ قلب موشکی اسرائیل در آتش

کد خبر 679729

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.