از دیپلماسی مقاومت در کاراکاس تا مذاکرات باقری با تروئیکای اروپایی

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _چهارشنبه بیست‌وچهارم خردادماه ۱۴۰۲_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه رسالت در صفحه نخست امروز خود با تیتر «دیپلماسی مقاومت در کاراکاس» نوشت: آیت‌الله رئیسی که بامداد دوشنبه، بیست‌ودوم خردادماه در صدر هیئتی سیاسی و اقتصادی و در راستای تقویت روابط با کشورهای دوست و همسو، عازم کشورهای ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا شده است، پس حدود ۱۶ ساعت وارد کاراکاس، پایتخت ونزوئلا به عنوان اولین مقصد سفر پنجم خود به منطقه آمریکای لاتین شد.

این سفر در شرایطی انجام شد که پیش تر تعاملات سیاسی و اقتصادی ایران با کشورهای منطقه آمریکای لاتین و تبادل ظرفیت‌های دوجانبه در دولت‌های نهم و دهم رو به گسترش بوده اما در دولت‌های یازدهم و دوازدهم روند نزولی گرفت، به‌طوری‌که در این هشت سال تنها یک سفر به منطقه آمریکای لاتین، آن هم در حاشیه عزیمت به نیویورک برای شرکت در هفتاد و یکمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال ۹۵ انجام شد که طی آن رئیس دولت یازدهم برای شرکت در هفدهمین اجلاس سران کشورهای عضو جنبش غیرتعهد و تحویل دادن ریاست دوره‌ای این اجلاس به ونزوئلا سفر کرد و پس از شرکت در این اجلاسیه، سفر کوتاهی نیز به کوبا داشت.

اما دولت سیزدهم توجهی ویژه‌ای به این پهنه جغرافیایی دارد و همزمان با تقویت و توسعه روابط با همسایگان و کشورهای منطقه خاورمیانه، در صدد توسعه مناسبات با کشورهای آمریکای لاتین به عنوان حیاط خلوت آمریکا نیز برآمده است. ونزوئلا که به عنوان یکی از نقاط مهم کانون دیپلماسی در دولت سیزدهم بشمار می‌رود، در دو سال اخیر مسیر تازه‌ای برای گسترش همکاری‌ها در این زمینه توسط کاراکاس و تهران برنامه‌ریزی شده است.

نمود این تعاملات؛ سندی بلندمدت با سرزمین نفت در سفر یک سال اخیر نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ضد امپریالیستی ونزوئلا به تهران بوده است و این سفر رئیس‌جمهور کشورمان به منطقه آمریکای لاتین سفری دیپلماتیک و راهبردی برای جمهوری اسلامی ایران در ابعاد اقتصادی، سیاسی و امنیتی است.

از طرفی با توجه به عُمق روابط بین تهران و کاراکاس و سفر رئیس‌جمهور به منطقه آمریکای لاتین، واکنش کاخ سفید را هم به همراه داشته که جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز گذشته در جمع خبرنگاران در واشنگتن درباره سفر رئیس‌جمهور ایران به آمریکای لاتین گفت که ایران باید در خصوص اهداف سفر رئیس‌جمهور این کشور به آمریکای لاتین صحبت کند. ما مسلماً نگران رفتار بی‌ثبات‌کننده ایران هستیم و به انجام تمهیدات برای مقابله با این رفتار ادامه خواهیم داد.

این اظهارات در شرایطی بیان شد که ایران، ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا نگاه مشترکی به مبارزه با نظام سلطه دارند.

از دیپلماسی مقاومت در کاراکاس تا مذاکرات باقری با تروئیکای اروپایی

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «امضای قراردادهای لاتین با نام حاج‌قاسم» نوشت: نام حاج‌قاسم در امضای ۱۹ سند مهم همکاری ۱۰ میلیارد دلاری با ونزوئلا زنده شد؛ وقتی مادورو گفت کشورش با کمک سردار سلیمانی از روزهای سخت حمله سایبری آمریکا رهایی یافته است. تهران روابط دوستانه‌ای با کاراکاس هم پیش از انقلاب و هم پس از آن داشت و رئیس دولت اصلاحات نیز سه‌بار به ونزوئلا سفر کرد، اما این بار نام و برکت سردار حاج قاسم سلیمانی پای امضای قراردادهای اقتصادی بزرگ برای ایران دیده می‌شود.

