روزهای آرام و پرهیاهوی آرامستان زاهدان

تابلوی " بهشت محمد رسول الله (ص) تعطیل است" از اوایل تیرماه در ورودی آرامستان بهشت محمد زاهدان نصب شد؛ اما گویا این تنها یک تابلوی عادی است و آرامستان مملو از جمعیت بازماندگانی است که در صف گرفتن متوفی خود در انتظارند...

به گزارش خبرنگار ایمنا، چندین دستگاه آمبولانس و تویوتا شخصی پشت در آرامستان ردیف شده‌اند تا از لابه لای خودروهایی که دوبله پارک کرده‌اند عبور کنند و وارد بهشت محمد رسول الله (ص) شوند، صدای شیون و زاری خانواده‌ها از یک سو و صدای خودروهای سنگینی که با بیل مکانیکی مشغول کندن قبر هستند فضای غم‌انگیز و دلهره‌آوری را به وجود آورده است.

تنها آرامستان کلانشهر زاهدان این روزها اوضاع خوبی ندارد، در روزهایی که بر تعداد متوفیان انواع و اقسام کرونای هندی، دلتا و انگلیسی افزوده می‌شود، مشکلات بسیاری برای اموات و بازماندگان آنها از جمله قرارگیری در صف سردخانه یا ترخیص با وقفه چند روزه و کفن و دفن آنها ایجاد شده است.

برای آگاهی از اقدامات مدیریت شهری این کلانشهر برای بهبود این وضعیت با مهرزاد نورا، رئیس سازمان آرامستان بهشت محمد رسول الله (ص) زاهدان به گفت و گو نشستیم که در ادامه می‌خوانید؛

این روزها که با آمار بالای مرگ و میر ناشی از کرونا روبرو هستیم، مشکلات زیادی در کفن و دفن متوفیان در آرامستان بهشت محمد به وجود آمده، گویا دیگر این آرامستان ظرفیت ندارد؟

آرامستان بهشت محمد در سال ۶۹ با مساحتی در حدود ۵۰۰ هکتار یعنی پنج میلیون مترمربع در شهر زاهدان احداث شد، این وسعت برای شهری مانند زاهدان بسیار بزرگ و وسیع است و محدودیتی ندارد. البته قبلاً در شرایط عادی تعداد دفن در روز کمتر از ۱۰ نفر بود که متأسفانه از اوایل تیرماه با حجم زیادی از فوتی‌های کرونایی مواجه شدیم که حتی به ۴۱ نفر در روز هم رسید. آرامستانی که روزانه هشت الی ۹ نفر فوتی داشت، آمار ۴۱ نفر وحشتناک است.

اوایل قبرها به حالت دستی آماده می‌شد به خاطر همین مردم برای دفن امواتشان معطل می‌شدند و یکسری مشکلات به وجود می‌آمد برای همین مجبور شدیم برای حفر قبور از بیل مکانیکی استفاده کنیم بعد کارکنان آرامستان به صورت دستی قبر را درست می‌کردند.

مشکلی در واگذاری قبور به شهروندان نداشتیم، اما به دلیل آداب دینی شهروندان اهل‌سنت، آن‌ها نگرانی‌هایی داشتند و به مدیریت آرامستان منتقل کردند که شهرداری در کمتر از یک روز تمهیداتی اندیشید و این موضوع را حل کرد.

اکنون وضعیت دفن اموات چگونه است؟

اکنون هیچ محدودیتی در واگذاری قبور نداریم و نخواهیم داشت. چون شهرداری با تمام امکانات وارد میدان شد. در این روزها که مراجعه کننده زیادی داشتیم غسالخانه خانه بحران را نیز ظرف ۱۰ روز ساختیم و نیروهای آن نیز تأمین شد تا خانواده‌های متوفیان معطل نمانند همچنین تکمیل غسالخانه بزرگ زاهدان با ۱۲۰۰ مترمربع و هشت سکو را بعد از ۱۰ سال پیگیری کردیم و با وجود مشکلات مالی آن را انجام دادیم اما هنوز به بهره برداری کامل نرسیده است، البته در این روزهای سخت از این غسالخانه استفاده کردیم بنابراین چهار سکوی قدیمی و هشت سکو در غسالخانه بزرگ و یک سکو بحران اکنون فعال هستند.

اکنون در آرامستان بهشت محمد به حالت آرامش رسیدیم و پرسنل ما با تمام قوا کار می‌کنند که مردم اگر در بیمارستان‌ها اذیت شدند در این مکان دیگر دغدغه‌ای نداشته باشند.

در حال حاضر چه تعداد در این آرامستان دفن می‌شوند؟

خوشبختانه آمار فوتی‌ها پایین آمده و شاید روزانه زیر ۱۰ نفر دفنی کرونایی داشته باشیم و این نشان می‌دهد مردم پروتکل‌ها را رعایت می‌کنند، بیشتر مراسم‌های عروسی و شادی و تجمعات خانوادگی کم شده و روی تعداد مرگ و میر هم اثر می‌گذارد.

در این روزهای کرونایی با کمبود غسال مواجه نبودید؟

بله، یکی از دغدغه‌های اصلی همین است؛ از تمام ارگان‌ها، اداره کار، بهزیستی و حتی مساجد هم درخواست کردیم برایمان غسال بفرستند، اما هنوز با کمبود نیروی انسانی در این بخش مواجه هستیم، الان سه غسال از طلاب داوطلب اینجا مشغول هستند که اگر نباشند به مشکل برخواهیم خورد البته تقریباً ۱۰ نفر نیروی افتخاری داریم که به جد همراه ما فعالیت می‌کنند.

برای توسعه آرامستان چه اقداماتی شده است؟

بلافاصله پس از پیشامد بحران قطعه ۲۰ را به اموات کرونایی و قطعه ۱۹ را به اهل تسنن اختصاص دادیم تقریباً ۱۰ هزار مترمربع از یک قطعه بزرگ حدود ۲۰ هزار مترمربعی را برای تشییع اختصاص دادیم. ما هیچ محدودیتی حداقل تا ۳۰ سال آینده در بحث فضا نداریم.

آیا قبور آرامستان یک طبقه است؟

بله، پیشنهاد دوطبقه شدن قبور به شهروندان داده شد، اما هنوز این امر در بین مردم پذیرفته نشده است، البته می‌خواهیم در سال آینده این بحث را مطرح کنیم که از فضا به صورت بهینه بهره برداری کنیم.

گفت و گو از اعظم زمانی، سرویس کلانشهر

کد خبر 509578

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.