محدودسازی کشت صیفی‌جات می‌تواند به حفظ منابع آبی کمک کند

یک دکترای تخصصی زراعت گفت: با توجه به اینکه بعضی از محصولات زراعی همچون صیفی‌جات، نیازمند آب بسیاری است و از طرفی کشور به این محصولات نیاز مبرمی ندارد، محدودسازی کشت این محصولات می‌تواند مفید واقع شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، چندی پیش سحر تاج‌بخش، رئیس سازمان هواشناسی ضمن اشاره به رشد سریع جمعیت در اواخر دهه ۵۰ و ۶۰، تغییرات اقلیمی و خشکسالی، بهره‌برداری بی‌رویه از منابع آب، تحریم و مباحث اقتصادی، آب‌های مرزی، انتقال بین حوزه‌ای، جایگزین کردن چاه و سد به جای قنات و تغییر الگوی کشت در کشاورزی، مدعی شد که بیش از ۹۰ درصد آب در حوزه کشاورزی از بین می‌رود و بر تغییر رویه کشاورزی تاکید کرد.

علیرضا میرصالح‌مهابادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به نظر رئیس سازمان هواشناسی پیرامون محدودسازی و تغییر رویه کشاورزی اظهار کرد: در حال حاضر محدود کردن کشاورزی مشکلات حوزه آب را مرتفع نمی‌کند.

وی افزود: درواقع نمی‌توان تنها با محدود کردن کشاورزی به نتیجه مورد نظر رسید زیرا مسائل مربوط به آب نیازمند کارشناسی دقیق و صحیح است. در این راستا باید توجه داشت که مشکل فعلی کشور در حوزه آب تنها وابسته به کشاورزی نیست.

این دکترای تخصصی زراعت در رابطه با مکان مناسب احداث صنایع آب‌بر گفت: در تمام کشورها معمولاً کارخانه‌ها و صنایعی که نیازمند حجم زیادی آب هستند در کنار دریاهای وسیع احداث می‌شود.

میرصالح‌مهابادی تاکید کرد: در دنیا اجازه احداث کارخانه در مناطقی که کمبود آب وجود دارد، داده نمی‌شود و حتی احداث صنایع پرمصرف در کنار رودخانه‌های وسیع نیز با محدودیت مواجه است.

وی افزود: با توجه به این مسئله در شرایط کنونی نباید بر تأثیر کشاورزی در مصرف آب تاکید داشته باشیم، زیرا محدودسازی یا تعطیلی فعالیت‌های کشاورزی نتیجه مطلوبی ندارد.

این دکترای تخصصی زراعت ادامه داد: درواقع با محدودسازی یا تعطیلی بخش‌های مختلف کشاورزی، بخش زیادی از نیروهای انسانی را با مشکل مواجه می‌کنیم.

وی تاکید کرد: علاوه بر مسئله اشتغال، در حال حاضر کشور نیازمند محصولات استراتژیکی مانند گندم است و با محدودسازی کشاورزی شاید کشور وابسته به واردات شود.

میرصالح‌مهابادی در همین رابطه افزود: با توجه به اینکه بعضی از محصولات زراعی همچون صیفی‌جات، نیازمند آب بسیار است و از طرفی کشور به این محصولات نیاز مبرمی ندارد، محدودسازی کشت این محصولات می‌تواند مفید واقع شود.

وی با تاکید بر اهمیت فعالیت کشاورزی گفت: نباید با این صحبت که ۹۰ درصد منابع آبی در کشاورزی مصرف می‌شود، کل فعالیت‌های وابسته به این حوزه را متوقف کرد، زیرا این اقدام مشکلات حوزه آب کشور را مرتفع نمی‌کند.

کد خبر 662430

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.