استراتژی‌هایی برای توسعه فضاهای عمومی امن در شهرها

افزایش جمعیت شهرهای سراسر دنیا، تضمین امنیت و سلامت شهروندان را بیش از گذشته برای مدیران حائز اهمیت کرده و همین امر آن‌ها را به توسعه فضاهای عمومی، با کیفیت بالاتری نسبت به قبل سوق داده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، فضاهای عمومی پاتوق‌های انکارناپذیر شهرنشینان به‌شمار می‌رود و به همین دلیل، طراحی آن‌ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. شهروندان در بسیاری از نقاط دنیا به دلیل نبود امنیت و ایمنی کافی در فضاهای بیرون از منزل، از حضور در آن‌ها وحشت دارند و این در حالی است که تمام مردم، دست‌کم برای انجام امور ضروری روزمره خود، همه‌روزه مجبور هستند دقایق و ساعاتی را در همین فضاها سپری کنند.

البته امروزه مدیران بیش از گذشته از اهمیت وجود فضاهای عمومی باکیفیت و امن آگاه شده و عزم خود را جزم کرده‌اند فضاهایی را به‌وجود آورند که در آن‌ها، مردم با اطمینان خاطر کافی به انجام امور روزمره خود بپردازند، در این فضاها با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و حتی از طریق حضور خود در این مکان‌ها، رونق اقتصادی را برای شهرها به ارمغان بیاورند. رویکردهای بسیاری برای ایجاد فضاهای امن در شهرها وجود دارد که در ادامه به معرفی چند مورد از آن‌ها می‌پردازیم.

طراحی زیرساخت‌های باکیفیت

یک فضای عمومی باید از امکانات و زیرساخت‌های مناسب و باکیفیتی برخوردار باشد تا به واسطه آن‌ها بتواند زمینه را برای راحتی و آرامش تمام کاربران فراهم بیاورد. از مهم‌ترین این امکانات و زیرساخت‌ها می‌توان به سیستم‌های روشنایی باکیفیت اشاره کرد که قابلیت دید فضاها را در تمام مسیرها برای مردم فراهم می‌آورد و زمینه را برای حرکت آزادانه، قدم زدن در مسیرهای اطراف و حتی دوچرخه‌سواری هنگام تاریکی شب هموار می‌کند. علاوه بر این، فضاهایی که در آن‌ها، مردم گرد هم می‌آیند، به استراحت می‌پردازند یا فعالیت‌های جسمی انجام می‌دهند باید از روشنایی کافی برخوردار باشد تا هرگونه ترس را در کاربران به حداقل رساند.

استراتژی‌هایی برای توسعه فضاهای عمومی امن در شهرها

وجود سرویس‌های بهداشتی باکیفیت و با طراحی مناسب از دیگر ویژگی‌های فضاهای عمومی امن به‌شمار می‌رود که می‌تواند به‌دنبال افزایش حس امنیت در شهروندان، آن‌ها را به حضور در خود تشویق کند. گزارش‌های حاکی از آن است که در بسیاری از شهرهای هندوستان، فضاهای عمومی از سرویس‌های بهداشتی مناسبی برخوردار نیست و همین امر باعث شده است مردم مسیرهایی طولانی را برای یافتن چنین زیرساخت‌هایی سپری کنند که همین امر منجر به ایجاد وحشت در میان بسیاری از آن‌ها، به‌ویژه هنگام تاریکی شب می‌شود. حتی بعضی از پارک‌های این کشور سرویس‌های بهداشتی با درهای بی‌کیفیتی را در خود جا داده است که به دنبال آن، اغلب زنان از حضور در این مکان‌ها خودداری می‌کنند.

