پروبیوتیک از سلامت چشم محافظت می‌کند

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که یک سویه باکتریایی پروبیوتیک به بهبود خشکی چشم کمک می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، تقریباً ۱۲ درصد جمعیت جهان دچار خشکی چشم هستند، وضعیتی که چشم‌ها به اندازه کافی اشک تولید نمی‌کنند، در این صورت سطح قرنیه مرطوب نمی‌‎شود. با وجود اینکه هیچ درمانی برای بیماری خشکی چشم وجود ندارد، اما روش‌هایی برای تسکین علائم مربوط به آن وجود دارد. برای نمونه، افراد می‌توانند از قطره‌های چشم بدون نسخه استفاده کنند.

علائم خشکی چشم شامل احساس سوزش یا خارش چشم‌ها، وجود مخاط در داخل یا اطراف چشم، حساسیت به نور، چشم‌های قرمز و تحریک شده، مشکل در استفاده از لنزها، تاری دید و آبریزش بیش از حد چشم‌ها می‌شود. در صورتی که خشکی چشم به موقع تشخیص داده نشود و روش‌های درمانی آغاز نشود، احتمال بروز عفونت چشم و آسیب احتمالی به سطح چشم افزایش پیدا می‌کند. اگر آسیب قرنیه شدید باشد، ممکن است فرد بینایی خود را از دست دهد.

گروهی از محققان آمریکایی تصمیم گرفتند برای درمان خشکی چشم بر یک سویه باکتریایی پروبیوتیک در روده تمرکز کنند، زیرا مطالعات قبلی به ارتباط عملکردی بین باکتری‌های روده و علائم بیماری خشکی چشم اشاره کرده است. پژوهشگران در این مطالعه گروهی از موش‌ها را مورد ارزیابی قرار دادند و به آن‌ها آنتی‌بیوتیک داده شد تا باکتری‌های مفید روده از بین برود، این موش‌ها در شرایطی قرار گرفتند که دچار خشکی چشم شده بودند سپس آن‌ها سویه باکتریایی پروبیوتیک یا محلول نمک دریافت کردند.

پس از گذشت پنج روز، محققان متوجه شدند موش‌هایی که سویه باکتریایی پروبیوتیک دریافت کردند، سطوح قرنیه سالم‌تری نسبت به موش‌هایی داشتند که محلول نمک دریافت کرده بودند. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که پروبیوتیک می‌تواند از سلامت چشم محافظت کند. لازم است مطالعات بیشتری در این زمینه و بر انسان‌ها انجام شود تا نتایج به دست آمده تائید شود و اطلاعات بیشتری در دسترس قرار گیرد.

کد خبر 669275

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.