ترمیم روابط تهران - ریاض / منطقه در مسیر نظم ایرانی

دیپلماسی ایرانی این روزها بر مدار عزت، تعامل و تقویت همکاری با کشورهای همسو و همسایه است و سفر وزیر امور خارجه عربستان سعودی به تهران نیز گام دیگری در امتداد دیپلماسی عزتمدانه به‌شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در صدمین روز از توافق تهران و ریاض، روز گذشته وزیر امور خارجه عربستان سعودی به تهران آمد تا مقدمات بازگشایی سفارت کشورش را در ایران بررسی و با مقامات ارشد جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت‌وگو کند.

اولین مقصد فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی، ساختمان وزارت امور خارجه بود، او به دیدار حسین امیرعبدالهیان رفت تا در خصوص گسترش روابط دیپلماتیک ریاض و تهران همچنین بازگشایی سفارت کشورش در ایران گفت‌وگو کند.

پس از دیدار وزرا خارجه ایران و عربستان، نشست خبری مشترک برگزار شد و حسین امیرعبداللهیان در این نشست مشترک با همتای سعودی خود گفت: «خرسندم که توانستیم پس از قریب به ۱۰۰ روز از توافق در تهران با یکدیگر دیدار داشته باشیم. در این مدت سفارت و کنسولگری‌های دو کشور در تهران، ریاض، جده و مشهد بازگشایی شد و سفرای دو کشور مشخص شدند و کارهای سیاسی آن‌ها در حال انجام است.»

ترمیم روابط تهران- ریاض/ منطقه در مسیر نظم ایرانی

وزیر امور خارجه عربستان در ادامه این نشست ضمن تشکر از تسهیل ایران برای بازگشایی نمایندگی‌های عربستان در تهران، بازگشت روابط دو کشور را به حالت طبیعی مهم دانست و تاکید کرد که تهران و ریاض بازیگران مهمی در منطقه به حساب می‌آیند.

فیصل بن فرحان پس از نشست خبری مشترک با وزیر امور خارجه ایران به منظور ابلاغ پیام پادشاه و ولیعهد سعودی به رئیس‌جمهور ایران راهی پاستور شد.

آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی عصر روز گذشته پس از دیدار با وزیر خارجه عربستان سعودی با استقبال از برقراری روابط دو کشور مهم و اثرگذار جهان اسلام، با اشاره به موسم حج و حضور مسلمانان از اقصی نقاط دنیا در سرزمین وحی افزود: اقتضای اعتقادات اسلامی، حسن همسایگی و منافع دو ملت در گفت‌وگو و تعامل تهران و ریاض است.

ترمیم روابط تهران- ریاض/ منطقه در مسیر نظم ایرانی

رئیس‌جمهور ایران در ادامه این دیدار با تاکید بر سیاست همسایگی دولت و اینکه جمهوری اسلامی ایران هیچ مانعی برای توسعه روابط با کشورهای اسلامی ندارد، به استقبال و خرسندی دولت‌ها و ملت‌های اسلامی از برقراری روابط تهران - ریاض اشاره کرد.

در ادامه این دیدار فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه سعودی با اشاره به دستور پادشاه این کشور برای تشکیل کارگروه‌های مختلف برای توسعه روابط با ایران، به تلاش‌های کشورش برای ارتقای روابط به سطح استراتژیک افزود: همکاری‌های اقتصادی، توسعه‌ای و فرهنگی در دستور کار تهران و ریاض قرار دارد.

ترمیم روابط تهران- ریاض/ منطقه در مسیر نظم ایرانی

تأثیر بسزای تنش‌زدایی روابط تهران و ریاض

فداحسین مالکی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی پیرامون سفر وزیرخارجه عربستان به تهران، در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: امروز بعد از هفت سال پذیرای یکی از مقامات ارشد عربستان در تهران به منظور ارتقای روابط دو کشور مسلمان منطقه هستیم.

