آیا زوال عقل قابل درمان است؟

اگرچه هیچ روش درمانی برای زوال عقل وجود ندارد، افراد می‌توانند با انجام دادن اقدامات خاص به تسکین علائم آن کمک کنند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، زوال عقل نوعی سندرم است و گروهی از علائم را توصیف می‌کند که حافظه، تفکر و توانمندی‌های اجتماعی را طوری تحت تأثیر قرار می‌دهد که زندگی روزمره فرد مختل می‌شود. تعداد مبتلایان به زوال عقلی به صورت نگران‌کننده‌ای در حال افزایش است، سازمان جهانی بهداشت (WHO) اعلام کرده است که درحال‌حاضر ۵۵ میلیون نفر به زوال عقلی مبتلا هستند و سالیانه تقریباً ۱۰ میلیون مورد جدید نیز گزارش می‌شود. یکی از رایج‌ترین انواع زوال عقلی که ۶۰ تا ۷۰ درصد موارد را تشکیل می‌دهد، بیماری آلزایمر است.

آیا زوال عقل فقط افراد مسن را تحت تأثیر قرار می‌دهد؟

اگرچه بیشتر افراد بالای ۶۵ سال درگیر بیماری زوال عقل می‌شوند، اما وقوع آن فقط وابسته به سن نیست و منحصراً افراد مسن را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد. سازمان جهانی بهداشت (WHO) اعلام کرده است که جوانان نیز ۹ درصد کل مبتلایان به زوال عقلی را تشکیل می‌دهند. سبک زندگی ناسالم خطر وقوع زوال عقل را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد.

آیا زوال عقل قابل درمان است؟

اگرچه هیچ روش درمانی برای زوال عقل وجود ندارد، افراد می‌توانند با انجام دادن اقدامات خاص به تسکین علائم آن کمک کنند. در صورتی که بیماری به موقع تشخیص داده شود و تحت نظر پزشک باشد، می‌توان علائم مربوط به آن را کاهش داد.

آیا زوال عقلی همان آلزایمر است؟

آلزایمر و زوال عقل دو موقعیت متفاوت هستند، زوال عقل نوعی اختلال مغزی است، در حالی که آلزایمر یک نوع رایج زوال عقل است که بر قسمت‌های خاصی از مغز که شامل فکر کردن، حافظه و زبان می‌شود، تأثیر می‌گذارد و به تدریج سلول‌های مغز و قابلیت شناختی را خنثی و مختل می‌کند.

آیا زوال عقل یک بیماری ارثی است؟

ممکن است زوال عقل ارثی باشد، اما همه انواع زوال عقل از نسلی به نسل دیگر منتقل نمی‌شود. در صورتی که یکی از اعضای خانواده به زوال عقلی مبتلا شده باشد، خطر ابتلاء به آن در میان دیگر اعضا افزایش پیدا می‌کند، البته ممکن است این اتفاق نیز رخ ندهد. احتمال به ارث رسیدن آلزایمر در میان نسل‌ها رایج‌تر است.

آیا آلومینیوم باعث بروز آلزایمر می‌شود؟

محققان معتقدند که پخت‌وپز در قابلمه آلومینیومی خطر بروز زوال عقلی را افزایش می‌دهد. البته هیچ مطالعه‌ای تاکنون این ادعا را تأیید نکرده است.

کد خبر 584522

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.