اندوتوکسین چه تاثیری بر افزایش وزن دارد؟

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد باکتری‌هایی که از روده وارد بدن می‌شوند، به سلول‌های چربی آسیب وارد می‌کنند و باعث افزایش وزن می‌شوند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، اندوتوکسین‌ها مواد سمی هستند که در داخل دیواره سلولی باکتری‌ها وجود دارند و هنگام تجزیه سلول باکتری آزاد می‌شود. اندوتوکسین‌ها در یک روده سالم بخشی از چرخه زندگی میکروب‌ها هستند که نقش مهمی در بهبود سلامت کلی افراد دارند. در حالی که روده افراد چاق شکننده‌تر است و ممکن است نشتی داشته باشد در این صورت اندوتوکسین‌ها می‌توانند به خون و دیگر قسمت‌های بدن وارد شوند.

گروهی از محققان انگلیسی به منظور بررسی تاثیر اندوتوکسین بر خطر افزایش وزن و دیابت نوع دوم، مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای نیل بدین هدف، ۱۵۶ فرد را مورد ارزیابی قرار دادند که از این میان، ۶۳ نفر آن‌ها چاق بودند. محققان نمونه‌های خون و چربی افراد شرکت‌کننده در مطالعه را ارزیابی کردند. آن‌ها دو نوع سلول چربی سفید و قهوه‌ای را بررسی کردند، سلول‌های چربی سفید انرژی را ذخیره می‌کنند، در حالی که سلول‌های چربی قهوه‌ای از انرژی استفاده می‌کنند و درگیر فعالیت‌های متابولیکی هستند.

محققان متوجه شدند که سلول‌های چربی سفید افراد چاق در مقایسه با سلول‌های چربی دیگر افراد، کمتر احتمال داشت به سلول‌های چربی قهوه‌ای تبدیل شوند. به نظر می‌رسد که این اتفاق به دلیل سطوح بالاتر اندوتوکسین موجود در خون افراد چاق رخ داده است. علاوه بر این جراحی چاقی میزان اندوتوکسین‌های موجود در خون افراد شرکت‌کننده را کاهش می‌دهد که با بهبود سلامت متابولیک سلول‌های چربی مرتبط است.

به گفته پژوهشگران، میکروب روده که وارد جریان خون می‌شود، عملکرد طبیعی سلول‌های چربی و فعالیت متابولیکی آن‌ها را کاهش می‌دهند که با افزایش وزن تشدید می‌‏شود و باعث افزایش خطر بروز بیماری دیابت می‌شود. با افزایش وزن، ذخایر چربی کمتر قادر به محدود کردن آسیب‌هایی است که میکروب روده ممکن است به سلول‌های چربی وارد کند. اندوتوکسین فعالیت متابولیک سلول‌های چربی و توانایی آن برای تبدیل شدن به سلول‌های چربی قهوه‌ای را کاهش می‌دهد.

نتایج این مطالعه در مجله BMC منتشر شده است.

کد خبر 662722

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.