از غرق انسانیت در غرب تا معمای هرتزلیا

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _شنبه سوم تیرماه ماه ۱۴۰۲_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه قدس در صفحه اول امروز خود با تیتر «غرق انسانیت در غرب» نوشت: در چهار پنج روز اخیر، اگر نیم نگاهی به رسانه‌های مطرح غربی می‌انداختید، مطمئناً یکی از رویدادهایی که نظر شما را به خود جلب می‌کرد پرداختن با آب و تاب آن‌ها به ماجرای گم شدن زیردریایی «تایتان» بود.

این زیردریایی که به شرکت خصوصی آمریکایی «اوشن‌گیت اکسپدیشنز» تعلق دارد، گردشگران را با هزینه ۲۵۰ هزار دلار به ازای هر نفر به بازدید از لاشه کشتی تایتانیک می‌برد. اما مأموریت آخر آن به شدت خبرساز شد، هنگامی که تایتان روز یکشنبه هفته پیش با سرنشینان ثروتمندش که عبارت بودند از هامیش هاردینگ، کارآفرین و میلیاردر ۵۸ ساله بریتانیایی، شاهزاده داوود، تاجر ۴۸ ساله پاکستانی و پسرش سلیمان داوود ۱۹ ساله با تابعیت انگلیسی و دو خدمه آمریکایی و فرانسوی راهی اعماق اقیانوس اطلس شد. آن‌ها قرار بود برای تماشای تایتانیک به مدت هشت ساعت به محل غرق کشتی سواحل نیوفاندلند کانادا بروند.

تایتان به تایتانیک پیوست

تایتان با پنج سرنشین، کمتر از دو ساعت پس از آغاز سفر ماجراجویانه‌اش تماس خود با سطح آب را از دست داد و ناپدید شد. از همان ابتدا این رویداد مورد توجه رسانه‌های غربی قرار گرفت و آن‌ها لحظه به لحظه به انعکاس اخبار مرتبط با آن پرداختند. برای داغ‌تر شدن ماجرا و جذب مخاطب بیشتر، دوشنبه یک هواپیمای کانادایی مدعی شد صدای «کوبیدن» از زیر آب را شناسایی کرده است، اما بعداً مشخص شد این ادعا نادرست بوده است.

جست‌وجوی ناامیدانه برای یافتن زیر دریایی ۶.۷ متری در نهایت صبح روز پنجشنبه به پایان رسید و گارد ساحلی ایالات متحده آمریکا اعلام کرد تمام سرنشینان تایتان در یک «انفجار فاجعه‌بار» جان خود را از دست داده‌اند. رسانه‌های غربی هم که تا این مرحله اخبار مرتبط به ماجرا را رصد کرده و پوشش می‌دادند از قافله جا نمانده و به سرعت تیتر زدند: «تایتان به تایتانیک پیوست.»

سوار شدن رسانه‌های غربی بر موج این اتفاق غم‌انگیز و ناراحت‌کننده البته در حالی است که همان‌ها در ماجرای غرق شدن کشتی پناهجویان که پیش‌تر روی داد رویه دیگری در پیش گرفتند.

دقیقاً ۱۰ روز پیش یعنی پنجشنبه، بیست‌وپنجم خردادماه مرگبارترین سانحه مربوط به غرق شدن کشتی پناهجویان در آب‌های بین‌المللی در سال جاری میلادی، در سواحل یونان رخ داد. در این اتفاق قایق مملو از مهاجران که قصد رسیدن به اروپا را داشتند در آب‌های آزاد بین‌المللی غرق شد و دست کم ۴۰۰ نفر بر اثر حادثه جان خود را از دست دادند. با این حال حادثه غم‌بار اخیر برای رسانه‌های غرب کمترین اهمیت را داشته و انعکاس بسیاری محدودی در آن‌ها یافته است.

جان چشم آبی‌ها ارزشمندتر است

این نوع نگاه دوگانه آمریکا و اروپایی‌ها در این دو مقوله به‌شدت مورد توجه کاربران فضای مجازی قرار گرفته است. علیرضا تقوی‌نیا، تحلیلگر مسائل سیاسی در کانال تلگرامی خود، نوشت: بیش از ۳۰۰ پناهنده پاکستانی در مدیترانه غرق شدند و همزمان پنج گردشگر که قرار بود به دیدن لاشه تایتانیک بروند در اقیانوس گم شدند. بازتاب خبری و هزینه‌ای که برای نجات آن پنج نفر شد کجا و بازتاب و تلاشی که برای نجات پاکستانی‌ها شد، کجا. ظاهراً جان چشم آبی‌ها ارزشمندتر است … کاربری هم در این باره نوشت: یک کشتی با نزدیک به ۷۰۰،۶۰۰ پناهجو توی آب‌های یونان غرق شد و هیچ‌کس پیگیری نکرد ببیند کسی زنده است یا نه، یا اینکه عملیات نجات ترتیب بدهند.

اما یک زیردریایی فسقلی با چند آدم ثروتمند گم شد و کلی بسیج شدند تا پیدایشان کنند. هر دو هم حدوداً در یک زمان رخ داد. بله عزیزان؛ دنیا بر مدار پول می‌چرخد. دیگری نوشت: با دیدن نوع نگاه متفاوت رسانه‌های غربی در این دو مقوله به یاد این موضوع انشا افتادم که در کودکی در مدارس به ما می‌گفتند: علم بهتر است یا ثروت! اینجا البته باید گفت پول بهتر است یا جان آدمی. البته که جان آدمی، آن هم فقرای جهان سومی سیری چند.

