چگونه می‌توان فرسودگی شغلی در دورکاری را کاهش داد؟

افرادی که از خانه کار می‌کنند لازم است برای حفظ سلامت روان خود اقدامات خاصی را انجام دهند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، از زمان شروع همه‌گیری ویروس کرونا، میزان دورکاری افزایش یافته است. حتی با کاهش شیوع بیماری همه‌گیر، بسیاری از افراد به کار خود از راه دور ادامه می‌دهند. برخی افراد به شدت گزینه کار از خانه را ترجیح می‌دهند، در حالی که دیگران تمایل دارند به دفتر کار بروند. البته گروهی از افراد نیز دوست دارند ترکیبی از این دو را تجربه کنند.

کار کردن از خانه راحتی و انعطاف‌پذیری زیادی به ارمغان می‌آورد. برای نمونه، لازم نیست افراد رفت‌وآمد داشته باشند، می‌توانند هر زمانی که تمایل دارند غذا میل کنند، از سرویس بهداشتی خود استفاده کنند و حتی می‌توانند وسط روز برای انجام کاری به بیرون از منزل بروند یا در جلسات درمانی و مشاوره شرکت کنند. با این وجود، کار از خانه ممکن است معایبی نیز داشته باشد. برای مثال، فرد ممکن است احساس تنهایی کند و ارتباطات اجتماعی او کاهش پیدا کند.

همچنین، برخی افراد متوجه می‌شوند که در محیط‌هایی مانند دفتر کار تمرکز بهتری دارند، زیرا ممکن است در خانه عواملی وجود داشته باشد که باعث پرت شدن حواس شود. ترک کردن خانه به منظور رفتن به محیط کار، مرزهایی را بین زندگی در خانه و کار ایجاد می‌کند که می‌تواند برای سلامت روان و کنترل خلق‌وخو مفید باشد. علاوه بر این، زمانی که افراد از خانه کار می‌کنند، ممکن است احساس کسالت و یکنواختی کنند. کار از خانه مستلزم این است که فرد عمدتاً بی‌تحرک باشد و این اتفاق بر خلق‌وخوی فرد تأثیر منفی می‌گذارد.

به گفته متخصصان، در صورتی که از خانه کارمی‌کنید، غیرمنتظره نیست که گاهی اوقات احساس اضطراب یا افسردگی کنید. اگر این نوع کار کردن را ترجیح می‌دهد یا مجبور به انجام آن هستید، لازم است مراقب سلامت روان خود باشید. در ادامه به روش‌هایی می‌پردازیم که باعث بهبود سلامت روان افرادی می‌شود که از خانه کار می‌کنند:

داشتن برنامه واقع‌بینانه

به افرادی که از خانه کار می‌کنند، توصیه شده است که برای خود برنامه‌ریزی کنند و نسبت به انتظارات و اهداف خود واقع‌بین باشند. لازم است این افراد خود را مجبور کنند که کارها و وظایف تعیین شده را در یک زمان خاص به پایان برسانند و مرزی بین کار و زندگی خود ایجاد کنند.

استراحت کردن

در صورتی که امکان خروج از خانه در طول روز کاری وجود دارد، این کار را تا حد امکان انجام دهید. برای نمونه، می‌توانید در یک کلاس ورزشی شرکت کنید، برای خرید مواد غذایی به فروشگاه بروید و در اطراف منزل خود قدم بزنید. این اقدامات به بهود سلامت روان کمک زیادی می‌کند.

در تماس بودن با دوستان خود

اگر احساس تنهایی و انزوا می‌کنید، با دوستان یا اعضای خانواده خود تماس بگیرید و زمانی را برای معاشرت با دوستان و همکارانی که مدتی است آن‌ها را ندیده‌اید اختصاص دهید. برای صرف ناهار به رستوران بروید یا برای داشتن یک ساعت خوش برنامه‌ریزی کنید.

دنبال کردن علایق خود

برای بهود سلامت روان خود، علایق خود را دنبال کنید. در یک باشگاه ورزشی ثبت نام کنید، در کلاس نقاشی شرکت کنید و از خانه بیرون بروید. این اقدامات باعث بهبود خلق‌وخوی افرادی می‌شود که از خانه کار می‌کنند.

ایجاد تغییرات

در صورتی که احساس خستگی می‌کنید، نشانه آن است که باید تغییراتی ایجاد کنید. بدین منظور، افراد می‌توانند وظایف کاری خود را به قسمت‌های کوچک‌تر تقسیم کنند، با خود مهربان‌تر باشند، از قضاوت کردن خود خودداری کنند و خود را به چالش بکشند.

بهبود بخشیدن وضعیت روحی

وضعیت سلامت روانی و روحی خود را همواره در نظر بگیرید، با انجام دادن کارهای مورد علاقه خود حس خوب را به خودتان منتقل کنید. صبحت با یک روانشناس می‌تواند در این زمینه تأثیرگذار باشد.

پوشیدن لباس مناسب کار

هر روز زمانی که قصد دارید کار خود را آغاز کنید، لباسی که هنگام رفتن به سرکار می‌پوشید را به تن کنید. در این صورت یک مرز مناسب بین محیط کار و زندگی ایجاد می‌شود.

کار کردن در محیطی به غیر از خانه

کافی‌شاپ یا مکان دیگری در خارج از خانه برای کار کردن پیدا کنید. تغییر محیط کار و تعامل و ارتباط برقرار کردن با افراد دیگر به بهبود روحیه افراد کمک می‌کند.

نتیجه‌گیری

به همان اندازه که کار کردن از خانه جذاب و راحت است، توصیه شده است که اگر فرصتی برای رفتن به محیط کار دارید، حتماً یک یا دو روز در هفته آن را امتحان کنید. متخصصان معتقدند که گذراندن وقت در محیط کار با همکاران، مدیران و همسالان به بهبود سلامت روان افراد کمک می‌کند. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که معاشرت کردن با دیگران به ترشح مواد شیمایی اکسی‌توسین، دوپامین، سروتونین و اندورفین در مغز کمک می‌کند. به صورت کلی، در صورتی که به هر دلیلی از خانه کار می‌کنید، از مزایای آن لذت ببرید و زمانی که احساس تنهایی یا فرسودگی کردید، اقدامات ذکر شده را انجام دهید.

کد خبر 670268

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.