۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۱۴
علائم کمبود پروتئین چیست؟

علائم کمبود پروتئین شامل احساس گرسنگی، ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن و شکننده شدن ناخن‌ها می‌‎شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، پروتئین از اسیدهای آمینه تشکیل شده و برای بدن بسیار ضروری است. پروتئین‌ها نه تنها برای ترمیم و نگهداری ماهیچه‌ها حیاتی است، بلکه انرژی بدن را تأمین می‌کند و هورمون‌ها را تنظیم می‌کند. علاوه بر این، پروتئین به عنوان آنزیم‌هایی عمل می‌کند که واکنش‌های شیمایی را تسریع می‌کند، عبور مواد از غشای سلولی را تنظیم و در برابر بیماری‌ها محافظت می‌کند.

علائم کمبود پروتئین چیست؟

کمبود پروتئین باعث بروز ضعف، خستگی و از دست دادن عضلات می‌شود. کمبود پروتئین با گذر زمان باعث تحلیل رفتن عضلات می‌شود در این صورت قدرت بدنی فرد کاهش پیدا می‌کند و متابولیسم بدن نیز کندتر می‌شود. به همین دلیل، فرد دچار ضعف و خستگی می‌شود. علاوه بر این سطح پایین پروتئین روند بهبودی بدن پس از آسیب‌دیدگی یا عمل جراحی را کند می‌کند. بازسازی سلول‌های جدید ممکن است طول بکشد و بهبود زخم‌ها دشوار شود.

احساس گرسنگی

در صورتی که به صورت مداوم احساس گرسنگی می‌‎کنید، هوس غذا می‌کنید یا پرخوری می‌کنید، نشان‌دهنده این است که دچار کمبود پروتئین شده‌اید. پروتئین ماده‌ای بسیار سیرکننده است که افراد را برای مدت طولانی‌تری سیر نگه می‌دارد، بنابراین در صورتی که مقدار کمی پروتئین در طول روز مصرف می‌کنید، به احتمال زیاد احساس گرسنگی می‌کنید.

ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن

کمبود پروتئین باعث می‌شود بدن در معرض بیماری‌ها قرار گیرد. پروتئین به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند و باعث دور نگه داشتن ویروس‌ها و باکتری‌ها از بدن می‌شود. علاوه بر این، سلول‌های ایمنی از اسیدهای آمینه ساخته شده است که اساساً پروتئین هستند. بنابراین توصیه می‌شود که پروتئین دریافتی خود را افزایش دهید.

بروز مشکلاتی در زمینه مو، پوست و ناخن

دیگر علائم اولیه سطح پایین پروتئین در بدن شامل ناخن‌های ضعیف و شکننده، خشکی پوست و نازک شدن موها می‌شود، زیرا پوست، مو و ناخن از نوع خاصی از پروتئین‌ها همچون الاستین، کلاژن و کراتین تشکیل شده است.

کد خبر 663920

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.