تحولات منطقه‌ روی موج دیپلماسی تهران

با توجه به نیاز منطقه به همگرایی بیشتر، سفر رئیس‌جمهور ایران به سوریه می‌تواند در کاهش اختلافات دمشق و آنکارا مؤثر باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا و بر اساس یادداشتی که حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل بین‌الملل در مورد «ایران و حل بحران‌های منطقه‌ای» در اختیار خبرگزاری ایمنا قرار داده است: «سفر حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی به لبنان و دیدار وی با مقامات بلند پایه این کشور در چار چوب سیاست همگرایی منطقه‌ای ایران قابل تجزیه و تحلیل است.

امیرعبد اللهیان در این سفر با سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله، نجیب میقاتی نخست‌وزیر، نبیه بری رئیس پارلمان و وزیران خارجه، نیرو، اقتصاد و نیز رهبران جنبش‌های مبارز فلسطینی در بیروت دیدار کرد.

در این سفر وزیر خارجه ایران بر ضرورت دست یابی همه طیف‌های سیاسی و فراکسیون‌های پارلمانی لبنان به یک توافق نهایی برای انتخاب یک رئیس‌جمهوری توافقی در راستای خروج لبنان از بن‌بست سیاسی فعلی، تاکید کرد همچنین وزیر خارجه ایران آمادگی تهران را برای احداث نیروگاه‌های ترکیبی برق آبی و تأمین نیازهای سوخت‌های فسیلی لبنان اعلام کرد که مورد استقبال مقامات لبنانی قرار گرفت.

در خصوص بحران انرژی در لبنان و کمبود سوخت در این کشور وزیر خارجه امادگی ایران را برای کمک به حل بحران سوخت و تأمین سوخت مورد نیاز لبنان با قیمت توافقی، با توجه به وجود اختلاف بین فراکسیون‌های پارلمانی لبنان تاکنون موضوع انتخاب یک رئیس‌جمهوری توافقی در لبنان به یک چالش سیاسی جدی تبدیل شده است.

برخی از جریان‌های ضدمحور مقاومت بر انتخاب میشل معوض به عنوان رئیس‌جمهوری لبنان تاکید دارند، در حالی که فراکسیون‌های طرفدار محور مقاومت در پی انتخاب سلیمان فرنجیه رهبر جنبش "المرده" هستند. در صورت انتخاب میشل معوض به عنوان رئیس‌جمهوری، به‌طور قطع سعد الحریری رهبر جریان المستقبل لبنان که از قدرت کناره گیری کرده ممکن است بار دیگر برای تشکیل کابینه جدید به لبنان بازگردد.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی همچنین از سوریه نیز دیدار کرد و با بشار اسد رئیس‌جمهوری وسایر مقامات بلند پایه این کشور دیدار و بر حمایت جمهوری اسلامی از پایان بحران ۱۲ ساله سوریه تاکید کرد.

امیرعبداللهیان همچنین تجاوزات مکرر هواپیماهای ارتش رژیم صهیونیستی به آسمان سوریه و بمباران مناطق مختلف این کشور را نقض آشکار حاکمیت سوریه از سوی رژیم اسرائیل تلقی کرد.

از سوی دیگر با توجه به دیدار قریب‌الوقوع آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران از ترکیه و سوریه و نیاز منطقه به همگرایی بیشتر این سفر می‌تواند در کاهش اختلافات سوریه و ترکیه کاملاً مؤثر باشد.

پس از دیدار قریب‌الوقوع رئیس‌جمهوری اسلامی ایران از انکارا و دمشق دیدارهای دیگری بین رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه و بشار اسد رئیس‌جمهوری سوریه در دمشق صورت خواهد گرفت که این امر می‌تواند به حل نهایی بحران سوریه کمک کند.

طبیعی است در این رهگذر جمهوری اسلامی ایران تلاش دارد تا از رهگذر حل مناقشات آنکارا و دمشق زمینه یک همگرایی منطقه‌ای برای تقابل با تهدیدات رژیم صهیونیستی علیه لبنان و سوریه را فراهم کند.

در چنین فضایی امکان تقویت محور مقاومت با محوریت ایران برای تشکیل یک جبهه منطقه‌ای فراهم خواهد شد و این امر می‌تواند انزوای رژیم صهیونیستی به‌ویژه کابینه افراطی بنیامین نتانیاهو را فراهم سازد، بنابراین سفر وزیر خارجه ایران به لبنان و سوریه دستاوردهای مهمی در حوزه‌های سیاسی، مناسبات دوجانبه و چندجانبه به همراه خواهد داشت که تأثیرات آن به‌طور قطع بر صلح و ثبات منطقه در آینده نزدیک روشن خواهد شد.

کد خبر 634191

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.