از غرق انسانیت در غرب تا معمای هرتزلیا

روزنامه فرهیختگان در صفحه اول امروز خود با تیتر «سانسور بهشتی در تهران» نوشت: شخصیت‌های تاریخی که دغدغه مسائل مختلف جامعه اعم از فرهنگی، اقتصادی و سیاسی را داشته‌اند و این دغدغه را نیز بدون منفعت‌طلبی و چشم‌داشت مادی مطرح می‌کرده‌اند، معمولاً از خود وجهه‌ای ساخته‌اند که آیندگان از آنها به نیکی یاد می‌کنند. این وجهه نیک اگرچه ظرفیت خوبی را برای بهبود اوضاع جامعه در اختیار قرار می‌دهد اما همواره این آفت را نیز خواهد داشت که گروه‌های مختلف این شخصیت‌ها را مصادره‌به‌مطلوب کرده و صرفاً با استناد به برخی نظرات آنها، عقیده را خود صحیح جلوه دهند.

شهید بهشتی یکی از همین شخصیت‌های دلسوز و چندبعدی در تاریخ جمهوری اسلامی است که همواره علی‌رغم قاطعیت بر سر اصول، انتقاداتی را نیز نسبت به کژکارکردی‌های ساختاری و سو عملکردها داشت. این ویژگی شهید بهشتی باعث شده تا باب تقطیع و تحریف صحبت‌های ایشان نیز باز بماند. نمود عینی این مواجهه مصادره‌ای را می‌توان در رفتار گروه‌هایی دانست که از شهید بهشتی صرفاً به سخنرانی‌های یک دقیقه‌ای اکتفا کرده و باب استفاده از ظرفیت عمیق ایشان را می‌بندند.

گروهی با هدف اینکه وضعیت نامطلوب اقتصادی کشور را استدلالی برای عدم مشروعیت نظام اسلامی جلوه دهند صرفاً این جمله را از شهید بهشتی بازنشر می‌دهند: «هنوز در جامعه ما سیرها و خیلی‌سیرها با گرسنه‌ها و خیلی‌گرسنه‌ها باهم دیده می‌شوند. تا وقتی چنین است جامعه ما اسلامی نیست.» حال آنکه در همان زمان شهید بهشتی به‌عنوان رئیس قوه قضائیه همان جمهوری اسلامی فعالیت می‌کرده است که نسبت به وضعیت اقتصادی‌اش رضایت ندارد.

شهید بهشتی در همین سخنرانی همچنین از لزوم آغاز کردن حرکتی سخن به میان می‌آورد که منجر به پایان دادن فاصله سطح زندگی در جامعه شود. گروه دیگری از طیف مقابل بدون اینکه اظهارات صریح و عدالت‌طلبانه شهید بهشتی را مورد توجه قرار دهند صرفاً نگاه ایدئولوژیک ایشان از جمله در مورد مسئله حجاب را بازنشر می‌دهند. نگاهی که شهید بهشتی آن را در اظهار مخالفت با گروهی که آزادی را کنار گذاشتن پوشش تعریف می‌کنند، این‌گونه ابراز می‌دارد: «زن‌ها و مردها با شیوه‌ها و لباس‌های نامطلوب و ناموزون بیایند در جامعه راه بروند. یک زن متدین است خودش نرود، خودش نکند. یک جوان متدین است، خودش چشمش را زیر بیندازد. اگر خانم‌ها با هفت‌قلم آرایش و طنازی از این‌سو به آن‌سوی خیابان راه می‌روند، او آزاد است، این هم آزاد است.

او آزاد است اون‌جوری راه برود، این هم آزاد است نگاه نکند. نه آقاجان، ما این‌جور آزادی را نفی می‌کنیم… چرا؟ برای اینکه در یک محیط اجتماعی که به‌طور دائم زیر فشار اشعه مرئی و نامرئی جاذبه‌های جنسی قرار دارد، انسان واقعاً آنجا آزاد نیست.» اینکه گروهی بدون توجه به شخصیت چندبعدی شهید بهشتی صرفاً با هدف تحقق ایده خود چنین اظهاراتی را مورد توجه قرار داده و بیلبوردهای تبلیغاتی شهر را مملو از آن کند، باعث می‌شود تا شهید بهشتی از یک شخصیت پیچیده و مملو از تجربه در زمینه حکمرانی در اذهان عمومی به یک شخصیت تک‌بعدی تقلیل یابد.

تقلیل یافتن جایگاه شهید بهشتی از جایگاه یک شخصیت توانمند نظری و عملی در اذهان عمومی به یک شخصیت تک‌بعدی باعث می‌شود تا این شخصیت وجهه تاریخی خود را از دست داده و نظرات مصلحانه‌اش کمتر مرجعیت پیدا کند. لذا چنین مواجهه‌ای اولاً جفا در حق شخصیتی است که واجد یک منظومه فکری منسجم است و نظراتش می‌تواند در زمینه‌های مختلف کاربرد داشته باشد و ثانیاً وجهه تاریخی این شخصیت را نیز خدشه‌دار کرده و با کاستن از اثر صحبت‌های وی، هدف مصادره‌کنندگان را نیز محقق نمی‌کند.

شهید بهشتی به لحاظ فکری یک ذخیره قابل اتکا برای انقلاب محسوب می‌شود که اولین شرط برای بهره بردن از این ظرفیت، شناساندن این ظرفیت به جامعه و مرجعیت اجتماعی بخشیدن به شخصیت ایشان به‌عنوان یک شخصیت پیچیده و توانمند است. این مرجعیت نیز جز با پرداختن غیرگزینشی به وجوه مختلف شخصیتی و نظری ایشان محقق نخواهد شد. با چنین هدفی در ادامه مروری بر برخی از مهم‌ترین اظهارات شهید بهشتی در مورد مسائل مختلف داشته‌ایم.

