تهران-دمشق در مسیر گسترش روابط اقتصادی

یک کارشناس مسائل منطقه گفت: در جریان سفر وزیرخارجه سوریه به تهران از یک‌سو درباره بازسازی سوریه و گسترش روابط اقتصادی گفت‌وگو شد و از سوی دیگر، احتمال ماجراجویی اسرائیل در منطقه در مدار توجه طرف ایرانی و سوری قرار گرفت.

حسن هانی‌زاده در گفت‌گو با خبرنگار ایمنا، در رابطه با سفر روز گذشته وزیر خارجه سوریه به جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: این سفر در چهارچوب رایزنی‌های پیوسته ایران و سوریه قابل تجزیه و تحلیل است، زیرا سوریه در حال خروج از یک بحران نفس‌گیر ۱۲ ساله و ورود به مرحله جدیدی از ثبات و آرامش است، این امر مستلزم همکاری‌های محور مقاومت با سوریه است.

وی افزود: با توجه به اینکه طی هفته‌های اخیر رژیم صهیونیستی تحرکاتی را در منطقه داشته است، به نظر می‌رسد این رژیم تلاش دارد تا بحران‌های داخلی را به خارج از مرزهای فلسطین اشغالی منتقل کند.

کارشناس مسائل منطقه تصریح کرد: گمانه‌زنی‌ها حاکی از این است که نتانیاهو برای خروج از بحران و ایجاد وحدت داخلی به دنبال سازماندهی یک جنگ منطقه‌ای است و محور مقاومت باید در این خصوص آمادگی لازم را داشته باشد، بنابراین در جریان سفر وزیرخارجه این کشور به تهران از یک‌سو، درباره بازسازی سوریه و گسترش روابط اقتصادی گفت‌وگو شد و از سوی دیگر، احتمال ماجراجویی اسرائیل در منطقه در مدار توجه طرف ایرانی و سوری قرار گرفت.

وی با اشاره به پیگیری مصوبات سفر آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی ایران به سوریه یادآور شد: در جریان سفر رئیس‌جمهور کشورمان به سوریه، چندین قرارداد مهم همکاری‌های مشترک بین دو کشور در زمینه احداث سد و نیروگاه همچنین انتقال نانوتکنولوژی و تکنولوژی‌های مربوط به کشاورزی امضا شد و به نظر می‌رسد که سوریه استقبال خوبی از تجربه ایران در بازسازی شهرها دارد.

هانی‌زاده خاطرنشان کرد: به‌طور طبیعی باید در مورد سازوکارهای بازسازی شهرهای سوریه در رایزنی‌های مشترک هیئت‌های ایرانی و سوری صحبت شود، اما به نظر می‌رسد ایران نقش مهمی در بازسازی آینده سوریه ایفا خواهد کرد.

به گزارش ایمنا، «فیصل المقداد» وزیر خارجه سوریه به همراه هیئتی سیاسی و اقتصادی عصر یکشنبه وارد تهران شد و در محل وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران مورد استقبال حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی خود قرار گرفت. سفر وزیر خارجه سوریه به همراه «سامر الخلیل» وزیر تجارت خارجی همچنین «ایاد الخطیب» وزیر ارتباطات و فناوری این کشور به منظور پیگیری مصوبات سفر آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران اسلامی به سوریه انجام شده است.

کد خبر 677018

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.