در روابط بین دولت‌ها اصلی نانوشته، اما پذیرفته شده وجود دارد که همسویی سیاسی، زمینه همکاری در سایر جهات از جمله تجارت و اقتصاد را هم فراهم می‌کند و هرچقدر مخرج مشترک این همسویی‌ها بیشتر باشد، ارتباطات بیشتر است. خصوصاً آنکه دو دولت دشمنان مشترک امپریالیستی هم داشته باشند. این مثال را می‌توان در روابط کنونی جمهوری اسلامی ایران با کشورهای آمریکای لاتین به خوبی مشاهده کرد؛ کشورهایی که با دارا بودن ذخایر و منابع عظیم نفت و گاز، همواره تحت سیطره آمریکا در ادوار مختلف قرار گرفته بودند و از آن‌ها به عنوان «حیاط خلوت آمریکا» یاد می‌شد و اکنون چند سالی است که با بیداری این ملت‌ها و راه افتادن جریان‌های استقلال‌خواهی، مسیر ضد استکباری را در پیش گرفته‌اند.

به‌رغم سنگ‌اندازی‌های آمریکا در مسیر روابط جمهوری اسلامی ایران با این کشورها، این روابط، اما برخلاف اراده آمریکا در حال گسترش و عمیق‌تر شدن است. اگر روزی سردار سلیمانی قهرمان مبارزه با استکبار به دستور رئیس‌جمهور آمریکا و تروریسم دولتی به شهادت می‌رسد، امروز، اما از این قهرمان در بیخ گوش آمریکا تجلیل می‌شود؛ و نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا از رونمایی سردیس «این مرد بزرگ» در آینده‌ای نزدیک در این کشور خبر می‌دهد.

از دیپلماسی مقاومت در کاراکاس تا مذاکرات باقری با تروئیکای اروپایی

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «مذاکرات باقری با تروئیکای اروپایی در ابوظبی» نوشت: خبر ملاقات رئیس هیأت دیپلماتیک ایران در مذاکرات رفع تحریم‌ها با همتایان خود از فرانسه، انگلیس و آلمان، شتاب گرفتن تحولات دیپلماتیک در مسیر حل و فصل پرونده هسته‌ای را عیان کرد. علی باقری روز گذشته در پیامی توئیتری از دیدار و گفت‌وگو با مقام‌های تروئیکای اروپایی در ابوظبی خبر داد و گفت: «در ادامه رایزنی‌های دیپلماتیک با طرف‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای، با همتایان آلمانی، فرانسوی و انگلیسی خود در ابوظبی ملاقات کرده و در مورد طیفی از موضوعات و نگرانی‌های متقابل با هم گفت‌وگو کردیم». این نشست چهارجانبه که به گفته باقری برای بررسی موضوعات اختلافی برگزار شده، درست در بحبوحه خبرهایی است که از تبادل پیام در «مسقط» منتشر شده است.

فرصتی برای بن‌بست‌شکنی

به نظر می‌رسد مذاکره با اروپایی‌ها در «ابوظبی» که در کنار پیام‌های غیر مستقیم میان ایران و آمریکا در «مسقط» جریان دارد، در نتیجه وقوف طرف‌ها به ضرورت پیگیری ابتکار عمل جدید برای بن‌بست‌شکنی از مذاکرات صورت گرفته است. سه کشور اروپایی که پیش‌تر در کنار مشارکت غیر مستقیم آمریکا با ایران مذاکره می‌کردند، چون می‌دانستند هم به خاطر عدم انسجام واقعی شأن و هم ناکامی در اجرای یک الگوی رفتاری مستقل از آمریکا در به نتیجه رساندن مذاکرات وین توفیقی نخواهند داشت، در ماه‌های اخیر اساس کار را بر توجه به تدبیر تهران در مدیریت فضای گفت‌وگوها گذاشته تا بلکه گره‌ای از مذاکرات متوقف شده در وین باز شود. در این چهارچوب نشست «ابوظبی» در ادامه ملاقاتی است که باقری چندی پیش با مدیران سیاسی سه کشور اروپایی در اسلو، پایتخت نروژ از سر گذرانده بود. مقام ایرانی این نشست را فرصتی برای روشن شدن دیدگاه‌های ایران و بهره‌گیری از دیپلماسی جهت تحقق خواست‌های حداکثری جمهوری اسلامی ایران عنوان کرده بود.