از غرق انسانیت در غرب تا معمای هرتزلیا

روزنامه همشهری در صفحه نخست امروز خود با تیتر «فشار تورم افتاد» نوشت: مرکز آمار ایران از کاهش محسوس نرخ تورم نقطه به نقطه در خرداد امسال رونمایی و اعلام کرد نرخ تورم نقطه به نقطه از ۵۴.۶ درصد در اردیبهشت امسال به ۴۲.۶ درصد در خردادماه سال‌جاری رسیده به این معنا که فشار تورم بر سفره مردم ۱۲ درصد کمتر شده است. سوال مهم این است که چگونه فشار تورم در یک‌ماه این اندازه کم شده و چه رازی در مسیر فراز و فرود قیمت‌ها در سبد مصرفی خانوارها نهفته است؟

به گزارش همشهری، افت فشار ۱۲ درصدی نرخ تورم نقطه به نقطه نشان‌دهنده تخلیه شوک ناشی از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی کالاهای اساسی در نیمه دوم اردیبهشت سال گذشته در سبد محاسبه تورمی است به‌گونه‌ای که در خرداد سال گذشته نخستین آثار این شوک با رونمایی از تورم ۱۰.۶ درصدی ماهانه آشکار شد و آنچه مرکز آمار روایت می‌کند منعکس‌کننده سطح عمومی قیمت‌ها در خرداد امسال در مقایسه با خرداد سال گذشته است.

تازه‌ترین آمارها نشان می‌دهد که شهروندان ایرانی در خرداد امسال برای خرید یک سبد کالا و خدمات یکسان ۲ درصد بیشتر از اردیبهشت‌ماه سال جاری و ۴۲.۶ درصد بیشتر از خرداد پارسال هزینه کرده‌اند و نتیجه اینکه نرخ تورم سالانه که از اردیبهشت پارسال روندی افزایشی را طی کرده و از ۳۷.۹ درصد به ۴۹.۱ درصد در اردیبهشت امسال رسیده بود برای نخستین بار روندی نزولی را تجربه کرده و به ۴۸.۵ درصد رسیده است.

مهم این است که روند نزولی ۳ شاخص تورم ماهانه، نقطه به نقطه و سالانه در ماه‌های بعد هم تکرار شود و دست‌کم اینکه برای محسوس شدن اثر کاهش تورم بر سبد خانوارها، نرخ تورم ماهانه به زیر یک درصد به‌صورت مستمر و پایدار کاهش پیدا کند تا اثر آن با فاصله چند ماه در نرخ تورم نقطه به نقطه و سالانه نمایان شود. دولت سیزدهم مصمم است تا نرخ تورم نقطه به نقطه را تا آخر امسال به زیر ۳۰ درصد و در ۵ سال آینده به زیر ۱۰ درصد برساند و چنین گام بلندی مشروط به اصلاحات جدی در سیاست‌های پولی و مالی خواهد بود.

این گزارش می‌افزاید: کاهش نرخ تورم نقطه به نقطه در خرداد امسال ناشی از یک اتفاق یا همان خالی شدن شوک ناشی از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی است و انتظار می‌رود در ماه‌های آینده هم تکرار شود اما باید دید که روند نرخ تورم ماهانه چه وضعیتی را تجربه خواهد کرد؟

از غرق انسانیت در غرب تا معمای هرتزلیا

روزنامه رسالت در صفحه اول امروز خود با تیتر «دارو در کما» نوشت: این اولین بار نیست که دارو در کشور کمیاب و نایاب می‌شود. کمبود مواد اولیه، در سال‌های اخیر به‌خصوص پس از افزایش تدریجی قیمت ارز، به مشکل اصلی تولیدکنندگان دارو تبدیل شده است. همزمان، گزارش‌ها نشان می‌دهد که طرح دارویار که از سال گذشته توسط وزارت بهداشت با هدف نظم‌بخشیدن به چرخه تولید و پخش دارو اجرایی شده، کمک چندانی به رفع نیاز مردم نکرده و به‌خصوص بیماران خاص با مشکلات بیشتری روبه‌رو هستند. بسیاری از شرکت‌های داروسازی می‌گویند که عملکرد بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه در تخصیص‌نیافتن به‌موقع یارانه دارو وضعیت تولید را برای آن‌ها بغرنج کرده است و مسئولان به جای ارائه راه‌حل اساسی، به اعلام هشدار بسنده کرده و گاه انگشت اتهام را به سوی یکدیگر نشانه می‌گیرند و وعده‌های بدون پشتوانه کارشناسی می‌دهند!

سومین گزارش کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مورد بررسی عملکرد دستگاه‌های اجرایی در حوزه مدیریت بازار دارویی کشور نشان می‌دهد، «تا به امروز، اقدامات مؤثر و پایداری برای رفع چالش‌های موجود در مسیر طرح دارویار و رفع کمبودهای دارویی در بازار انجام نشده و عدم تخصیص ارز مناسب و با کیفیت و به میزان مکفی و از همه مهم‌تر به موقع توسط بانک مرکزی که منجر به تأخیر قابل توجه ورود مواد اولیه دارو و تجهیزات پزشکی مصرفی شده است، بحران کمبود مواد اولیه را بیش از پیش تشدید کرده و باید سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی نسبت به تخصیص و پرداخت منظم اعتبارات مصوب در قانون بودجه سال جاری و ارز تعهد شده برای اجرای طرح دارویار و واردات مواد اولیه دارویی و تجهیزات پزشکی مصرفی مورد نیاز کشور اقدام نمایند.» مواردی که در یک‌سال گذشته مغفول مانده و حالا کمبودهای دارویی از ابتدای امسال به ۲۰۰ قلم رسیده! با افزایش سردرگمی و آشفتگی در نظام سلامت، پیش بینی کارشناسان از تشدید چالش در تأمین ذخایر دارویی به ویژه در مهر و آبان‌ماه حکایت دارد.

این آماری است که در تازه‌ترین اظهارنظر از سوی محمد عبده‌زاده، رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران ارائه شده. عبده‌زاده در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، علل عمده این مشکل را تأمین نشدن به‌هنگام ارز و نیز نبود قیمت‌گذاری به موقع و پرداخت نشدن تسهیلات به شرکت‌های دارویی عنوان کرده است.

