ناوهای ایران و فتح پهنه اقیانوس‌ها

حضور هوشمندانه ناوهای دنا و مکران در سواحل برزیل و نفوذ سیاسی ایران در کشورهایی مانند نیکاراگوئه، آرژانتین، ونزوئلا و کوبا نشان می‌دهد که ایران همواره برای جهان پیام صلح‌آمیزی دارد، همچنین کشوری نیست که با جریان‌سازی‌ها و اتهام‌زنی‌ها در یک محدوده جغرافیایی مشخصی منزوی شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا و براساس یادداشتی که حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل بین‌الملل درباره «حضور دو ناو دنا و مکران در آب‌های ساحلی برزیل» در اختیار خبرگزاری ایمنا قرار داده است: حضور دو ناو «دنا» و «مکران» وابسته به نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی در آب‌های ساحلی برزیل، از دیپلماسی نظامی صلح‌آمیز ایران برای حضور مقتدرانه در گستره اقیانوس‌های جهان حکایت دارد.

اگر چه حضور ناوهای جنگی کشورها در دیگر نقاط جهان، بخشی از راهبردهای نیروی دریایی کشورها تلقی می‌شود اما حضور ناوهای جنگی ایران در حیاط خلوت آمریکا و به طور مشخص در آمریکای جنوبی با واکنش مقامات آمریکا و رژیم صهیونیستی همراه بوده است.

اینکه چگونه دو ناو نیروی دریایی ارتش افتخارآمیز جمهوری اسلامی ایران با وجود تحریم‌ها و جریان‌سازی‌ها موفق شده هزاران مایل دریایی را طی کند و به سلامت در سواحل برزیل پهلو بگیرد، نیازمند یک تجزیه و تحلیل دقیق فنی، راهبردی و نظامی است.

این حرکت هوشمندانه نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی پیام بسیار مهمی برای دوستان و دشمنان ملت ایران به همراه دارد، اینکه دشمنان ایران باید بدانند که نیروهای مسلح جمهوری اسلامی در دو حوزه ارتش و سپاه، دو بازوی قدرتمند دفاعی جمهوری اسلامی هستند که در دفاع از اقتدار ملی ایران بزرگ، به صورت هماهنگ حرکت می‌کنند.

تجربه موفق همکاری ارتش و سپاه در دوران جنگ تحمیلی نشان داد که این دو نهاد مردمی و قدرتمند، با غیرت اسلامی و ملی خود هر گز در دفاع از تمامیت ارضی و امنیت ملی جمهوری اسلامی کوچک‌ترین تردیدی به خود راه نمی‌دهند.

اکنون که جمهوری اسلامی در حوزه دفاعی و بازدارندگی به یک توانمندی بسیار بالایی دست یافته است، نیروی دریایی قدرتمند ارتش جمهوری اسلامی با حضور مقتدرانه خود در پهنه اقیانوس‌های دور دست توانمندی فنی، نظامی و لجستیکی خود را به دشمنان ملت ایران ثابت کرد.

این توانمندی قطعاً یک تعریف تهاجمی ندارد بلکه در چارچوب سیاست دفاعی ایران برای حراست از قلمرو دریایی جمهوری اسلامی ایران قابل تعریف است. از این رو حضور ناوهای جنگی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی در برزیل که از هم‌پیمانان سنتی آمریکا به شمار می‌رود برای واشنگتن و تل‌آویو قابل تحمل نیست و این حضور برای مقامات سیاسی و نظامی آمریکا یک شکست راهبردی تلقی می‌شود.

حضور نیروی دریایی ایران در کشورهای جنوب آمریکا یک چالش جدی برای کشوری مانند آمریکا به شمار می‌رود که یک هزار پایگاه دریایی و هوایی در سراسر جهان دارد زیرا آمریکا اقیانوس‌های جهان را بخشی از قلمرو دریایی حاکمیت خود می‌داند.

از این رو آمریکا از مدت‌ها پیش یک سلسله رایزنی‌هایی با کشورهای آمریکای جنوبی برای جلوگیری از نفوذ سیاسی و نظامی ایران در این منطقه انجام داده است اما این کشورها زیر بار مشوق‌های سیاسی و اقتصادی آمریکا نرفتند و ترجیح دادند تا مناسبات سیاسی، دفاعی و امنیتی خود را با ایران حفظ کنند.

رژیم صهیونیستی نیز از توانمندی نیروی دریایی ایران و حضور ناوهای ارتش جمهوری اسلامی در دورترین اقیانوس‌ها به شدت بیمناک شده و یک سلسله جریان سازی‌هایی را علیه جمهوری اسلامی آغاز کرده است. بنابراین حضور هوشمندانه ناوهای دنا و مکران در سواحل برزیل و نفوذ سیاسی ایران در کشورهایی مانند نیکاراگوئه، آرژانتین، ونزوئلا و کوبا نشان می‌دهد که ایران همواره برای جهان پیام صلح‌آمیزی دارد.

همچنین ایران کشوری نیست که آمریکا و اروپا و رژیم صهیونیستی بخواهند با جریان سازی‌ها و اتهام زنی‌های خود این کشور را در یک محدوده جغرافیایی مشخصی منزوی کنند.

کد خبر 646805

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.