گشایشی در شرایط سیاسی لبنان دیده نمی‌شود/ پروسه انتخاب رئیس جمهور طولانی خواهد بود

یک کارشناس روابط بین‌الملل شرایط کنونی را موجب ادامه خلا سیاسی در لبنان دانست و گفت: این خلا سیاسی فضای جامعه لبنان را همچنان تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ از سوی دیگر مشکلات ناشی از شرایط اقتصادی ناپایدار و وجود کابینه نجیب میقاتی، باعث تشدید شرایط ناپایدار لبنان می‌شود.

حسن هانی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، پیرامون ادامه بن‌بست سیاسی در لبنان اظهار کرد: پس از پایان دوره ریاست جمهوری میشل عون و خروج او از کاخ بعبدا، یک نوع خلأ سیاسی در جامعه لبنان حاکم شده که پس از آن تقریباً ۱۴ نشست مختلف در طول سه ماه اخیر در پارلمان برگزار شده است.

وی با اشاره به تلاش نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان برای رایزنی با همه فراکسیون‌های سیاسی گفت: این شخصیت تلاش کرد که یک رئیس جمهور معتدل و مورد قبول همه جریان‌های سیاسی انتخاب کند اما در هر موردی با مشکل روبه‌رو شد زیرا جریان وابسته به سمیر فرید جعجع، ولید جنبلاط و دیگر جریان‌های همسو با آمریکا و غرب در تلاش هستند رئیس جمهوری را به ملت لبنان تحمیل کنند که با حزب الله و مقاومت اختلاف‌نظر داشته باشد.

این کارشناس روابط بین‌الملل این شرایط را موجب ادامه خلأ سیاسی در لبنان دانست و تاکید کرد: این خلأ سیاسی فضای جامعه لبنان را همچنان تحت تأثیر قرار می‌دهد؛ از سوی دیگر مشکلات ناشی از شرایط اقتصادی ناپایدار و وجود کابینه نجیب میقاتی که یک کابینه پیشبرد امور به شمار می‌رود باعث تشدید شرایط ناپایدار لبنان می‌شود.

وی با اشاره به تلاش برای انتخاب یک شخصیت توافقی به عنوان رئیس جمهوری لبنان افزود: به نظر می‌رسد که این پروسه طولانی خواهد بود و انتخاب رئیس جمهور به سادگی در لبنان انجام نخواهد شد این در حالی است که لبنان باید هرچه زودتر از شرایط کنونی ناپایدار و بحرانی خارج شود زیرا کمک‌های جهانی به ویژه صندوق بین‌المللی پول و کمک کشورهای غربی به لبنان به دلیل اختلاف نظرهای موجود حل شده است.

هانی‌زاده تصریح کرد: اکنون شرایط مناسبی در لبنان وجود ندارد در فرایند کوتاه مدت به نظر نمی‌رسد که گشایشی در شرایط سیاسی لبنان ایجاد شود.

کد خبر 641208

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.