او با اشاره به اینکه کمبودهای دارویی از قبل پیش‌بینی‌پذیر بوده، می‌گوید: «همه دستگاه‌ها، ازجمله وزارت بهداشت، در جریان بودند که در ماه‌های خرداد و تیر قرار است با افزایش کمبود دارو مواجه شویم. در حال حاضر داروهای سرپایی، داروهای اتاق‌عمل و داروهای مورد نیاز در بخش بستری بیمارستان‌ها دچار کمبود شده است.»

کسری‌های کنونی در شرایطی گریبانگیر صنعت دارویی کشور شده که نمی‌توان به سادگی برای آن چاره‌ای یافت، زیرا به گفته رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی، «بسیاری از کالاهای وارداتی زمان ساخت دارند و بسیاری از مواد اولیه وارداتی نیز مانند مواد اولیه آنتی‌بیوتیک‌ها، از زمان تخصیص ارز تا زمانی که به آزمایشگاه و خط تولید برسند، به حدود سه تا چهار ماه زمان نیاز دارند. بنابراین، حتی اگر امروز نیز تخصیص ارز صورت بگیرد، به مدت‌زمانی چندماهه برای تولید برخی انواع داروها نیاز است که در این فاصله، دسترسی بیماران به داروها کاهش پیدا می‌کند.»

گذشته از اینها، قیمت‌گذاری دستوری نیز همچنان پابرجاست و برخی شرکت‌ها زیان‌ده شده‌اند و با توجه به تورم و افزایش چشمگیر قیمت لوازم بسته‌بندی و مواد اولیه و جانبی، قیمت دارو باید دستکم تا ۴۰ درصد افزایش می‌یافت، بنابراین تولید بسیاری از داروها توجیه اقتصادی خود را از دست داده و کارشناسان با تأیید این موضوع وضعیت کنونی را به حذف بدون برنامه و به یک‌باره ارز ۴۲۰۰ تومانی در حوزه دارو، کمبود نقدینگی و افزایش قیمت نهاده‌ها و مواد اولیه تولید مرتبط می‌دانند.

از غرق انسانیت در غرب تا معمای هرتزلیا

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «اعتراض به آزمایش موشکی گرای داخلی‌ها بود» نوشت: «رئیس‌جمهور شخصاً برای رونمایی از موشک مانورپذیر هایپرسونیک فتاح حضور پیدا کرد. در گذشته این‌طور نبود و در آزمایش‌های موشکی و رزمایش باید تحمل اعتراضات آقایان را می‌کردیم. خارجی‌ها زمانی که اعتراض از داخل را می‌دیدند آن‌ها هم به آزمایش‌های ما اعتراض می‌کردند، ولی امروز چنین مواردی را مشاهده نمی‌کنیم.»

این روایت فرمانده نیروی هوافضای سپاه اگرچه تلخ است، اما واقعیتی است که بارها در دولت گذشته اتفاق افتاد و مدعیان برای رضایت «کدخدا» اگر مجال می‌یافتند، شبیه آنچه را که بر سر رآکتور اراک آوردند، توان دفاعی و موشکی ایران را تعطیل و سیمان می‌کردند.

پیش‌تر «جوان» در گزارشی با عنوان «موشک‌ها دیگر برجام را هوا نمی‌کنند!» نوشته بود: ظریف و روحانی دنبال بهانه‌تراشی بودند که بگویند نگذاشتند کار کنیم. قصه می‌ساختند که در روند اجرای برجام اختلال ایجاد شد. اختلال چه بود؟ شعارنویسی علیه اسرائیل روی موشک‌های ایرانی؟! مگر اسرائیل طرفی از برجام یا امنیت آن بخشی از متن برجام بود؟ روحانی می‌گفت «دیدید چه کار کردند، آمدند چگونه شهرهای زیرزمینی را نشان دادند تا برجام را به هم بزنند، روی موشک شعار نوشتند تا برجام را به هم بزنند تا ما نتوانیم از برجام استفاده صددرصدی بکنیم…»، پس چطور حالا شلیک بالستیک‌های ایرانی همزمان با هشدار به اسرائیل، علیه روح برجام تعبیر نمی‌شود و طرف غربی هم از مذاکرات کنار نمی‌کشد؟ کسی دیگری را «کاسب تحریم» نمی‌نامد. ظریف حتی یادداشت‌های روزنامه‌های داخلی را «گرا دادن به آمریکایی‌ها» تعبیر می‌کرد!

سردار سرتیپ پاسدار امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه روز پنج‌شنبه، در مراسم گرامیداشت سالروز شهادت شهید چمران و روز بسیج اساتید که در دانشگاه مازندران برگزار شد، گفت: شهید چمران در کنار همه ویژگی‌های کم‌نظیر با دشمن‌شناسی و تشخیص جبهه حق از باطل هیچ گاه در مسیر دشمن قدم بر نداشت و عمر خود را در مبارزه گذراند.

چمران هیچ‌گاه برای دشمن کار نکرد

فرمانده نیروی هوافضای سپاه با بیان اینکه شهید چمران با اینکه در کشور مسئولیت داشت، تهران را ترک کرد و عازم جبهه شد، تصریح کرد: هدف اصلی شهید چمران رسیدن به جبهه، مبارزه و جهاد و شهادت بود که به آن رسید. زندگی و شهادت چمران برای ملت ایران، جوانان و دانشجویان درس بزرگی است، چرا که شهید چمران با آن همه ویژگی‌های ممتاز و دشمن‌شناسی هیچ گاه برای دشمن و به نفع دشمن حتی در آمریکا کار نکرد. همه ما باید مراقب باشیم تا هدف را گم نکنیم و مانند چمران زندگی و مرگمان با افتخار باشد.