به گفته وی، این مناسبات از چند ماه قبل بین تهران و ریاض شروع شده و نشانگر این است که سران دو کشور همسایه واقعیت‌ها را درک کرده و پذیرفته‌اند تا از این منظر بتوانند در تحولات منطقه‌ای نقش پررنگ‌تری ایفا کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: درک این واقعیات در روابط میان دو کشور و تحولات منطقه و جهان تأثیرگذار خواهد بود. ترمیم این مناسبات دوجانبه است اما تحلیلگران منطقه‌ای و بین‌المللی به آن واقف هستند و اعلام کرده‌اند که این رویداد تأثیر زیادی بر تحولات بین‌المللی دارد.

وی با بیان اینکه شاهد فراز و نشیب‌های زیادی به‌ویژه از زمان شکل‌گیری گروهک تروریستی داعش در منطقه بودیم، اظهار کرد: امروز مشخص شد حقانیت با جبهه مقاومت اسلامی است و هر دو کشور این آمادگی را دارند که سفارت خود را در ریاض و تهران بازگشایی کنند.

مالکی تصریح کرد: آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها بیشترین نگرانی را از روابط نزدیک ایران با کشورهایی همچون مصر و عربستان خواهند داشت و در اظهار نظرها و سخنانشان این موضوع مشخص است. آن‌ها دنبال این هستند که باز هم شیطنت و دخالت کنند، اما مسئولان دستگاه دیپلماسی دو کشور باید در این رابطه بسیار دقت و راهبرد خود را دنبال کنند.

وی تاکید کرد: اگر مقامات عربستان هم به‌خوبی این مسائل را درک کنند، تلاش غربی‌ها و صهیونیست‌ها راه به جایی نخواهد برد. آن‌ها هر چند در بازی با کلمات یا در ظاهر ابزار خرسندی می‌کنند اما در باطن به‌شدت نگران و ناراحت هستند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: با کشورهای همسو و همسایه و اسلامی، باید ید واحده باشیم و مناسباتمان را تقویت کنیم. هر چقدر این تعاملات و مناسبات تقویت شود، این همه ثروت میان کشورها، ا مورد چپاول رسمی و غیررسمی غربی‌ها نخواهد بود و همه در مسیر توسعه، رفاه آسایش مسلمانان و کشورهای دوست صرف خواهد شد.

ترمیم روابط تهران- ریاض/ منطقه در مسیر نظم ایرانی

وی با اشاره به اینکه دولت سیزدهم و شخص رئیس‌جمهور سیاست خوب و اصولی را در پیش گرفته و خوشبختانه به خوبی جواب داده است، اظهار کرد: همان‌طور که آمریکایی‌ها بعد از جنگ نیابتی اوکراین برجام را از اولویت نخستشان خارج کردند، ما هم این کار را کردیم و برجام را اولویت خود قرار ندادیم.

مالکی تصریح کرد: ما بر ظرفیت‌ها، منابع و توانمندی‌های داخلی خودمان تکیه کردیم. امروز هم شاهد هستیم حتی کشورهایی که در گذشته روابط راهبردی با جمهوری اسلامی ایران داشته‌اند بار دیگر این ارتباطات و مراودات را برقرار کرده‌اند از جمله بین ایران با روسیه، چین و سایر کشورهای منطقه و جهان.

قفلی که به دست دولت سیزدهم باز شد

وی افزود: قفل این معما توسط دولت سیزدهم باز شد؛ حضور سرمایه‌گذاران ایرانی در آمریکای لاتین که رئیس‌جمهور را همراهی می‌کردند، در کنار پذیرایی از هیئت عالی‌رتبه و اقتصادی مقامات ایرانی در آمریکای لاتین، نشان از همین راهبرد مؤثر و منطقی دولت سیزدهم دارد.

این نماینده مجلس تصریح کرد: مقامات و سران سه کشور حوزه آمریکای لاتین در سفر اخیر آیت‌الله رئیسی به نوعی نسبت به آمریکا هم واکنش نشان دادند. زمانی هیلاری کلینتون می‌گفت "این منطقه حیاط‌خلوت آمریکا است"، اما امروز دیگر نمی‌توانند این حرف را بزنند و بگویند آمریکای لاتین حیاط‌خلوت ما است.

کد خبر 667631

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.