از بازگشایی سفارت ایران در عربستان تا رونمایی از موشک هایپرسونیک ایرانی

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _چهارشنبه هفدهم خردادماه ۱۴۰۲_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «سفارت ایران در عربستان بازگشایی شد» نوشت: سفارتخانه ایران در ریاض روز گذشته با حضور علیرضا عنایتی، سفیر جدید جمهوری اسلامی در عربستان بازگشایی شد. همچنین ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه از بازگشایی سرکنسولگری و نمایندگی دائم کشورمان نزد سازمان همکاری اسلامی در جده در روز چهارشنبه (امروز) خبر داده است.

در همین چهارچوب، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه پس از دیداری که اواخر هفته گذشته با «فیصل بن فرحان»، همتای سعودی خود در حاشیه نشست «بریکس» داشته، از توافق درباره زمان بازگشایی سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌های دو کشور در ریاض، تهران، جده و مشهد خبر داده و با اشاره به فرارسیدن فصل حج گفته است: «زوار ما از بیست‌وچهارم مه (سوم خرداد) به عربستان سعودی سفر کرده‌اند.

برای ما مهم است که نهادهای دیپلماتیک و کنسولی ما برپا شود و فعالیت‌هایشان را به منظور تسهیل امور مربوط به سازمان حج و زیارت ایران انجام دهند.» رئیس دستگاه دیپلماسی ایران همچنین تصریح کرده که در رایزنی‌اش با همتای سعودی خود به فرصت‌های جدید همکاری در منطقه نیز اشاره شده است.

آغاز به کار دفاتر نمایندگی ایران در عربستان که در تکمیل روند اجرای توافقات دوجانبه میان تهران و ریاض برای ازسرگیری روابط دو کشور صورت گرفته است، در را روی تحولات بزرگی می‌گشاید که بی‌تردید پیامدهای اثرگذاری را بر صفحه شطرنج منطقه و ماورای منطقه به دنبال خواهد داشت. چند ماه پس از دستیابی دیپلمات‌های ایرانی و سعودی به توافق ازسرگیری رابطه، آغاز به کار نمایندگی‌های دیپلماتیک ایران در ریاض و جده در امتداد تحولات پرشتاب دو کشور، تحولی رو به جلو ارزیابی می‌شود؛ تحولی که نه تنها همه معادلات پیشین منطقه را زیر سایه خود قرار خواهد داد، بلکه می‌تواند در روند شتابان خود یک چهارچوب جدید همکاری نزدیک سیاسی-اقتصادی و امنیتی میان ایران و عربستان به عنوان دو بازیگر مهم خاورمیانه تدارک ببیند.

از بازگشایی سفارت ایران در عربستان تا رونمایی از موشک هایپرسونیک ایرانی

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «نابودگر و ناشکیب / فقط ۴۰۰ ثانیه تا هدف ۱۴۰۰ کیلومتری‌» نوشت: موشک هایپرسونیک ایرانی این بار نه عشوه‌های جان کری مانعش شد و نه نیش‌وکنایه‌های طرف‌های ایرانی‌شان (که داریم مذاکره می‌کنیم، این چه وقت موشک‌نمایی است!) بلکه با اقتدار و بی‌توجه به زمان و زمانه دشمن و یک‌سره متکی به خواست و تمنای داخلی، رخ پیدا کرد. برد موشک برای دفاع از سرزمین‌های اسلامی به‌کار می‌آید.

توان موشک خارج از حد است. سرعتش نیز روی اسمش حک شده است. دقتش در داخل و خارج جو، به همراه سرعتش امکان ردیابی ضدموشک‌ها را سلب کرده و هدف‌زنی‌اش را به اوج رسانده است. دشمن هنوز در شوک آن قرار دارد و به‌جز برخی رسانه‌ها زبان مقامات امنیتی آنان را بند آورده است.

اما به زودی به صدا درخواهند آمد، قبل از آن که مافوق صوت ایرانی دیوار صوتی آنان را بشکند! حدود هفت ماه پیش، در آبان ماه ۱۴۰۱ بود که فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حاشیه مراسم سالگرد شهادت سردار طهرانی‌مقدم، از ساخت موشک بالستیک هایپرسونیک خبر داد؛ وعده‌ای که دیروز «خبر» شد و موشک مافوق صوت «فتاح» با ۱۴۰۰ کیلومتر برد و سرعت ۱۳ تا ۱۵ ماخ (۱۵ هزار کیلومتر در ساعت) رونمایی شد.

به عبارتی این موشک در ۴۰۰ ثانیه، هدف خود را در ۱۴۰۰ کیلومتری مورد اصابت قرار می‌دهد؛ موضوعی که بلافاصله با واکنش رسانه‌های وابسته به رژیم صهیونیستی مواجه شد و جروزالم پست، روزنامه وابسته به جناح راست این رژیم با انتشار تصویری از موشک فتاح نوشت: «موشک هایپرسونیک فتاح در ۴۰۰ ثانیه به اسرائیل می‌رسد.»

از بازگشایی سفارت ایران در عربستان تا رونمایی از موشک هایپرسونیک ایرانی

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود با تیتر «رژیمی برای کشتن کودکان‌» نوشت: پیکر شهید محمد التمیمی کودک دو ساله فلسطینی که چند روز قبل به ضرب گلوله صهیونیست‌ها به شهادت رسید در رام‌الله تشییع شد. محمد هیثم التمیمی، کودک دو ساله فلسطینی که در حمله نظامیان صهیونیست به روستای نبی صالح واقع در شمال رام‌الله زخمی شده بود، روز دوشنبه در بیمارستان هداسا عین کارم قدس اشغالی بر اثر شدت جراحات وارده به شهادت رسید. این کودک فلسطینی که چند روز پیش بر اثر شلیک نظامیان صهیونیست بشدت مجروح شده بود، سرانجام روز دوشنبه به شهادت رسید.

