همه اعمال خاک‌سپاری و غسل اموات باید با دقت انجام شود

نویسنده، محقق و پژوهشگر احکام دینی گفت: تلقین قبل از مرگ، تلقین حین جان دادن و احتضار، تلقین در قبر و تلقین بعد از مرگ هر کدام مراحلی است که باید به دقت و طبق آموزه‌های دینی انجام شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حجت‌الاسلام امیر بهاء‌الدین علایی‌نژاد امروز-سه‌شنبه نهم خردادماه-در سومین کارگاه تخصصی آشنایی با آداب و آئین خاک‌سپاری متوفیان با گرامیداشت دهه کرامت، اظهار کرد: مقدس‌ترین کار، کاری است که شما حاضران در این کارگاه برای اموات و درگذشتگان مردم انجام می‌دهید.

وی افزود: اجرای کامل احکام اموات از ابتدا تا انتها عبادتی است که نمونه و همتایی ندارد و در واقع انجام اعمالی است که دستور شارع مقدس است اما اگر به قصد قربت نباشد همه این اعمال باطل می‌شود.

نویسنده، محقق و پژوهشگر احکام دینی تصریح کرد: شما حاضران در این همایش و کارگاه منحصربه‌فردترین افراد جامعه هستید و در ارزش کار و عمل شما همین بس که گاهی حضرت صاحب‌الامر (عج) در کنار شما حاضر می‌شوند.

وی با بیان اینکه مگر می‌شود امام زمان (عج) در واپسین لحظه‌های عمر آدمی، او را فراموش کند، افزود: امام مانند پدری مهربان برای شیعیان است و هر چند چشمان ما قادر به دیدن سرور و مولایمان نیست اما ایشان هستند و حضور دارند.

حجت‌الاسلام علایی‌نژاد با اشاره به روایاتی درباره احکام اموات اظهار کرد: طبق همین روایت‌ها باتقواترین، عابدترین و عارف‌ترین افراد باید این اعمال در هنگام مرگ و جان باختن را اجرا کنند.

وی خطاب به حاضران در این رویداد کارگاهی گفت: شما به نگاه مردم به کاری که انجام می‌دهید نگاه نکنید و بدانید هر جایی که جای پای کار برای دین باشد نگاه‌ها همین گونه است؛ گاهی علما و بزرگانی بودند که به خاطر همین نگاه سرد مردم تحقیر می‌شدند اما رضایت حق تعالی را در نظر می‌گرفتند.

نویسنده کتاب «احکام اموات با رویکرد مسائل جدید» اظهار کرد: کار و عملی که شما انجام می‌دهید مسئولیت سنگینی است و در حقیقت کار و عمل شرعی را پذیرفته‌اید و باید بدانید برای انجام غسل و دیگر اعمال میت و سایر احکام فردی و اجتماعی، باید طبق نظر مراجع تقلید شیعه عمل کنید.

وی ادامه داد: مطابق با مسئله ۱۱، توضیح‌المسائل مراجع تقلید لازمه دینداری است چرا که انسان نیازمند مراجعه و یادگیری است. اینکه ندانید میت را باید هم غسل جبیره داد و هم تیمم کرد، اشکال بزرگی در کار شما است؛ پس بدانید همه اعمال دارای حساب و کتاب است و باید به نحو احسن انجام شود.

علایی‌نژاد با اشاره به اینکه همه مردم خودشان را مدیون عمل شما غسالان می‌دانند، تصریح کرد: در آخرت در ورودی بهشت حاضر می‌شوند تا فردی که غسلشان داده و تلقین خوانده را به بهشت ببرند. یک مؤمن می‌تواند گناهکارترین افراد را شفاعت کند و شما که مشغول به ا ین کار هستید شفیعان متعددی در یوم‌الحساب دارید.

وی با ابراز تأسف از یک رسم غلط به هنگام غسل دادن اموات در برخی مناطق خاطر نشان کرد: نگاه کردن به بدن میت به هنگام غسل کار درستی نیست چرا این بدن امانت است و چه در زمان تشییع یا غسل میت باید امانت‌دار بود.

نویسنده، محقق و پژوهشگر احکام دینی تاکید کرد: تعظیم و تکریم میت، بر عهده غسالان است بنابراین باید موقعیت خودتان را قدر بدانید؛ آگاه باشید این موقعیت از ابتدای زمان احتضار تا پایان دفن، با هیچ جایگاهی قابل مقایسه نیست.

وی تصریح کرد: امیرمومنان علی (ع) می‌فرمایند: علاقه من به مرگ از علاقه نوزاد به شیر مادر بیشتر است. همین نشان می‌دهد که مرگ را نشناخته‌ایم و امروز باید فضای آرامستان‌ها نمونه‌ای از برزخ و بهشت را تداعی کند.

حجت‌الاسلام علائی‌نژاد در ادامه این کارگاه با برشمردن مراحل تلقین افزود: تلقین قبل از مرگ، تلقین حین جان دادن و احتضار، تلقین در قبر و تلقین بعد از مرگ هر کدام مراحلی است که باید به دقت و طبق آموزه‌های دینی انجام شود.

وی ادامه داد: یک سوم آیات قرآن مجید درباره معاد است چرا که مردم معاد باور نیستند؛ در آئین خاک‌سپاری از لحظه اعلام فوت تا بعد از دفن میت دستورالعمل‌های دقیقی داریم که باید ارزش گذاشته شده و با دقت انجام شوند.

نویسنده کتاب احکام اسلامی با اشاره به حدیثی از پیامبر اسلام (ص) درباره تشییع جنازه اظهار کرد: رسول خدا (ص) فرمودند؛ هر کس جنازه مسلمانی را مشایعت و بدرقه کند به هر قدمی که همراه آن بردارد تا به منزل باز گردد، یک‌صد میلیون حسنه خواهد داشت، یک‌صد میلیون گناه از نامه عملش پاک می‌شود، و یک‌صد میلیون درجه و مقامش را بالا می‌برند. به عبارتی، این کردار از چنان ارزشی برخوردار است که در صورت خالصانه بودن، می‌تواند چنین پاداش چشم‌گیری را به دنبال داشته باشد.

رونمایی از کتاب شارحان نهج‌البلاغه

به گزارش ایمنا، مراسم رونمایی کتاب ۱۰۲ صفحه‌ای «شارحان نهج‌البلاغه مدفون در آرامستان باغ رضوان» در در انتهای این کارگاه با حضور «محمود فروزبخش» نویسنده و گردآورنده کتاب برگزار شد.

این اثر شامل زندگی‌نامه مرحوم سیدمحمدباقر کتابی، مرحوم استاد محمد فولادگر و مرحوم حسین شفیعی است که هر سه نهج‌البلاغه‌پژوه بوده‌اند و نیز زندگی‌نامه مرحوم محمدجواد شریعت که ایشان نیز مترجم نهج‌البلاغه است و همگی در آرامستان باغ رضوان آرمیده‌اند. همچنین سه مطلب از سیدمحمدباقر کتابی و مرحوم شفیعی و استاد فولادگر درباره نهج‌البلاغه آورده شده که در زمان حیاتشان نگاشته بودند.

کد خبر 664402

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.