افزایش رفتارهای پرخاشگرانه در فصل‌های گرم

شواهد ارائه شده نشان می‌دهد زمانی که هوا گرم می‌‎شود، افراد تهاجمی‌تر و تحریک‌پذیرتر می‏‌شوند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، افراد زیادی در طول فصل زمستان احساس افسردگی می‌کنند. انجمن روان‌پزشکی آمریکا اعلام کرده است که حدود پنج درصد افراد در ایالات متحده آمریکا اختلال عاطفی فصلی (SAD) را تجربه می‌کنند، این اختلال نوعی افسردگی است که در فصل زمستان رخ می‌دهد و تصور می‎‌شود که با کاهش زمان قرار گرفتن در معرض نور خورشید مرتبط است. علائم SAD شامل تغییر در اشتها، تغییر خلق‌وخو و کاهش انرژی می‌شود. افراد زیادی در طول فصل زمستان درگیر علائم این نوع اختلال می‎‌شوند.

به گفته متخصصان، فقط خلق‌وخو تحت تأثیر تغییر فصل قرار نمی‌گیرد، بلکه فصول بر طیف وسیعی از پدیده‌ای ذهنی و رفتاری نیز تأثیر می‌گذارد. شواهد ارائه شده نشان می‌دهد زمانی که هوا گرم می‌شود، افراد تهاجمی‌تر و تحریک‌پذیرتر می‏‌شوند. به نظر می‌رسد که رفتار پرخاشگرانه مانند بوق زدن ممتد و جنایات خشونت‌آمیز در ماه‌های تابستان در نیمکره شمالی به اوج خود می‌رسد. نتایج بررسی‌های انجام شده حاکی از این است که فصل‌ها بر انتخاب رنگ یا موسیقی و نوع غذایی که تمایل به مصرف آن داریم نیز تأثیر می‌گذارد. برای نمونه، یک مطالعه انجام شده در بلژیک نشان می‌دهد که افراد در فصل تابستان سخت‌تر می‌توانند بر موضوع خاصی تمرکز کنند، در حالی که انجام این کار برای آن‌ها در فصل زمستان آسان‌تر است.

دلایل متعددی وجود دارد که مشخص می‌کند چرا فصل‌های مختلف ممکن است بر جنبه‌های رفتاری، شناختی و روانی انسان تأثیر بگذارد. یکی از این دلایل ممکن است تغییرات دوره زمانی قرار گرفتن در معرض نور خورشید باشد. زمانی که متوجه شویم فصل‌ها ممکن است بر رفتار انسان تأثیر بگذارد، می‌توانیم درک بهتری از احساس و رفتار خود همچنین اطرافیان خود در زمان‌های مختلف سال داشته باشیم. لازم است مطالعات بیشتری در این زمینه صورت گیرد تا تأثیر فصل‌ها و آب‌وهوا بر خلق‌وخو و رفتار انسان‌ها بیشتر مشخص شود.

کد خبر 676375

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.