۱۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰
دلایل قرمز شدن چشم چیست؟

مواردی مانند عفونت ملتحمه چشم، بیماری کرونا، آلرژی، استفاده از لنز و سندرم خشکی موجب قرمز شدن چشم‌ها می‌‎شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، ازآنجاکه چشم‌ها دائماً در معرض نمایشگر گوشی، لپ‌تاپ و تلویزیون است، منطقی به‌نظر می‌رسد که به سلامت این عضو حساس توجه خاص داشته باشیم. قرمزی چشم ممکن است به دلیل خستگی بیش از حد یا کمبود خواب رخ دهد، البته ممکن است جزو نشانه‌های اولیه بعضی از بیماری‌ها باشد. به‌طورکلی، قرمزی چشم به دلیل تورم و التهاب پیدا کردن رگ‌های خونی در سطح چشم رخ می‌دهد.

در ادامه به بررسی دلایل قرمز شدن چشم می‌پردازیم:

عفونت ملتحمه چشم

عفونت ملتحمه چشم که چشم صورتی نیز نامیده می‌شود به التهاب ملتحمه اشاره دارد که یک غشای نازک و شفاف است که چشم را می‌پوشاند. افراد مبتلا به عفونت ملتحمه چشم، ممکن است علاوه بر قرمزی دچار سوزش چشم نیز شوند. ترشحات شفاف و تورم پلک چشم نیز از علائم ورم ملتحمه است.

بیماری کووید -۱۹

عفونت کووید -۱۹ تاکنون به دلیل طیف وسیعی از علائمش شناخته شده است؛ حتی اگر در درجه اول با عفونت ریه‌ها مرتبط باشد. یکی از نشانه‌های آلوده شدن به بیماری کووید -۱۹ می‌تواند قرمز شدن چشم باشد. متخصصان اعلام کرده‌اند که ویروس کرونا می‌تواند از طریق چشم وارد بدن شود و از این طریق به مغز راه پیدا کند.

آلرژی

قرمزی چشم ممکن است به دلیل بروز بعضی از آلرژی‌ها رخ دهد؛ گرده‌گل، گردوغبار و گاهی اوقات موی حیوانات می‌تواند باعث واکنش‌های آلرژیک شود و خطر بروز قرمزی چشم را افزایش دهد. همچنین ممکن است افراد علاوه بر قرمزی چشم، دچار خارش و سوزش چشم نیز بشوند.

استفاده از لنز

لنزهای چشم باید قبل از استفاده به درستی با محلول پاک‌کننده تمیز شوند. همچنین ضروری است که هنگام استفاده از لنز، دست‌های شما تمیز باشد. اگر هر یک از این اقدامات اساسی رعایت نشود، ممکن است لنزها باعث ساییدگی چشم شوند و اجازه دهد عفونت وارد چشم شود. به گفته متخصصان، استفاده مجدد از لنزها و استفاده از آن‌ها در طول شب یا در حمام، خطر ابتلاء به کراتیت آکانتاما را که عفونت قرنیه است، افزایش می‌دهد. در این شرایط، انگل آکانتامبا بین قرنیه و لنز قرار می‌گیرد و زمانی که به قرنیه برخورد می‌کند باعث درد شدید می‌‎شود و در یک چهارم موارد باعث نابینایی می‌شود.

سندرم خشکی چشم

سندرم خشکی چشم زمانی رخ می‌دهد که اشک‌ها به درستی چشم‌ها را پوشش نمی‌دهد، این اتفاق باعث بروز خشکی و قرمزی چشم می‌شود. خطر بروز این سندرم زمانی افزایش پیدا می‌کند که چشم‌ها به اندازه کافی اشک تولید نمی‌کند یا اشک‌های تولید شده بی‌کیفیت هستند. قطره‌های چشمی بدون نسخه پزشک برای تسکین خشکی چشم مؤثر واقع می‌شود. درصورتی‌که خشکی چشم ادامه پیدا کرد، باید برای ارزیابی سلامت چشم‌های خود به چشم‌پزشک مراجعه کنید.

ترجمه از: پگاه بهادران، خبرنگار ایمنا

کد خبر 610078

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.