طراحی فراگیر فضاهای عمومی

توجه به تمام اعضای جامعه در طراحی شهری بسیار حائز اهمیت است چراکه زمینه را برای سوءاستفاده افراد متخلف به حداقل می‌رساند. به عنوان مثال، زنان و کودکان هنگام حضور در فضاهایی که با تمرکز بر نیازهای مردان طراحی شده است، احساس ناامنی می‌کنند و چه بسا از حضور در آن‌ها به طور کلی خودداری کنند. بدیهی است که فضاهای عمومی باید با تمرکز بر تمام شهروندان، با سلیقه‌ها و نیازهای متفاوت، طراحی شود تا مردم هنگام حضور در آن‌ها، احساس راحتی کنند و حس ناامنی برای آن‌ها به حداقل برسد. به عنوان مثال، کودکان باید در پارک‌ها به فضاهایی اختصاصی برای بازی کردن دسترسی داشته باشند تا بتوانند بدون ترس از حضور افراد سودجو، اوقات خوشی را سپری کنند. ایجاد مسیرهای پیاده‌روی برای افراد سالمند از دیگر ویژگی‌های فضاهای عمومی امن به‌حساب می‌آید که از طریق تشویق این جوامع به حضور در خود، نرخ انزوای اجتماعی را در آن‌ها که می‌تواند ریشه بسیاری از مشکلات شهری باشد، به حداقل می‌رساند.

استراتژی‌هایی برای توسعه فضاهای عمومی امن در شهرها

امروزه تعداد بی‌شماری از فضاهای عمومی در بسیاری از شهرهای جهان نظیر دهلی در هندوستان، تنها با تمرکز بر نیازهای مردان طراحی شده که همین امر، حداقل حضور زنان و کودکان را در آن‌ها به دنبال داشته است. البته مدیران به‌تازگی تلاش کرده‌اند در همین فضاهای مرد-محور، زمین‌های بازی کوچکی را برای کودکان تعبیه کنند، ضمن این‌که محدودیت حضور مردان در این فضاها، به‌ویژه از ساعت ۹ شب به بعد در اولویت برنامه‌های آن‌ها قرار گرفته است، به این امید که کودکان همراه با مادران خود با اطمینان خاطر بیشتری در این فضاها حضور پیدا کنند و از مزایای آن‌ها بهره ببرند. شهر وین اتریش نیز یکی از موفق‌ترین شهرهای جهان در طراحی امین خیابان‌ها است به‌طوری که حتی بعضی از مناطق آن به علت تأمین امنیت و فضای مناسب برای زنان، به عنوان محله‌های زنانه شناخته می‌شوند.

توسعه خیابان‌های فعال

بدون شک، هرچه تعداد افراد در خیابان‌ها بیشتر باشد، فعالیت‌های بیشتری نیز در آن‌ها انجام می‌شود که این امر به سهم خود می‌تواند ایمنی و امنیت فضاهای عمومی را افزایش دهد. شهرنشینان اغلب مایل هستند در خیابان‌هایی مملو از مردم، دست‌فروش‌ها و فعالیت‌های مختلف حضور پیدا کنند تا این‌که به عبور و مرور در خیابان‌های خالی از مردم و اغلب با مالکیت وسایل نقلیه بپردازند، چراکه تردد در آن‌ها را خیلی ایمن تلقی نمی‌کنند. امروزه مدیران در بسیاری از شهرهای جهان در تلاش هستند به توسعه خیابان‌های کامل در شهرها بپردازند تا از این طریق، زمینه را برای عبور و مرور ایمن شهروندان در فضاهای بیرون از منزل فراهم بیاورند، ضمن این‌که وجود چنین خیابان‌هایی در شهرها به کاهش گرایش شهرنشینان به عبور و مرور از طریق خودروهای خصوصی کمک می‌کند، که این امر به سهم خود به واسطه کاهش انتشار گازهای آلاینده، ایمنی سلامت را نیز برای آن‌ها به ارمغان می‌آورد. بارسلونا با داشتن محله‌های خودکفایی موسوم به «سوپربلاک» با فراهم آوردن تمام نیازهای شهروندان در فاصله ۱۵ دقیقه پیاده‌روی از محل زندگیشان توانسته است در گسترش خیابان‌های فعال نقش بسزایی داشته باشد.

استراتژی‌هایی برای توسعه فضاهای عمومی امن در شهرها

کد خبر 662254

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.