از دیپلماسی مقاومت در کاراکاس تا مذاکرات باقری با تروئیکای اروپایی

روزنامه فرهیختگان در صفحه او امروز خود با تیتر «گره نرسیدن آب» نوشت: منابع آب موجود تهران طبق آخرین آمار قابل‌قبول بوده ولی مسائل اخیر درپی سیلاب چالوس نشان داد مشکل مدیریت آب جدی است.

پشت آن تبلت مستطیل بی‌روح و لکنته دست‌چندمی که از یک‌جایی صدقه گرفته در کلاس درس آنلاین حاضر شده بود و با معلم درباره آینده دنیا و دنیای بدون آب گپ می‌زد، همین حوالی تهران، چندکیلومتری پایین‌تر از پایین‌شهر! برای پیگیری مسئله‌ای با دوستان آنجا بودیم و بی‌مقدمه درگیر حرف‌های معلم و استدلال‌های دبستانی کودک شدم. خانم معلم در تقلا بود تا بی‌آنکه وحشت به جان دانش‌آموز خردسال بیندازد، طوری تداعی کند که در آینده، نمی‌دانم چندسال، چندصدسال یا بیشتر و کمتر، جنگ‌های دنیا نه بر سر قدرت و کشورگشایی و امیال سیاسی و اقتصادی، بلکه برای آب است. چیزی که همین دخترک کم‌سن‌وسال حاضر در کلاس، هرچقدر زور می‌زد نمی‌توانست به زبان کودکی‌اش روایت کند. پدرش کشاورز بود و علت مهاجرت به شهر هم بی‌آبی در کشاورزی، حالا هم از آن مکنت و شوکت روستانشینیشان، به رنج و زحمت حاشیه‌نشینی گرفتار بودند. دوست داشتم جفت پا میانه حرف معلم بپرم و جوری فریاد بزنم که جنگ آب برای اینها و خیلی‌های شبیه به اینها، مدت‌ها است که آغاز شده است و اینها بازماندگان جنگ بر سر آب هستند.

القصه اینکه جنگ بر سر آب برای من در روایت این کودک از گذشته و مشاهداتم در سال گذشته و در سفرهایی که به اقصی‌نقاط ایران داشتم شروع شد. وقتی مردم و مسئولان در اصفهان برای زندگی در کنار زاینده‌رود به جان هم افتادند، وقتی خاک همدان از خشکی و بی‌آبی ترک خورد و وقتی شهرکرد و خوزستان که منبع آب خیلی از شهرهای کشورند، عطش داشتند و وقتی صدای سیستان نه به دلسوزان رسید و نه بی‌عقلان آن‌طرفی، ناقوس جنگ آب گوش‌مان را کر کرد، اما طبق معمول همیشه‌ها، کسی ککش نگزید و رویه‌ای اصلاح نشد و مدیریت منابع آب، همچنان شعار ماند. این غمنامه مقدمه‌ای بود از ماجرایی تکراری و یک تنش بحرانی که سال‌ها است به آن گرفتاریم. چند روزی می‌شود که صدای پای بی‌آبی، به هر شکل و دلیلی، بیش از قبل و گذشته‌ها در پایتخت به گوش می‌رسد.