اعتراض خارجی‌ها به آزمایش‌های موشکی پژواک داخل بود

فرمانده نیروی هوافضای سپاه با اشاره به گسترش روابط سیاست خارجی در دولت سیزدهم عنوان کرد: در این دولت شاهد هستیم که همزمان چند برنامه در حوزه روابط خارجی از جمله روابط با کشورهای همسایه و مباحث مرتبط با آژانس هسته‌ای و حوزه‌های دیگر در دست اقدام است، اما رئیس‌جمهور شخصاً برای رونمایی از موشک مانورپذیر هایپرسونیک «فتاح» حضور پیدا کرد. در گذشته این‌طور نبود و در آزمایش‌های موشکی و رزمایش باید تحمل اعتراضات آقایان را می‌کردیم. خارجی‌ها زمانی که اعتراض از داخل را می‌دیدند آن‌ها هم به آزمایش‌های ما اعتراض می‌کردند، ولی امروز چنین مواردی مشاهده نمی‌کنیم.

این فرمانده ارشد نیروهای مسلح با بیان اینکه اگر در داخل مردم و دولت با وحدت و یکپارچگی با مسائل روبه‌رو شوند مشکل خاصی رخ نمی‌دهد، تأکید کرد: در سرنگونی گلوبال هاوک آمریکا دیدیم ترامپ که نسبت به سایر رؤسای جمهور آمریکا پرروتر بود، نه تنها اعتراض نکرد، بلکه به خاطر هدف قرار ندادن هواپیمای آن‌ها با ۲۰ – ۳۰ سرنشین تشکر هم کرد. وی ادامه داد: این فاصله از کجا به دست آمد؟ از پیشرفت و اقتدار در حوزه توانمندی‌های دفاعی، ولایتمداری و وحدت و یکپارچگی در مقابل دشمن.
سردار حاجی‌زاده تصریح کرد: بایستی ما قدرتمندانه و سریع حرکت کنیم و دشمن را دشمن بدانیم. امروز جوانان و دانشجویان نخبه این کشور که با پول این ملت درس می‌خوانند و به مدارج عالی می‌رسند، بعضی از آن‌ها که به خارج از کشور مهاجرت می‌کنند، مدیون این آب و خاک و ملت هستند و باید برای خدمت به این کشور و میهن بمانند.

از غرق انسانیت در غرب تا معمای هرتزلیا

روزنامه وطن امروز در صفحه اول امروز خود با تیتر «معمای هرتزلیا» نوشت: در بحبوبه افزایش عملیات مسلحانه نیروهای فلسطینی علیه صهیونیست‌ها و بعد از درگیری‌های شدید رژیم اشغالگر با رزمندگان کرانه باختری که موجب عقب‌نشینی و سرافکندگی اسرائیلی‌ها شد، انفجار در هرتزلیا در نزدیکی تل‌آویو که باعث ایجاد حفره چند متری در زمین شد، موجی از ترس و نگرانی را در بین سیاستمداران اسرائیلی به همراه داشته است.

رسانه‌های عبری دیروز درباره دلایل انفجار مهیبی که گفته می‌شود شب پنجشنبه در انبار مواد شیمیایی ارتش صهیونیستی رخ داده، گزارش‌های جدیدی منتشر کردند. طبق گزارش پایگاه اینترنتی شبکه المیادین، انفجار بزرگ هرتزلیا در یک انبار قدیمی زیرزمینی رخ داده و این انبار دارای ۳ تن مواد منفجره بوده است. خبرگزاری فلسطینی شهاب نیز با انتشار تصاویری نوشت: این بخشی از اثرات انفجاری است که شب گذشته در یک انبار قدیمی مواد منفجره در هرتزلیا رخ داده و حفره‌ای به عمق هفت متر بر جا گذاشته است.

همچنین پایگاه خبری سوا به نقل از رسانه‌های عبری گزارش داد بر اساس اطلاعات اولیه، این انفجار در یک انبار مواد شیمیایی متعلق به ارتش رژیم صهیونیستی رخ داده است. در پی وقوع این حادثه، پلیس صهیونیستی از شهرک‌نشینان اسرائیلی حاضر در این منطقه خواست در منازل خود بمانند و برای جلوگیری از ورود گازهای سمی، پنجره‌های خود را ببندند. این نخستین‌بار نیست که رسانه‌های رژیم صهیونیستی از وقوع انفجار در یک محل جنگ‌افزارهای نظامی خبر می‌دهند. پیش از این نیز اوایل اردیبهشت، برخی منابع رسانه‌ای از وقوع انفجار در داخل کارخانه صنایع جنگ‌افزاری «البیت» در نزدیکی تل‌آویو خبر داده بودند که البته گزارشی از تلفات احتمالی آن حادثه منتشر نشد.

رسانه‌های رژیم صهیونیستی ۲۷ خرداد هم از وقوع یک انفجار در شهر «اللد» واقع در مرکز اراضی اشغالی فلسطین خبر دادند اما پس از آن نیز، هیچ خبری درباره دلیل این انفجار منتشر نشد و تنها اعلام شد یک بمب در یکی از محله‌های شهر اللد منفجر شده است اما این انفجار هیچ تلفاتی نداشت. کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی به نقل از سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد این انبار مهمات قدیمی بسته شده بود. واحدهای پلیس رژیم صهیونیستی در حال بررسی منطقه برای کسب اطلاعات بیشتر هستند.

ارتش رژیم صهیونیستی نیز اعلام کرد فعالیت نظامی در محل حادثه به عنوان دلیل این انفجار منتفی است. سازمان خدمات اضطراری از اهالی مناطق مجاور محل حادثه و انفجار درخواست کرده به دلیل نگرانی از انتشار گازهای مضر بر اثر انفجار، پنجره‌ها را ببندند و داخل ساختمان بمانند تا وضعیت حالت عادی پیدا کند. یکی از ساکنان هرتزلیا گفت: «صدای انفجار به قدری شدید بود که به نظر می‌رسید پایان جهان فرا رسیده و آخرالزمان است. ما از دور آتش و شعله‌های آتش را دیدیم. انفجارها بسیار قوی بود، تمام خانه‌ها می‌لرزیدند و شیشه خانه‌ها ترک خورد یا فروریخت». هنوز دلیل انفجار برای منابع صهیونیستی مشخص نیست و معلوم نیست چرا این انفجار تا به این حد شدت داشته که باعث لرزش مناطق اطراف شده است.

