عنوان «هدررفت» برای مصارف آب در کشاورزی صحیح نیست

یک دکترای تخصصی زراعت گفت: نمی‌توان مصرف آب در بخش کشاورزی را هدررفت به‌شمار آورد. با این حال بهتر است در حوزه کشاورزی از روش‌های نوین آبیاری همچون آبیاری تحت فشار استفاده کنیم و در کنار آن تجهیزات و سیستم‌های مختلف را به‌کار گیریم تا این فعالیت را بهینه‌سازی کنیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، چندی پیش سحر تاج‌بخش، رئیس سازمان هواشناسی از قانون آب در ایران، رشد سریع جمعیت در اواخر دهه ۵۰ و ۶۰، تغییر اقلیم و خشکسالی، بهره‌برداری بی‌رویه از منابع آب، تحریم و مباحث اقتصادی، آب‌های مرزی، انتقال بین حوزه‌ای، جایگزین کردن چاه و سد به جای قنات و تغییر الگوی کشت در کشاورزی به عنوان برخی از مهم‌ترین چالش‌های آب یاد کرد و مدعی شد: بیش از ۹۰ درصد آب در حوزه کشاورزی از بین می‌رود.

علیرضا میرصالح‌مهابادی با اشاره به ادعای رئیس سازمان هواشناسی نسبت به هدررفت آب در حوزه کشاورزی و لزوم تغییر نوع کشت اظهار کرد: این ادعا بیشتر یک نظر شخصی به‌شمار می‌رود البته برای کارشناسان قابل تامل است.

وی افزود: درواقع موضوعی تحت عنوان هدررفت آب در حوزه کشاورزی مطرح شده است که شاید از نظر کارشناسان قابل قبول نباشد، در حال حاضر بخش اعظم جامعه مولد و تولیدکننده کشور را کشاورزان تشکیل داده‌اند.

این دکترای تخصصی زراعت ادامه داد: در حال حاضر فعالیت و زندگی جمعیت نسبتاً وسیعی از افراد جامعه وابسته به کشاورزی است و اگر به یک‌باره این فعالیت تغییر پیدا کند، بخش اعظمی از مردم کشور از چرخه اقتصادی خارج می‌شوند، زیرا برای ادامه فعالیت این افراد تصمیمی اتخاذ نشده است.

وی در رابطه با هدررفت آب در حوزه کشاورزی گفت: نمی‌توان مصرف آب در کشاورزی را هدررفت به‌شمار آورد. با این حال بهتر است در حوزه کشاورزی از روش‌های نوین آبیاری همچون آبیاری تحت فشار استفاده کنیم و در کنار آن تجهیزات و سیستم‌های مختلف را به‌کار گیریم تا این فعالیت را بهینه‌سازی کنیم.

وی در همین رابطه افزود: با استفاده از روش‌های نوین می‌توان راندمان کار را تا ۹۵ درصد افزایش داد که تاثیر بسیار مطلوبی دارد، اما خارج کردن یک‌باره کشاورزان از روند فعالیت، سیاست بسیار نادرستی است.

کد خبر 661079

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.