۵ تیر ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۰
چگونه خوشحال باشیم؟

کاهش استرس زندگی، کنترل کردن زندگی، کمک کردن به دیگران و پیدا کردن شادی روزانه باعث می‌شود بیشتر احساس خوشحالی کنیم.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، یکی از دلایلی که افراد احساس می‌کنند خوشحال نیستند این است که واقعاً نمی‌دانند خوشحالی چیست و چگونه می‌توان آن تجربه کرد.

برخی افراد معتقدند که شادی به معنای تمرکز بر خود، به حداکثر رساندن لذت و به حداقل رساندن هر چیزی است که باعث ناراحتی می‌شود. در واقع، خوشحالی به معنای لذت نیست و با رویدادهای مهم مثبت یا منفی زندگی نیز مرتبط نیست.

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که عواملی مانند ژنتیک، روابط سالم، اهداف معنادار، کار رضایت‌بخش، سلامت جسمانی و ثبات اقتصادی بیشترین تأثیر را بر شادی و خوشحالی افراد دارد. عزت نفس پایین، احساس ناامنی، کمال‌گرایی، ترس از شکست و اضطراب باعث می‌شود احساس خوشحالی نکنید. در ادامه به بررسی روش‌هایی برای شاد بودن می‌پردازیم:

کاهش استرس زندگی

استرس زندگی به شکل درگیری‌های خانوادگی، مشکلات شغلی یا مدرسه، بی‌ثباتی مالی، رویدادهای غیرمنتظره و مشکلات سلامتی پدیدار می‌‏شود و مانع شاد بودن می‌شود. استرس زندگی را می‌توان به‌صورت مؤثری کنترل کرد. برای نمونه توصیه شده است یک ازدواج ناموفق را پایان دهید، البته در این صورت ممکن است عوامل استرس‌زای دیگری ایجاد شود. همچنین، می‌توان برای کنترل استرس زندگی از شغل استرس‌زای خود استعفا دهید و سلامت جسمی خود را با داشتن یک سبک زندگی سالم حفظ کنید.

استرس قسمت جدانشدنی زندگی مدرن است، بنابراین نمی‌توان مانع همه انواع استرس شد. متخصصان معتقدند که در این شرایط لازم است افراد استرس را کنترل کنند. به این منظور، افراد باید فعالیت بدنی داشته باشند، مدیتیشن انجام دهند، خواب باکیفیت داشته باشند و با دیگران ارتباط اجتماعی برقرار کنند.

کنترل کردن زندگی

معمولاً انسان‌ها تمایل دارند بر زندگی خود کنترل داشته باشند و خارج از کنترل شدن باعث بروز مشکلاتی برای آن‌ها می‌شود. با این وجود، نمی‌توانیم بر بسیاری از جنبه‌های زندگی مانند سلامت جسمی را روانی، امور مالی و روابط کنترل کامل داشته باشیم. در نهایت، تنها چیزی که می‌توانید کنترل کنید، خودتان هستید، بدین معنا که می‌توانید تفکر، احساسات و واکنش‌های خود به اتفاقات را کنترل کنید.

کمک کردن به دیگران

برخی افراد معتقدند که عشق ورزیدن به دیگران و حمایت کردن آن‌ها و همچنین تمرکز کردن بر نیازهای آن به شادتر بودن کمک می‌کند. به همین دلیل توصیه شده است اهدافی در زندگی داشته باشید که فراتر از نیازها و خواسته‌های خودخواهانه شما باشد. برای نمونه می‌توانید شغلی را انتخاب کنید که علاوه بر برطرف کردن نیازهای خودتان، به دیگران نیز کمک می‌کنید، با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کنید و روابط مثبتی ایجاد می‌کند. به گفته متخصصان، زمانی که هدفی فراتر از نیازهای خود دارید، ترشح هورمون‌های اندورفین، دوپامین و سروتونین در مغز افزایش پیدا می‌کند، در این صورت بیشتر احساس شاد بودن می‌کنید.

پیدا کردن شادی روزانه

شادی یک حالت روانی، عاطفی و فیزیولوژیکی است که در زندگی روزمره رخ می‌دهد. تجارت کوچک شادی در محل کار یا محیط خانواده، احساس و انتقال احساسات مثبت مانند عشق و هیجان، انجام دادن کارهای ساده مانند کمک کردن به اعضای خانواده یا دوستان و همچنین ابراز قدردانی از کسانی که به شما کمک می‌کنند، سالم بودن و داشتن روابط سالم و قوی می‌تواند باعث شاد شدن افراد در طول روز شود.

به نظر می‌رسد که قدردانی کردن، لبخند زدن و خندیدن فواید روان‌شناختی، عاطفی و فیزیولوژیکی دارد که باعث تقویت شادی می‌شود. متخصصان معتقدند که شادی و خوشحالی یک مقصد نیست، بلکه یک مسیر است. بنابراین با درک کردن و آگاه بودن از آنچه باعث بروز شادی می‌شود، می‌توان گام‌های فعالی برای ایجاد و حفظ شادی خود برداشت.

کد خبر 669697

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.