داروی دیابت مانع بروز کرونای طولانی‌مدت می‌شود

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که داروی متفورمین که برای کنترل دیابت تجویز می‌شود، خطر بروز کرونای طولانی مدت را کاهش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گروهی از محققان آمریکایی به منظور بررسی تاثیر داروی متفورمین بر احتمال بروز کرونای طولانی مدت، مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای نیل بدین هدف، گروهی از افراد مبتلا به بیماری کووید -۱۹ را مورد ارزیابی قرار دادند. ۵۶۴ نفر آن‌ها در طول یک دوره دو هفته‌ای داروی متفورمین مصرف کردند در حالی که ۵۶۲ نفر دیگر دارونما دریافت کردند.

همه افراد شرکت‌کننده در مطالعه اضافه وزن داشتند که یک عامل خطر برای نوع شدید عفونت کرونا در نظر گرفته می‌شود. همچنین، آن‌ها بالای ۳۰ سال سن داشتند و درگیر نوع خفیف تا متوسط بیماری بودند، به طوری که نیاز نبود در بیمارستان بستری شوند. پژوهشگران همه بیماران را به مدت ۱۰ ماه ردیابی کردند تا مشخص شود چه افرادی درگیر کرونای طولانی مدت می‌شوند.

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که مصرف متفورمین به مدت دو هفته خطر ابتلا به کرونای طولانی مدت را ۴۱ درصد کاهش می‌دهد. در صورتی که این دارو در مراحل اولیه بیماری مصرف شود، خطر ابتلا به کرونای طولانی مدت تا ۶۳ درصد نیز کاهش پیدا می‌کند.

به گفته محققان، متفورمین با کاهش التهاب کبد و جلوگیری از تولید گلوکز بیشتر به بهبود دیابت کمک می‌کند. متفورمین مانند انسولین گلوکز را کاهش نمی‌دهد، بنابراین باعث کاهش خطرناک قند خون در میان افراد مبتلا به دیابت یا بدون دیابت نمی‌شود.

نتایج این مطالعه در مجله Lancet Infectious Diseases منتشر شده است.

کد خبر 666173

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.