نظامیان صهیونیست به خودروی حامل خانواده محمد هیثم با گلوله جنگی شلیک کردند که در نهایت این کودک از ناحیه سر و پدرش از ناحیه کتف و دست مجروح شدند. ارتش رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای درباره این حادثه مدعی شد نظامیان صهیونیست برای پاسخگویی به تیراندازی مشکوک ناچار به شلیک شدند. این بیانیه همچنین ادعا کرد ارتش رژیم صهیونیستی از آسیب دیدن افراد بی‌گناه متاسف است و برای جلوگیری از وقوع چنین حوادثی تلاش می‌کند.

پدر محمد هیثم التمیمی با تکذیب ادعاهای ارتش رژیم صهیونیستی تاکید کرد: «ما تبادل آتشی ندیدیم؛ تنها اتفاقی که افتاد، شلیک آنها به سمت خودروی ما بود». به گفته وی، «زمانی که من خودرو را متوقف کردم، آنها باز هم به سمت ما شلیک کردند.» تور وینسلند، هماهنگ‌کننده ویژه سازمان ملل در روند صلح خاورمیانه با انتشار توئیتی شهادت این کودک دو ساله را به‌شدت محکوم کرد.

«تور وینسلند» نوشت: مرگ کودک دو ساله فلسطینی، رویدادی که من را بسیار غمگین کرد را به‌شدت محکوم می‌کنم؛ غیرنظامیان بویژه کودکان همچنان بهای این درگیری را پرداخت می‌کنند. وی ضمن تسلیت به خانواده شهید دو ساله فلسطینی، این حادثه را نمونه‌ای از خشونت در سرزمین‌های فلسطینی خواند و خواستار تحقیقات منصفانه در این باره و مجازات عاملان این حادثه شد.

از بازگشایی سفارت ایران در عربستان تا رونمایی از موشک هایپرسونیک ایرانی

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «اتهام‌زنی اتحادیه اروپا به‌رغم پیشرفت تعاملات ایران و آژانس» نوشت: اتحادیه اروپا در ابتدای بیانیه‌ای که روی وبگاه سرویس اقدام خارجی این اتحادیه درباره راستی‌آزمایی و نظارت در ایران منتشر کرده، بار دیگر به اتهام‌زنی علیه برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز جمهوری اسلامی ایران پرداخته و گفته «اتحادیه اروپا به سرمایه‌گذاری دیپلماتیک و سیاسی برای احیای محدودیت‌های لازم بر برنامه هسته‌ای ایران برای اطمینان از اینکه به سلاح هسته‌ای دست پیدا نمی‌کند، ادامه خواهد داد.»

در ادامه این بیانیه که روز گذشته به شورای حکام آژانس ارائه شد، ادعا شده که خطر بحران اشاعه هسته‌ای در منطقه در نتیجه تشدید مسیر هسته‌ای ایران افزایش پیدا کرده است.

اتحادیه اروپا سپس با انداختن توپ در زمین ایران و بدون اشاره به بدعهدی‌های طرف‌های اروپایی در اجرای برجام، ضمن بیان اینکه همچنان به برجام متعهد است، ابراز تأسف کرده که «ایران تصمیمات لازم را نگرفته و اقدامات لازم را انجام نداده است، و برعکس همچنان به تشدید چشمگیر برنامه هسته‌ای خود ادامه می‌دهد.»

در ادامه این بیانیه ادعا شده، «این علی‌رغم حمایت سیاسی اعضای اتحادیه اروپا و تلاش‌های دیپلماتیک بین‌المللی شدید برای احیای اجرای کامل برجام از جمله تلاش‌های نماینده عالی اتحادیه اروپا (جوزپ بورل) به عنوان هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام بوده است.»

از بازگشایی سفارت ایران در عربستان تا رونمایی از موشک هایپرسونیک ایرانی

روزنامه قدس در صفحه نخست امروز خود با تیتر «توقف کاروان طرح‌های دولت در ایستگاه مجلس» نوشت: معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در تاریخ بیست‌وهشتم اردیبهشت ۱۴۰۲ در مصاحبه‌ای از آخرین وضعیت لوایح دولت در مجلس شورای اسلامی از جمله مالیات بر معاملات مکرر مسکن، نحوه برگزاری تجمعات و راهپیمایی‌‎‎ها، کاهش نرخ مالیات بر ارزش افزوده کالاهای اساسی و عفاف و حجاب را تشریح کرد.

وی درباره لایحه مالیات بر معاملات مکرر مسکن گفت مالیات بر معاملات مکرر مسکن با هدف مهار تقاضای سرمایه‌ای و مدیریت بازار مسکن از سوی دولت تدوین و به مجلس ارسال شد که امیدواریم با تصویب دو فوریت آن و تسریع در تصویب آن از سوی مجلس جلوی معاملات سوداگرانه در بازار مسکن گرفته و به تبعِ آن رشد قیمت مسکن هم مهار شود.

همچنین وی درباره لایحه نحوه برگزاری تجمعات و راهپیمایی‌ها اظهار کرد: رویکرد این لایحه، تسهیل حداکثری برگزاری اجتماعات و راهپیمایی‌های صنفی و انتظام بخشی به دیگر اجتماعات و راهپیمایی‌ها در مکان‌های ویژه و غیر آن با اعمال سیاست‌های تشویقی، تبیین دقیق محدودیت‌ها و موانع برگزاری اجتماعات و راهپیمایی‌ها مبتنی بر اصول قانون اساسی است.

از بازگشایی سفارت ایران در عربستان تا رونمایی از موشک هایپرسونیک ایرانی

کد خبر 665680

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.