افزایش تعداد مبتلایان به بیماری دیابت

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که تعداد افراد مبتلا به دیابت تا سال ۲۰۵۰ میلادی از مرز یک میلیارد نفر نیز عبور می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که تعداد افراد مبتلا به دیابت تا سال ۲۰۵۰ میلادی از مرز یک میلیارد نفر نیز عبور می‌کند. به نظر می‌رسد که از بین دو نوع دیابت نوع اول و نوع دوم، میزان شیوع دیابت نوع دوم در سه دهه آینده بیشتر خواهد بود.

دیابت نوع اول یک بیماری خودایمنی است که طی آن بدن نمی‌تواند انسولین تولید کند و معمولاً کودکان درگیر آن می‌شوند. دیابت نوع دوم نیز وضعیتی است که در آن مقاومت تدریجی به انسولین ایجاد می‌‏شود و معمولاً بزرگسالان آن را تجربه می‌کنند، البته این بیماری قابل پیشگیری است.

بیماری دیابت با عوارض متعددی همراه است، به‌طوری که افراد مبتلا به دیابت بیشتر در معرض خطر ابتلاء به بیماری ایسکمیک قلبی، سکته مغزی، از دست دادن بینایی و زخم پا قرار دارند. بسیاری از افراد به دلیل فقدان آگاهی و نبود درمان مناسب، درگیر عوارض ناشی از بیماری دیابت می‌شوند. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که دو عامل رایج که خطر ابتلا به دیابت را افزایش می‌دهد، شامل افزایش سن و چاقی می‌‎شود. همچنین، کاهش فعالیت بدنی، افزایش مصرف غذاهای فوق‌فرآوری شده، چربی و شکر خطر بروز بیماری دیابت را افزایش می‌دهد.

پیش دیابت زمانی رخ می‌دهد که فرد به بیماری دیابت مبتلا نشده است، اما در معرض آن قرار دارد زیرا سطح قند خون او افزایش پیدا کرده است. علاوه بر بعضی عوامل ژنتیکی، فاکتورهای سبک زندگی نیز ممکن است باعث بروز پیش دیابت و دیابت شود. در این زمینه، رژیم غذایی، ورزش، فعالیت بدنی، خواب و استرس نقش مهمی بر عهده دارند. مصرف مقادیر زیاد کربوهیدرات تصفیه شده، قند موجود در غذاها و نوشیدنی‌ها، آب‌میوه‌ها و غذاهای فوق‌فرآوری شده از جمله عادات غذایی ناسالمی است که خطر ابتلاء به دیابت را افزایش می‌دهند.

به گفته متخصصان، افرادی که در معرض خطر ابتلاء به بیماری دیابت قرار دارند، باید میزان فیبر دریافتی خود را افزایش دهند و غذاهای غلات کامل مصرف کنند. به جای نشستن طولانی‌مدت، فعالیت‌های منظم مانند پیاده‌روی را به برنامه روزانه خود اضافه کنند. سازمان جهانی بهداشت (WHO) اعلام کرده است که حداقل ۳۰ دقیقه ورزش متوسط در روز در این زمینه تأثیرگذار است. همچنین، لازم است افراد از علائم رایج دیابت مانند احساس تشنگی، خستگی، کاهش وزن ناخواسته، کاهش بینایی و تکرر ادرار آگاهی داشته باشند و در صورت بروز هر کدام از علائم به پزشک مراجعه کنند.

کد خبر 676858

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.