نقش کارشناسان آب در بهبود وضعیت کشاورزی

یک دکترای تخصصی زراعت گفت: کارشناسان حوزه کشاورزی و آب می‌توانند محصولاتی را به کشاورزان معرفی کنند که علاوه‌بر مقرون به‌صرفه بودن نیاز کمتری به مصرف آب داشته‌ باشند.

علیرضا میرصالح‌مهابادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به نظر اخیر رئیس سازمان هواشناسی (اتلاف بیش از ۹۰ درصد آب در حوزه کشاورزی) اظهار کرد: در حال حاضر برای مدیریت مشکلات حوزه آب روش‌های پیشین پاسخگو نیست و محدودسازی کشاورزی نیز نتیجه مطلوبی نخواهد داشت.

وی افزود: با توجه به شرایط فعلی تنها اقدام مناسبی که می‌توان برای بهبود مشکلات حوزه آب انجام داد، تشکیل اتاق فکر با حضور متخصصان است.

این دکترای تخصصی زراعت ادامه داد: درواقع باید تیمی از افراد کارشناس در این حوزه به یکدیگر کمک کنند و به صورت تخصصی مشکلات این حوزه را مورد بررسی قرار دهند تا به نتیجه مطلوبی برای رفع معضل آب برسند.

وی در رابطه با اقدامات لازم برای بهبود شرایط زراعی کشور گفت: با توجه به شرایط فعلی که در حوزه زراعی کشور مشاهده می‌شود، لازم است الگوی کشت تغییر کند.

میرصالح‌مهابادی تصریح کرد: در حال حاضر افرادی که در حوزه کشاورزی مشغول به فعالیت هستند به دنبال کسب درآمد و تأمین نیازهای اقتصادی خود هستند، به همین دلیل به میزان آب مورد نیاز بر کشت محصول توجه نمی‌کنند.

وی در همین رابطه افزود: درواقع کشاورزان نمی‌توانند محصولی را برای کشت انتخاب کنند که نه تنها از نظر اقتصادی مقرون به‌صرفه باشد بلکه از نظر میزان مصرف آب نیز ضربه کمتری به منطقه وارد کند.

این دکترای تخصصی زراعت ادامه داد: با رسیدن به این نقطه نقش افرادی که در حوزه کشاورزی تخصص ویژه دارند، مشخص می‌شود. درواقع کشاورزان تخصصی در انتخاب محصول ندارند، به همین دلیل کارشناسان حوزه آب باید این افراد را راهنمایی کنند.

وی تاکید کرد: کارشناسان حوزه کشاورزی و آب می‌توانند محصولاتی را به کشاورزان معرفی کنند که علاوه‌بر مقرون به‌صرفه بودن نیاز کمتری به مصرف آب داشته باشد.

میرصالح‌مهابادی در همین رابطه افزود: توجه به این مسئله باعث می‌شود که در کنار تأمین نیازهای اقتصادی کشاورزان ضربه کمتری به وضعیت فعلی کشور در حوزه آب وارد شود.

کد خبر 662875

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.