افت فشار و قطعی‌های مکرر و تردد تانکرهای آب در برخی خیابان‌ها که مدت‌ها بود زیارت‌شان نکرده بودیم، نگرانی از آینده تأمین آب در تهران را بیش از همیشه مبهم کرد و هرکسی را به این سمت‌وسو هل داد که در سکوت اختیاری مسئولان، تحلیلی بنویسد و به این بحران پیش‌آمده دامن بزند. اما اصل ماجرا تا اینجا همان چیزی است که دیروز در صفحه اول روزنامه نوشتم و مشکل هم همان مسأله‌ای است که روایت کردیم. توده‌ای عظیم از زمین در محدوده سد کرج جدا شده و به داخل آب و پشت سد افتاده، همین اتفاق هم آب را گل کرده و مسئولان را مجبور به بستن دریچه سد؛ سدی که تأمین بخش قابل‌توجهی از آب تهران، خصوصاً غرب، از آنجا بود و حالا به‌خاطر یک اتفاق و احتمالاً هم یک‌سهل‌انگاری (ذخیره نکردن آب در تانکرهای ذخیره‌سازی) از مدار خارج شده است و مردم، حیران و سرگردان در تأمین آب جهت انجام امور روزانه. اخبار و اطلاعیه‌هایی هم که خبر از رفع عن‌قریب مشکل بود و امروز و فرداها، تا اینجای کار، طبق معمول همیشه، خشک و خالی‌تر از لوله‌های آب تهران بود.

بی‌توجه به بحران‌های شهر به شهر ایران، از شمال و جنوب تا شرق و غرب، می‌توان پی برد که ما، در جنگ برای آبیم، راهی جز مدیریت وضع موجود نداریم و برای این مدیریت نیاز به دیوارنویسی و بیلبوردزنی در شهر نیست، نگاهی به آمارهای پایین و قهر طبیعت با انسان، گوشزد می‌کند که هر فردایی برای اقدامات دیروز، دیر است.

طبق اعلام متخصصان و کارشناسان، حد بحرانی آب مورد نیاز برای آغاز سال آبی چیزی حدود ۶۰۰ میلیون مترمکعب است. این درحالی است که سال آبی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ با عددی نزدیک به ۴۵۰ میلیون متر مکعب آغاز شد و وضعیت چیزی حادتر از شرایط بحرانی هم بود. با این حال با اتخاذ برخی تصمیمات، صرفه‌جویی و همچنین بارندگی‌های مناسب، میزان آب موجود در مخازن سدها به عدد ۵۸۸ میلیون مترمکعب رسیده است. ناگفته نماند، حجم فعلی آب در مقایسه با مدت مشابه سال آبی گذشته، یعنی خرداد ۱۴۰۱ چیزی حدود ۷ درصد کمتر هم شده که این یعنی در ادامه مسیر سختی‌های بیشتری پیش رو داریم.

از دیپلماسی مقاومت در کاراکاس تا مذاکرات باقری با تروئیکای اروپایی

روزنامه همشهری در صفحه نخست امروز خود با تیتر «ناگفته‌های یک جلسه تاریخی» نوشت: دستاوردسازی برای دولت‌های یازدهم و دوازدهم یکی از رویکردهایی است که در روزهای اخیر از سوی برخی دولتمردان پیشین در دستورکار قرار گرفته است؛ رویکردی که با نادیده انگاشتن راهبردهای خسارت‌بار دولت گذشته، می‌کوشد کارنامه‌ای غیرواقعی از عملکرد خود ارائه دهد. در این میان اما سپهر خلجی، رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت در گفت‌وگو با همشهری با تشریح زوایای پنهانی از عملکرد خسارت‌بار دولت گذشته و شرایط دشوار کشور در مقطع آغاز به‌کار دولت سیزدهم، برای نخستین‌بار روایت‌هایی را از دولتمردان سابق بیان می‌کند که نشان‌دهنده اعتراف آنان به شرایط دشوار کشور در آن مقطع است. در ادامه گفت‌وگوی همشهری با خلجی را می‌خوانید.

