۵ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۳
ایران و سیاست همگرایی منطقه‌ای

سفر دبیر شورای‌عالی امنیت ملی به امارات و عراق و موضع‌گیری مثبت مقامات اماراتی نسبت به جمهوری اسلامی، نشان می‌دهد که سال ۱۴۰۲ سال تحکیم مناسبات ایران و شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس خواهد بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا و براساس یادداشتی که حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل بین‌الملل درخصوص «توافقنامه ایران و عربستان در پکن» در اختیار خبرگزاری ایمنا قرار داده است: «توافقنامه ایران و عربستان در پکن افق جدیدی در مناسبات ایران و کشورهای عرب منطقه خواهد گشود و به تنش‌های پرهزینه که ظرفیت‌های ملی را به هدر می‌دهد پایان خواهد داد.

این توافقنامه راهبردی نتیجه ناکامی سیاست‌های تهاجمی عربستان است که برای این کشور هزینه‌های مالی و انسانی بالایی به همراه داشت. جنگ هفت ساله یمن برای عربستان بیش از ۳۵۰ میلیارد دلار هزینه مالی به همراه داشت ضمن اینکه موجب توقف بسیاری از طرح‌های عمرانی از جمله طرح ۲۰۳۰ محمد بن سلمان ولیعهد عربستان شد.

عامل خارجی به طور طبیعی در تشدید اختلافات منطقه‌ای نقش دارد زیرا آمریکا و رژیم صهیونیستی از شکاف موجود بین ایران و کشورهای منطقه نهایت استفاده را می‌برند. توافقنامه پکن گام مهمی در ایجاد وفاق و همدلی بین ایران و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس تلقی می‌شود زیرا نخستین بازخورد آن نزدیک شدن دیدگاه‌های دو کشور امارات و بحرین به جمهوری اسلامی ایران بود.

سفر دبیر شورای‌عالی امنیت ملی به امارات و عراق و موضع‌گیری مثبت مقامات اماراتی نسبت به جمهوری اسلامی نشان می‌دهد که سال ۱۴۰۲ سال تحکیم مناسبات ایران و شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس خواهد بود. قرار است سفارتخانه‌های ایران و عربستان در بهار سال ۱۴۰۲ در تهران و ریاض بازگشایی شوند ضمن اینکه امارات نیز سطح مناسبات خود را با تهران از کاردار به سفیر ارتقا خواهد داد.

با توجه به اینکه بحرین یکی از کشورهای هم‌پیمان سنتی عربستان به شمار می‌رود بنابراین در طول سال‌های اخیر تحت تأثیر سیاست‌های عربستان رفتاری کاملاً تهاجمی نسبت به ایران در پیش گرفته بود. این کشور پس از توافقنامه پکن به تبعیت از عربستان قصد دارد مناسبات خود را با جمهوری اسلامی ایران بهبود ببخشد و در چنین شرایطی مناسبات ایران با شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس به یک نقطه تعادل و پایداری خواهد رسید.

مجموعه این عوامل باعث خواهد شد تا نفوذ آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه به شدت کاهش یابد بویژه اینکه طرح رژیم صهیونیستی موسوم به صلح ابراهیم برای تشکیل یک جبهه عبری عربی علیه ایران با شکست روبه‌رو خواهد شد. دعوت رسمی ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان از آیت‌الله ابراهیم رئیسی برای دیدار از ریاض که قرار است پس از ماه مبارک رمضان صورت گیرد، دستاوردهای مهمی برای ایران، عربستان و منطقه خواهد داشت.

پایان دادن به جنگ هفت ساله عربستان و یمن که هیچ‌گونه دستاوردی برای این کشور به همراه نداشته، در دستور کار مذاکرات آینده مقامات ایران و عربستان خواهد بود و این امر می‌تواند آغازی برای پایان بحران‌ها و تنش‌های منطقه باشد. از سوی دیگر در جریان سفر علی شمخانی دبیر شورای امنیت ملی به عراق، یک توافقنامه امنیتی بین ایران و عراق به امضا رسید که به موجب آن دولت عراق متعهد شد در حفظ مرزهای مشترک ایران و عراق بکوشد.

ازآنجاکه در طول سال‌های اخیر برخی عناصر تروریستی تجزیه طلب از طریق اقلیم کردستان عراق وارد مرزهای شمال غربی ایران می‌شدند و به عملیات تروریستی علیه مردم ایران می‌پرداختند، بنابراین این توافقنامه دولت مرکزی عراق را به برچیدن پایگاه تروریست‌ها در اقلیم کردستان ملزم می‌کند. به نظر می‌رسد در سپهر سیاست خارجی دولت سیزدهم طی سال آینده اتفاقات مهمی رخ خواهد داد که این اتفاقات به‌طورطبیعی بر شرایط اقتصادی و معیشتی مردم ایران تأثیر مثبتی خواهد داشت.»

کد خبر 649130

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.