رایج‌ترین علائم زوال عقل که نادیده گرفته می‌شود

افراد مبتلا به زوال عقل ممکن است تغییر در حس بویایی و چشایی را احساس کنند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، زوال عقل یک بیماری خاص نیست، بلکه مجموعه‌ای از شرایط است که با اختلال در عملکردهای ذهنی مانند از دست دادن حافظه مشخص می‌شود. زمانی که مردم به زوال عقل فکر می‌کنند، اولین موضوعی که به ذهن آن‌ها می‌رسد، این است که فرد دچار از دست دادن حافظه و سردرگمی می‌شود، در حالی که این بیماری علائم رایج دیگری نیز دارد که معمولاً نادیده گرفته می‌شود و منجر به تشخیص دیرهنگام و تأخیر در درمان می‌شود.

علائم زوال عقل کدام است؟

به گفته متخصصان، رایج‌ترین علائم زوال عقل به مشکل در گفتار و پیدا کردن مسیر مربوط می‌شود. اختلالات زبانی مانند مشکل در به خاطر سپردن کلمات، ساختن جملات نادرست و مشکل در بیان کردن کلمات نیز از جمله علائم این بیماری در نظر گرفته می‌‎شود. این علائم ممکن است قبل از دست دادن حافظه پدیدار شوند.

افراد مبتلا به زوال عقل درگیر چه مشکلاتی می‎‌شوند؟

حافظه فضایی و مهارت‌های بصری افراد مبتلا به زوال عقل نیز معمولاً تحت تأثیر قرار می‌گیرد. این افراد ممکن است در پیمایش مسیری که پیش‌تر با آن آشنا بودند، دچار مشکل شوند یا برای پیدا کردن مسیر به GPS نیاز پیدا کنند. به غیر از علائم یادشده، دیگر علائم کمتر شناخته شده شامل دشواری در انجام وظایف آشنا، حساسیت به صدا و تغییر حس بویایی و چشایی می‌شود. همچنین، ممکن است تغییر ناگهانی در شخصیت یا خلق‌وخو را نیز تجربه کنند.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

در حال حاضر، هیچ روش درمانی برای بیماری زوال عقل وجود ندارد. با این وجود، تشخیص زودهنگام این بیماری می‌تواند به بهبود کیفیت زندگی کمک کند و مانع پیشرفت سریع بیماری شود. در صورتی که علائم غیرمعمول را تجربه کردید یا متوجه شدید یکی از اعضای خانواده علائم یادشده را تجربه می‌کند، باید به پزشک مراجعه کنید. گزینه‌های درمانی برای زوال عقل شامل مصرف دارو برای تسکین علائم، تغییر سبک زندگی و گفتاردرمانی می‌شود.

چه افرادی در معرض خطر ابتلا به زوال عقل قرار دارند؟

عوامل زیادی وجود دارد که خطر ابتلاء به زوال عقل را افزایش می‌دهد. بعضی از این عوامل مانند سن، سابقه خانوادگی و سندرم داون قابل تغییر نیست، در حالی که عوامل دیگر مانند رژیم غذایی، ورزش کردن، افسردگی، مشکلات خواب، سطوح پایین بعضی از ویتامین‌ها و مواد مغذی، عوامل خطرزای قلبی‌عروقی مانند فشار خون بالا، کلسترول بالا و دیابت قابل کنترل است. توصیه شده است به منظور پیشگیری از بروز زوال عقل، ذهن خود را فعال نگه دارید، سیگار کشیدن را ترک کنید، ویتامین‌های کافی دریافت کنید، عوامل خطر قلبی‌عروقی را کنترل کنید و خواب باکیفیت داشته باشید.

کد خبر 670396

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.