طی ماه‌های اخیر اتفاقات و حوادث ناگهانی با منشأ نامعلوم در مناطق اشغالی فلسطین بیشتر شده است. در واقع رژیم صهیونیستی طی چند ماه گذشته حوادث مرگباری را تجربه کرده است. همچنین رسانه‌های عبری پیش‌تر اذعان کرده بودند در روزهای اخیر به دلیل برهم خوردن شرایط امنیتی و تشدید تنش‌ها ۹۰ درصد گردشگران (داخلی و خارجی) سفر به مناطق شمالی در اراضی اشغالی را لغو کرده‌اند. بنا بر این گزارش، این رخداد موجب لغو بسیاری از سفرها و خالی شدن هتل‌ها در شمال اراضی اشغالی شده و ضربه سنگینی را به اقتصاد رژیم صهیونیستی وارد کرده است. پیش از این، «نفتالی بنت» نخست‌وزیر اسبق رژیم صهیونیستی در واکنش به موج ناآرامی‌های اخیر، در نطقی اذعان کرده بود از سال ۱۹۷۳ تاکنون این رژیم در خطرناک‌ترین وضعیت امنیتی خود به سر می‌برد.

به اذعان چهره‌های ارشد صهیونیستی این حجم از ناآرامی و شکاف در ساختار سیاسی و نظامی و در میان شهرک‌نشینان سرزمین‌های اشغالی از آغاز جنگ اکتبر ۱۹۷۳ بی‌سابقه است. این در حالی است که رژیم صهیونیستی در هفت دهه گذشته با چالش‌های مختلفی مواجه بوده است. در همین زمینه رسانه‌های اسرائیلی عنوان کردند تمام این مسائل باعث شده اسرائیل روزهای پیچیده‌ای در انتظار داشته باشد. مهاجرت معکوس، تبعیض طبقاتی، قدرت محور مقاومت، معمای امنیت و… تنها چند نمونه از این بحران‌ها بوده است اما این روزها ناامنی و بی‌ثباتی داخلی بشدت بر ساکنان مناطق اشغالی فشار وارد می‌کند.

از غرق انسانیت در غرب تا معمای هرتزلیا

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «انتخابات ۱۴۰۰ در آینه افکارسنجی‌ها» نوشت: بر اساس نظرسنجی‌ها عملکرد دولت وقت، بیش از ۳۰ درصد سبب کاهش مشارکت مردم در انتخابات شده بود و عدم احراز صلاحیت‌ها، فقط ۲ درصد در رفتار انتخاباتی مردم تأثیر داشت.

حقایقی که رئیس‌جمهور در گفت‌وگوی اخیر خود با مردم درباره انتخابات ۱۴۰۰ به آن اشاره کرد، به مذاق برخی جریان‌ها خوش نیامد. جریان‌های سیاسی که باید نسبت به عملکرد خود و پیامدهای حاصل از آن در انتخابات ۱۴۰۰، به تاریخ و مردم ایران پاسخگو باشند، شیوه همیشگی فرار به جلو را پیش گرفتند. آنان حتی شرایطی را که طیف‌هایی از خودشان، به آن اذعان و اعتراف داشتند کتمان کرده و تلاش کردند تصویری وارونه از انتخابات دو سال پیش ارائه دهند.

این در حالی است که نه تنها زمان زیادی از انتخابات ریاست‌جمهوری نگذشته، بلکه داده‌های آماری و نتایج پیمایش‌ها و افکارسنجی‌های نهادهای معتبر و دولتی در دست است که به طور کامل، تحلیل آیت‌الله رئیسی از وضع انتخاباتی و سیاسی دو سال پیش کشور را تأیید می‌کند. آیت‌الله رئیسی در گفت‌وگوی تلویزیونی خود، صرفاً به برخی واقعیت‌های شرایط سیاسی دو سال پیش کشور اشاره کرد و گفت که «در آن وضعیت تصور بر این بود که مشارکت در انتخابات به همان میزانی که محقق شد هم نباشد و لذا بنده برای افزایش مشارکت مردم در انتخابات احساس مسئولیت کردم.» رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه در کنار دشمنی دشمنان «عملکرد دولت وقت نیز در قرار دادن مردم در آن وضعیت مؤثر بود» به تلاش‌های خود برای احراز صلاحیت برخی نامزدها نیز اشاره کرد و افزود: «البته خود آنها گفتند که نتایج سنجش‌ها و ارزیابی‌ها این است که اگر ما هم تأیید شویم، باز هم مشخص است برنده انتخابات کیست.»

مستند به آمار مراکز دولت قبل

جریان‌های حاکم بر دولت قبل، به‌طور مشخص به دو بخش از اظهارات رئیس‌جمهور واکنش نشان دادند: اینکه مشارکت پایین در انتخابات ناشی از عملکرد دولت وقت بود و دیگر اینکه در صورت حضور برخی نامزدهای خاص باز هم نتیجه انتخابات تغییری نمی‌کرد.

این مخالف‌خوانی‌ها، در حالی است که بر اساس نظرسنجی‌های انجام شده، عملکرد دولت وقت، بیش از ۳۰ درصد سبب کاهش مشارکت مردم در انتخابات شده بود و عدم احراز صلاحیت‌ها، فقط ۲ درصد در رفتار انتخاباتی مردم تأثیر داشت. (نمودار شماره ۱) همچنین در پاسخ به مخالف‌خوانی‌های دوم، باید به نظرسنجی اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ ایسپا اشاره کرد که بر اساس آن، با فرض حضور جواد ظریف در انتخابات ریاست‌جمهوری نیز همچنان آیت‌الله رئیسی با رأی و اختلاف بالایی به عنوان رئیس‌جمهور برگزیده می‌شد (نمودار شماره ۳)، آن هم در حالی است که ظریف ماه‌ها پیش از انتخابات، به عنوان اصلی‌ترین نامزد حامیان سیاسی دولت وقت، اعم از اعتدالی و اصلاح‌طلبان محسوب می‌شد.