نوع رویکرد دولت وقت را در قبال پیشرفت‌های موشکی ایران ببینید و با وضعیت الان مقایسه کنید که رئیس‌جمهور خود در مراسم رونمایی از موشک هایپرسونیک شرکت می‌کند و دست دانشمندان این عرصه را که باعث اقتدار و افتخار ایران بزرگ هستند، می‌بوسد. بی‌خاصیت شدن صنعت فضایی کشور در بخش دولتی در آن مقطع را ببینید و با وضعیت فعلی فضایی کشور که با اقتدار توان تصویربرداری از هر نقطه‌ای از جهان با فاصله یک متر را دارد، مقایسه کنید. قطع کامل ارتباط کشور با سایر ظرفیت‌های بین‌المللی، ازجمله کشورهای همسایه و مسلمان و شرق آسیا را ببینید و با وضعیت ارتباطات امروز جمهوری‌اسلامی ایران با کشورهای منطقه مقایسه کنید. از دست رفتن ظرفیت هسته‌ای کشور را ببینید و با توان غنی‌سازی ۶۰ درصدی و بالاتر در صنعت هسته‌ای امروز مقایسه کنید. عدم‌استفاده از فرصت‌های ارتباطات راهبردی با ابرقدرت‌های جهانی چون روسیه و چین را ببینید و با ارتباطات راهبردی امروز با این دو کشور مقایسه کنید. البته در ارزیابی‌ها باید جانب انصاف را رعایت کرد؛ یعنی وقتی از مشکلات یک جریان می‌گوئیم باید محاسن آن‌را هم بگوییم. اگر بخواهم برخی از محاسن آن دوران خسارت‌بار را بیان کنم، باید به تجربه‌اندوزی مردم از کارنامه یک جریان پرمدعا و بی‌کارنامه هم اشاره کنم؛ یعنی دوره‌ای فراهم شد که مردم با پوست و گوشت خود دقیقاً معنای برخی شعارهای فریبنده و بدون پشتوانه را درک کردند.

جوانان تجربه خوبی از حاکمیت مدیریت خسته و پیر به‌دست آوردند، جامعه انقلابی تجربه دقیقی از ضدیت با انقلاب و شعارهای آن و انحراف در آرمان‌های امام (ره) کسب کرد، مردم معنای دقیق کلمه نفوذ را فهمیدند؛ اتفاقی که اگر می‌خواستید با ده‌ها یادداشت و سخنرانی آن را بیان کنید، مردم به چشم دیدند؛ یعنی به‌عبارتی حُسن بزرگ دولت قبل، این بود که به تجربه جمعی ملت اضافه کرد؛ یعنی اگر الان به کسی بگوییم «نفوذ» یعنی چه؟ دقیقاً تداعی ذهنی پیدا می‌کند یا اگر به کسی بگویید معطل کردن ظرفیت‌های کشور یعنی چه؟ دقیقاً می‌تواند آن‌را با مثال برای شما بیان کند و چهره بعضی از اعضای دولت قبل جلوی دیدگان انسان رژه می‌رود.

از دیپلماسی مقاومت در کاراکاس تا مذاکرات باقری با تروئیکای اروپایی

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «آزادسازی منابع ارزی ایران در کره و دیگر کشورها طی هفته‌های آتی» نوشت: سخنگوی اقتصادی دولت درباره آزادسازی منابع بلوکه‌شده ایران در کره‌جنوبی و سایر کشورها اظهار کرد: با تلاش‌های وزارت امور خارجه و بانک مرکزی پیشرفت‌های خوبی در این زمینه رخ داده و در هفته‌های آینده نتایج آن را خواهیم دید.

سیداحسان خاندوزی در نشست خبری دیروز خود با خبرنگاران خاندوزی در پاسخ به سوالی درباره آزادسازی منابع بلوکه‌شده ایران در کره جنوبی و سایر کشورها گفت: با تلاش‌های وزارت امور خارجه و بانک مرکزی پیشرفت‌های خوبی در این زمینه رخ داده است و امیدواریم در هفته‌های آینده شاهد رؤیت نتایج عملی آن باشیم.

