مشکلات گوارشی ناشی از کبد چرب کدام است؟

از جمله مشکلات گوارشی ناشی از کبد چرب می‌توان به دل‌درد، حالت تهوع و استفراغ، از دست دادن اشتها، کاهش وزن و زردی اشاره کرد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بیماری کبد چرب که به عنوان استئاتوز کبدی نیز شناخته می‌شود؛ وضعیتی است که با تجمع چربی در سلول‌های کبد مشخص می‌‎شود. این بیماری به‌طور فزاینده‌ای در سراسر جهان رایج است که می‌تواند از یک وضعیت خفیف و برگشت‌پذیر تا یک نوع شدیدتر استئاتوهپاتیت غیرالکلی (NASH) متغیر باشد. اگرچه بیماری کبد چرب اغلب بدون علامت است، اما مشکلات گوارشی خاصی وجود دارد که می‌تواند نشان‌دهنده بیماری شدید کبد چرب باشد. در ادامه به بررسی تعدادی از این مشکلات می‌پردازیم:

دل‌درد

یکی از رایج‌ترین علائم مرتبط با بیماری کبد چرب شدید، دل‌درد است. این درد اغلب به عنوان یک درد مبهم و مداوم در قسمت بالای سمت راست شکم، جایی که کبد قرار دارد احساس می‏‌شود. این نوع دل‌درد می‌تواند خفیف تا شدید باشد که پس از مصرف یک وعده غذایی چرب یا سنگین بدتر می‌شود. در صورت احساس درد یا ناراحتی مداوم در ناحیه شکم، حتماً برای معاینه و تشخیص مناسب به پزشک مراجعه کنید.

حالت تهوع و استفراغ

حالت تهوع و استفراغ ممکن است نشان‌دهنده بیماری کبد چرب شدید باشد. زمانی که کبد چرب باشد، می‌تواند منجر به التهاب و اختلال در عملکرد طبیعی آن شود. این فرآیند می‌تواند بر هضم و متابولیسم غذا تأثیر بگذارد و منجر به حالت تهوع و استفراغ شود. این علائم بیشتر پس از مصرف غذاهای چرب بروز پیدا می‌کند. در صورتی که تهوع و استفراغ مکرر همراه با دیگر مشکلات گوارشی رخ دهد، برای ارزیابی بیشتر به پزشک مراجعه کنید.

از دست دادن اشتها و کاهش وزن

در مراحل پیشرفته بیماری کبد چرب، کاهش اشتها و کاهش وزن ناخواسته را تجربه خواهید کرد. این ممکن است به این دلیل باشد که کبد قادر به پردازش مواد مغذی و تولید صفرا برای کمک به هضم و جذب چربی‌ها نیست. در نتیجه، بدن ممکن است در جذب مواد مغذی مهم از غذا دچار مشکل شود که منجر به کاهش اشتها و کاهش وزن می‌شود. در صورتی‌که متوجه کاهش اشتها یا کاهش وزن شدید، توصیه می‌شود به متخصص مراجعه کنید.

زردی

زردی یا یرقان که به معنای تغییر رنگ و زرد شدن پوست است، ممکن است در موارد شدید بیماری کبد چرب رخ دهد. علت این اتفاق تجمع بیلی‌روبین است که یک رنگدانه زرد است. هنگامی که کبد قادر به پردازش مؤثر بیلی‌روبین نباشد، در بدن تجمع پیدا می‌کند، در نتیجه زردی رخ می‌دهد. علاوه بر زرد شدن پوست و چشم، ممکن است متوجه ادرار تیره‌رنگ و مدفوع کم‌رنگ شوید. در صورت مشاهده علائم زردی، حتماً به پزشک مراجعه کنید.

پیشگیری از بروز بیماری کبد چرب

بیماری کبد چرب یک بیماری رایج است که می‌تواند پیشرفت کند و باعث بروز آسیب و عوارض کبدی شود. اگرچه بیماری کبد چرب بدون علامت است، اما بعضی از مشکلات گوارشی نشان‌دهنده بیماری شدید کبد چرب است. در صورت مشاهده هرکدام از علائم بیماری کبد چرب، برای دریافت درمان مناسب به پزشک مراجعه کنید. علاوه بر این، پیروی کردن از سبک زندگی سالم، ورزش منظم و مصرف رژیم غذایی متعادل می‌تواند خطر بروز بیماری کبد چرب و پیشرفت آن را کاهش دهد.

کد خبر 674658

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.