از این‌رو، می‌توان گفت جریان‌های سیاسی که به این نظرسنجی‌ها دسترسی داشتند، به دلیل عملکرد دولت وقت، از جمله تورم بالا و شکست در سیاست خارجی، شکست در انتخابات، آن هم با اختلاف بالا را حتمی می‌دانستند و همین، زمینه عدم حضور آنان و عدم رغبت مردم را فراهم کرد. اما به نظر می‌رسد امروز نفع سیاسی آنان، در وارونه‌نمایی تاریخی است که تنها دو سال از آن می‌گذرد؛ وارونه‌نمایی ای که خود نشانه مسئولیت‌ناپذیری این جریان‌های سیاسی نسبت به مردم، تاریخ و کشور است.

بررسی نظرسنجی‌ها

در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نسبت به دوره‌های گذشته، نظرسنجی‌های انتخاباتی به عنوان یکی از ابزارهای برآورد افکار عمومی و رفتار رأی‌دهی شهروندان، فعالیت چشمگیری داشتند. با توجه به اهمیت انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰، کنش و رفتار مردم برای حضور در این انتخابات مورد توجه گروه‌های سیاسی قرار گرفت. این افکارسنجی‌ها توانسته‌اند تا حدودی مطالبه و خواست عمومی مردم را برای شرکت در انتخابات مشخص کنند. در همان زمان درخصوص اهمیت افکارسنجی‌های انتخاباتی، برخی فعالان گروه‌های سیاسی با استناد به گزارش افکارسنجی‌ها، به تحلیل انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ پرداخته‌اند. محمد مهاجری، فعال سیاسی متمایل به جناح موسوم به اعتدال با استناد به نظرسنجی جدید در مورد انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ به تعداد جالب توجه رأی‌دهندگانی اشاره کرده که هنوز کاندیدای موردنظر خود را انتخاب نکرده بودند. (پایگاه اطلاع‌رسانی و خبری جماران، سوم خرداد ۱۴۰۰) عباس عبدی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز تحلیل خود از انتخابات را مبتنی بر نظرسنجی‌های اعلام شده مراکز و مؤسسات پژوهشی فعال در زمینه پیمایش بیان کرد. او در آخرین گزارش انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ به دو مقوله میزان مشارکت و آرای احتمالی نامزدها براساس آخرین نظرسنجی تلفنی ایسپا و با جمع‌بندی از همه نظرسنجی‌های قبلی پرداخت. (پایگاه خبری-تحلیلی سلام نو، سوم خرداد ۱۴۰۰) از آنجا که مشارکت در انتخابات و رأی دادن از اصلی‌ترین مؤلفه‌های رفتار سیاسی مردم در انتخابات به شمار می‌آید، در این بخش براساس نتایج افکارسنجی‌های انتخاباتی، به نقش شاخص‌های مختلف در مشارکت و رفتار رأی‌دهی مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ می‌پردازیم:

مشارکت در انتخابات

مشارکت در انتخابات، به عنوان یکی از مهم‌ترین حقوق اساسی شهروندان شناخته شده است. بنا بر اصل ششم قانون اساسی، در جمهوری اسلامی ایران امور کشور باید به اتکای آرای عمومی اداره شود و از راه انتخابات: انتخاب رئیس‌جمهور، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اعضای شوراها و نظایر اینها. یا از راه همه‌پرسی در مواردی که در اصول دیگر این قانون معین می‌شود. یکی از جلوه‌های حضور مردم در هر جامعه، مشارکت آنان در انتخابات است. رهبر معظم انقلاب همواره به مشارکت بالای مردم در هر انتخاباتی و حضور آنان پای صندوق‌های رأی تأکید دارند.

رهبر معظم انقلاب در سخنرانی ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ به مناسبت سالروز قیام ۲۹ بهمن ۱۳۵۶ مردم تبریز، فرمودند: «علاج دردهای مزمن کشور در انتخابات پرشور و حضور عمومی مردم و انتخاب اصلح و مناسب در انتخابات ریاست‌جمهوری است.»

پاسخگویی به سوالاتی همچون میزان مشارکت مردم چقدر خواهد بود؟ مردم به چه کسی رأی خواهند داد؟ و میزان علاقه‌مندی مردم به این دوره از انتخابات چقدر است؟ نیازمند بررسی است و با نزدیک شدن به روز انتخابات اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند. یکی از شیوه‌های متداول در این زمینه انجام نظرسنجی‌های انتخاباتی است. معمولاً اولین موضوعی که در نظرسنجی‌های انتخاباتی به آن اشاره شده، میزان مشارکت است. مشارکت در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ مانند انتخابات مجلس گذشته تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار داشت.

از غرق انسانیت در غرب تا معمای هرتزلیا

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «افزایش ۳۵۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت ایران با وجود تحریم‌ها» نوشت: آژانس بین‌المللی انرژی با اعلام اینکه تولید روزانه نفت ایران از ابتدای سال جاری میلادی ۳۵۰ هزار بشکه افزایش داشته است، اذعان کرد: تحریم‌ها نتوانسته ایران را متوقف کند.

آژانس بین‌المللی انرژی اخیراً در بخشی از گزارش جدید خود تحت عنوان «نفت ۲۰۲۳» به بررسی وضعیت صادرات نفت ایران پرداخت و نوشت: «ایران همچنان بازیگر بالقوه مهمی در بازار نفت جهان است. اگر تحریم‌ها علیه ایران رفع شود این کشور می‌تواند تولید نفت خود را به تدریج تا ۹۰۰ هزار بشکه در روز افزایش دهد و به ظرفیت فعلی خود یعنی سه میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز برساند.