وی همچنین درباره جدیدترین آمار تورم تولید عنوان کرد: قله سال‌های گذشته تورم تولیدکننده در اردیبهشت سال ۱۴۰۰ بود که به ۱۰۳ درصد رسیده بود و فروردین امسال به ۴۰ و هفت دهم درصد کاهش پیدا کرد. این میزان در اردیبهشت امسال به ۳۲ درصد رسید و نشان می‌دهد قیمت‌های تولیدکننده تحت کنترل است. انتظار می‌رود تورم مصرف‌کننده هم در ماه‌های آینده به‌دنبال تورم تولیدکننده کاهش داشته باشد.

سخنگوی اقتصادی دولت هم‌چنین درباره تسهیلات مسکن تصریح کرد: در مجموع حدود ۸۷ هزار میلیارد تومان تسهیلات حوزه مسکن تاکنون پرداخت شده است؛ ضمن اینکه ۶۷ هزار میلیارد تومان تسهیلات خرد بدون ضامن هم از بهمن ۱۴۰۰ تا پایان اردیبهشت امسال به یک میلیون و ۸۵۰ هزار نفر پرداخت شده است.

وی در پاسخ به سوالی درباره اعطای تسهیلات به اشخاص مرتبط با بانک‌ها نیز اظهار داشت: بعضاً در مواردی با وجود ضوابط در این زمینه، اجرایی نمی‌شد و بانک‌ها کوتاهی می‌کردند تا به اشخاص مرتبط خود تسهیلات بدهند. به این بانک‌های متخلف تذکر داده شده و هیئت انتظامی بانک مرکزی نیز در حال شناسایی متخلفان و تدوین احکام بازدارنده است. دراین‌باره برخی از بانک‌ها توسط هیئت انتظامی سلب صلاحیت شدند که البته برخی از این افراد اعتراض کرده‌اند که در حال بررسی است.

از دیپلماسی مقاومت در کاراکاس تا مذاکرات باقری با تروئیکای اروپایی

روزنامه وطن امروز در صفحه اصلی امروز خود با تیتر «رسم قدرشناسی» نوشت: پیکر مطهر مدافع امنیت، سرگرد شهید محمد قنبری روز گذشته با حضور جمعی از مسئولان، خانواده معظم شاهد، ایثارگران، عشایر غیور و قشرهای مختلف مردم شهرستان ایذه تشییع شد. در این مراسم شرکت‌کنندگان با عزاداری و سوگواری پیکر این شهید مدافع امنیت را تشییع و با آرمان‌های والای شهدا تجدید میثاق کردند. مردم شهرهای مختلف خوزستان بویژه شهرستان‌های صیدون، ایذه، باغملک و دزپارت، همچنین اقوام مختلف بویژه بختیاری‌ها حضوری باشکوه در مراسم وداع با این شهید امنیت داشتند و پا به پای مردم و خانواده این شهید به عزاداری پرداختند.

شرکت‌کنندگان در این آئین، در حالی که پرچم‌های سه‌رنگ جمهوری اسلامی ایران را به دست داشتند اقدام‌های کورکورانه دشمنان را محکوم کردند، همچنین تشییع‌کنندگان پیکر شهید خواستار برخورد قاطع و شدید دستگاه‌های امنیتی و قضائی استان و کشور با مخلان نظم و امنیت شدند و اعلام کردند مسؤولان نباید اجازه دهند عده‌ای با غرور و تکبر و بازی در زمین معاندان و اسلام‌ستیزان، امنیت این شهر را برهم بزنند. عصر روز یکشنبه همزمان با فراخوان معاندان و رسانه‌های ضد ایرانی برای ایجاد ناامنی در سالروز تولد مرحوم کیان پیرفلک، نیروهای پلیس برای جلوگیری از ایجاد آشوب و اغتشاش و تأمین امنیت در منطقه حاضر شدند. با این حال پویا مولایی، پسرعموی ماه‌منیر مولایی، مادر فتنه‌گر کیان پیرفلک با خودروی سواری به عمد به نیروهای حافظ امنیت حمله کرد و در یک اقدام وحشیانه، سرگرد محمد قنبری را به شهادت رساند.

از دیپلماسی مقاومت در کاراکاس تا مذاکرات باقری با تروئیکای اروپایی

کد خبر 666939

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.