مرگ‌ومیر ناشی از سکته قلبی در میان زنان چه میزان است؟

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که زنان دو برابر بیشتر از مردان در معرض مرگ‌ومیر ناشی از سکته قلبی قرار دارند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بیماری قلبی‌عروقی یکی از دلایل اصلی مرگ‌ومیر در سراسر دنیا شناخته شده است. تقریباً ۱۷.۹ میلیون نفر در سال ۲۰۱۹ میلادی به دلیل مبتلا شدن به بیماری قلبی‌عروقی جان خود را از دست دادند. به نظر می‌رسد که تقریباً ۸۵ درصد این مرگ‌ومیرها به دلیل بروز سکته قلبی و مغزی بوده است.

گروهی از محققان آمریکایی به منظور بررسی میزان مرگ‌ومیر ناشی از سکته قلبی در میان زنان و مردان، مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای نیل بدین هدف، ۸۸۴ بیمار با میانگین سنی ۶۲ سال را مورد ارزیابی قرار دادند. بیش از یک چهارم افراد شرکت‌کننده در مطالعه را زنان تشکیل می‌دادند. زنان بیشتر از مردان دارای فشار خون بالا، دیابت و سکته مغزی قلبی بودند در حالی که مردان بیشتر سیگار می‌کشیدند و بیماری عروق کرونر داشتند.

محققان در این مطالعه، عوامل تاثیرگذار مانند بیماری کلیوی مزمن، فشار خون بالا و کلسترول بالا را در نظر گرفتند. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که ۱۱.۸ درصد زنان ۳۰ روز پس از درمان فوت کردند، در حالی که این میزان رد میان مردان فقط ۴.۶ درصد گزارش شده بود. پس از گذشت پنج سال نیز، ۳۲.۱ درصد زنان و ۱۶.۹ درصد مردان جان خود را از دست دادند. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که زنان دو برابر بیشتر از مردان در معرض مرگ‌ومیر ناشی از سکته قلبی قرار می‌گیرند.

به گفته پژوهشگران، زنان معمولاً به جای درد قفسه سینه، علائم غیرمعمول را در حین سکته قلبی تجربه می‌کنند. این علائم شامل سوء‌هاضمه یا شانه درد است که اغلب نادیده گرفته می‌شود. هر چه حمله قلبی دیرتر درمان شود، آسیب بیشتری به بدن وارد می‏‌شود، بنابراین از آنجایی که زنان دیرتر برای درمان به پزشک مراجعه می‌کنند، بیشتر احتمال دارد جان خود را از دست دهند.

علاوه بر این، مردان اغلب برای باز کردن شریان مسدود شده پس از سکته قلبی، از استنت استفاده می‌کنند. اما زنان معمولاً نمی‌توانند این کار را انجام دهند، زیرا قطر شریان‌های آن‌ها کمتر است. بنابراین احتمال بروز مشکلات جدی پس از سکته قلبی برای زنان بیشتر است.

نتایج مطالعاتی از این قبیل نشان می‌دهد که زنان باید به عوامل خطر سکته قلبی توجه کنند و اقدامات لازم برای پیشگیری از بروز آن را انجام دهند. پیروی کردن از یک رژیم غذایی سالم و ورزش کردن می‌تواند خطر بروز بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش دهد.

کد خبر 662963

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.