جریان صادرات نفت ایران به چین هم ارقامی قابل‌توجه ادامه دارد و ایران از سه‌ماهه سوم با سال میلادی گذشته روزانه حدود یک میلیون بشکه نفت به این کشور صادر می‌کند. در نتیجه افزایش صادرات و بالا رفتن مصرف داخلی، تولید نفت ایران در مِی ۲۰۲۳ به حدود ۳ میلیون بشکه در روز رسیده است.
ایران در سال ۲۰۲۱ به‌طور متوسط دو میلیون و ۴۴۲ هزار بشکه در روز نفت تولید کرده که این رقم در سال ۲۰۲۲ با افزایش ۱۳۰ هزار بشکه‌ای به دو میلیون و ۵۵۰ هزار بشکه در روز رسیده است.

از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون (حدوداً ۶ ماه اخیر) هم با رشد ۳۵۰ هزار بشکه‌ای به سه میلیون بشکه در روز بالغ شده است. بر این اساس از سال ۲۰۲۱ تولید روزانه نفت ایران ۴۸۰ هزار بشکه معادل ۲۰ درصد افزایش یافته است.»

کاهش تولید، شرکت ملی نفت ایران را واداشته تا برخی چاه‌های فراساحلی که هزینه تولید بالایی داشتند را ببندد و عملیات تعمیر و نگهداری در میادین سالخورده نفتی را آغاز کند. توقف تولید از میادین سالخورده برای این میادین مفید است زیرا امکان می‌دهد دوباره فشار درون این میادین افزایش یابد و بهره‌برداری دوباره از آنها آسان‌تر شود.

آژانس بین‌المللی انرژی همچنین در مورد تلاش‌های ایران برای افزایش ظرفیت تولید نفت نوشت: «این تلاش‌ها تا حد زیادی به‌دلیل کاهش صادرات نفت از سال ۲۰۱۸ و فقدان سرمایه‌گذاری خارجی ناشی از تحریم‌ها به مشکل خورده است.

تهران اما بر توسعه میادین نفتی کارون غربی، آزادگان شمالی و جنوبی، یاران و یادآوران هم تمرکز کرده تا بتواند تولید نفت خود را یک میلیون بشکه دیگر در روز افزایش دهد. تحریم‌ها نتوانسته است ایران را متوقف کند و این کشور انتظار دارد ظرفیت تولید نفت در میدان آزادگان جنوبی که در مرز عراق قرار دارد را تا دو برابر به ۳۲۰ هزار بشکه در روز در سال ۲۰۲۳ افزایش دهد.»

از غرق انسانیت در غرب تا معمای هرتزلیا

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «جهاد تفاهم در همه سطوح» نوشت: رهبر انقلاب در پیامی به نشست مشترک وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه: یکی از ضعف‌های دستگاه‌های اطلاعاتی، نبود تفاهم بین این مجموعه‌ها است.

نشست مشترک وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه در راستای اجرایی کردن منویات مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) و هم‌افزایی و هم‌گرایی بین دو نهاد انقلابی در مقابله با توطئه‌های دشمنان انقلاب اسلامی در جوار بارگاه ملکوتی ثامن‌الحجج علی ابن موسی‌الرضا (ع) با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) و برخی مقامات کشوری و لشکری برگزار شد.

تأکید رهبری بر موضوع اطلاعات و لزوم تفاهم بین دو دستگاه اطلاعاتی

در این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی جلسه را مزین به پیام مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) مبنی بر تأکید بر موضوع اطلاعات و لزوم تفاهم بین دو دستگاه فرمودند و بر هم‌افزایی و همدلی بیشتر وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه برای تحقق منویات معظم‌له تأکید کردند. پیام مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی): «مسئله اطلاعات یکی از مسائل مهم کشور است و یکی از ضعف‌های ما در ارتباط با دستگاه‌های اطلاعاتی، نبود تفاهم بین این مجموعه‌ها است.

اگر آقایان می‌خواهند در راه خدا مجاهدت کنند، جهاد آن‌ها این است که این تفاهم در همه رده‌ها پیاده بشود. امروز اگرچه در رأس این دو دستگاه تفاهم به طور جدی وجود دارد، اما مجاهدت واقعی این است که این همکاری و تفاهم را در همه سطوح پیاده کنند.»

همچنین، در این نشست حجت‌الاسلام خطیب اظهار کرد: این جلسات را مقدمه‌ای برای برآورده شدن منویات فرمانده معظم کل قوا و ایجاد همدلی، هم‌افزایی، مشارکت، تفاهم، همسویی، هماهنگی و حرکت یکپارچه و وحدت رویه در مجموعه دو تشکیلات اطلاعاتی مؤثر و نقش‌آفرین در ساخت درونی قدرت نظام و ایجاد امنیت پایدار معرفی کرد. وزیر اطلاعات گفت: ما (جامعه اطلاعاتی) وظیفه داریم با ارتقای توانمان، با اشتراک‌گذاری‌ها، با همسویی‌هایمان، با یک وحدت رویه جدی در جهت مقابله با جنگ ترکیبی استکبار و بنای یک مجموعه اطلاعاتی مردم پایه و مؤثر و تلاش در جهت مقابله با تمام آنچه را که خاستگاه و برنامه‌ریزی منسجم و گسترده دشمنان علیه این نظام و انقلاب است، به‌کار گیریم.

رئیس شورای هماهنگی اطلاعات با اشاره به فرمایش‌های رهبر معظم انقلاب در ابتدای سال در حرم مطهر رضوی درباره تصمیم دشمن برای تغییر ماهیت جمهوری اسلامی افزود: اگر دو دستگاه اطلاعاتی بتوانند در تمام زمینه‌ها و فعالیت‌های مختلف و شرایط جغرافیایی و موضوعی به یک انسجام واحد برسند، به‌طور قطع در تحقق ایران قوی، مهار تورم و رشد تولید و ایجاد امید و نشاط در کشور و خواسته‌های نظام و آنچه را که حکمرانی برای ارتقای قدرت خودش به آن نیاز دارد، موفقیت‌های بیشتری حاصل خواهد شد.

از غرق انسانیت در غرب تا معمای هرتزلیا

کد خبر 667274

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.