از دیدار رهبر انقلاب با کارگزاران بیت‌الله‌الحرام تا احداث راه‌آهن رشت-آستارا

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _پنجشنبه، بیست‌وهشتم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «کریدور تاریخ‌ساز» نوشت: ساخت راه‌آهن استراتژیک با درآمد ۲۰ میلیارد دلاری با احداث راه‌آهن رشت-آستارا، کریدور شمال-جنوب تکمیل شده و وابستگی به درآمدهای نفتی کاهش پیدا می‌کند.

توافقنامه احداث خط آهن رشت-آستارا میان جمهوری اسلامی ایران و روسیه طی مراسمی با حضور سیدابراهیم رئیسی و ولادیمیر پوتین به صورت ویدئو کنفرانس به امضا رسید.

تهران و مسکو با هدف تکمیل گذرگاه ریلی شمال – جنوب که جنوب آسیا را به شمال اروپا متصل می‌کند، توافقنامه احداث راه‌آهن رشت-آستارا را امضا کردند.

این توافقنامه روز گذشته و پس از سخنرانی رؤسای جمهور، بین نمایندگان دو کشور به امضا رسید.

سرمایه‌گذاری ۱.۶ میلیاردی روس‌ها

گذرگاه ریلی شمال – جنوب یکی از مسیرهای اصلی ترانزیت کالا از جنوب آسیا به شمال اروپا به شمار می‌رود که احداث آن از بیش از دو دهه پیش در دستور کار بوده و در دولت سیزدهم با شتاب بیشتری برای فعال‌سازی این ظرفیت ریلی تلاش شده است.

مسیر غربی کریدور شمال – جنوب که کشورهای ایران، جمهوری آذربایجان و روسیه را شامل می‌شود از نظر ریلی دارای حلقه مفقوده‌ای به مسافت ۱۶۲ کیلومتر بین رشت و آستارا بود که با امضای این توافق و احداث این مسیر ریلی عملاً جنوب آسیا به شمال اروپا متصل خواهد شد.

بر اساس این توافقنامه فدراسیون روسیه ۱,۶ میلیارد یورو در این مسیر ریلی سرمایه‌گذاری خواهد کرد. قرار است این خط آهن راهبردی در مدت ۴۸ ماه احداث شود.

از دیدار رهبر انقلاب با کارگزاران بیت‌الله‌الحرام تا احداث راه‌آهن رشت-آستارا

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «دشمن را نشناسیم، مثل خیلی جاها سر کشور کلاه می‌رود» نوشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح دیروز در دیدار مسئولان، کارگزاران و جمعی از زائران بیت‌الله‌الحرام، نگاه صحیح به حج و فهم اهمیت این فریضه را بسیار مهم خواندند و تأکید کردند: حج، مسئله‌ای جهانی و تمدنی است که هدف آن، ارتقای امت اسلامی، نزدیکی دل‌های مسلمانان و اتحاد امت اسلامی در مقابل کفر و ظلم و استکبار و بت‌های بشری و غیر بشری است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با استناد به آیات قرآنی، خانه کعبه را مایه قیام و قوام جوامع بشری دانستند و با اشاره به منافع دنیوی و اخروی این فریضه عظیم، گفتند: اگر حج نباشد امت اسلامی فرو خواهد پاشید.

ایشان حج را میقاتی بین‌المللی و میعادی جهانی برشمردند و با اشاره به دعوت پروردگار از «ناس» یعنی همه مردم برای برگزاری حج، افزودند: دعوت از آحاد بشر در همه تاریخ برای حضور در مکانی مشخص و آن هم در ایامی مشخص، نشان‌دهنده اهداف مهم و منافع کثیری است که در این فراخوان الهی وجود دارد.

رهبر انقلاب وحدت امت اسلامی و مقابله با شیاطین مستکبر را از جمله این اهداف دانستند و افزودند: از جمله منافع متعدد دنیوی حج این است که مسلمانان در این اجتماع عظیم، در مقابل رژیم صهیونیستی و نفوذ قدرت‌های استکباری، اعلام حضور و قدرت کنند و در برابر ظالمان جهان سینه سپر کنند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در تشریح منافع اخروی حج، هر کدام از اعمال این فریضه را دریچه‌ای منور کننده به سمت عالم غیب و معنا خواندند و به زائران بیت‌الله‌الحرام گفتند: با تضرع و دعا و اخلاص و عبودیت، دل‌های خود را از هرچه معارض با یاد خدا است، پاک و مطهر کنید.

از دیدار رهبر انقلاب با کارگزاران بیت‌الله‌الحرام تا احداث راه‌آهن رشت-آستارا

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود با تیتر «مرتکبان جرایم خشن عفو نمی‌شوند» نوشت: رئیس قوه‌قضاییه در بیست‌ویکمین سفر استانی خود از بدو تصدی ریاست دستگاه قضا، روز چهارشنبه (۲۷ اردیبهشت) در سفری بدون تشریفات و از پیش اعلام‌نشده، وارد بجنورد مرکز استان خراسان شمالی شد.

در جریان این سفر، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی‌اژه‌ای طی سخنانی در دیدار دانشجویان و اساتید دانشگاهی استان خراسان شمالی با اشاره به مقوله تفکیک اعتراضات از اغتشاشات که از همان ابتدای شکل‌گیری حوادث سال گذشته مدنظر قوه‌قضاییه بود، گفت: قطعاً برخی از حوادثی که سال گذشته به وقوع پیوست، هدایت‌شده از سمت سرویس‌های بیگانه بود و قطعاً برخی از این حوادث به جنایت و تضییع اموال مردم منجر شد اما از سوی دیگر، در جریان این حوادث برخی نیز اعتراض داشتند ولو آنکه این اعتراض را با زبانی تلخ و تند مطرح کردند؛ ولی ما آنان را در زمره عناصر ضدانقلاب و اغتشاش‌گر قرار ندادیم و بر همین مبنا پیشنهاد عفو آنها را به مقام معظم رهبری مطرح کرده و معظم‌له نیز با بزرگواری اجازه عفو را صادر فرمودند.

قاضی‌القضات با بیان اینکه در جریان عفو اخیر حدود ۹۰ هزار نفر مورد عفو قرار گرفتند، اظهار کرد: باید توجه داشت که همه این افراد زندانی نبوده یا از زندان آزاد نشدند؛ برخی مشمول تخفیف و تقلیل مجازات شدند، همچنین همه این افراد مرتبط با اغتشاشات نبودند و پرونده برخی از آنان نیز در حال رسیدگی بود و هنوز به حکم منتهی نشده بود.

رئیس قوه‌قضاییه در عین حال ضمن اشاره به سیاست‌های دستگاه قضائی برای حبس‌زدایی و فراهم کردن شرایط عفو و آزادی زندانیان واجد شرایط، بر این موضوع نیز تاکید کرد که مرتکبان جرایم خشن و سرقت که امنیت فیزیکی و روانی مردم و شهروندان را تهدید می‌کنند، در فهرست عفوها قرار نمی‌گیرند و تأسیسات ارفاقی شامل آنها نمی‌شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی‌اژه‌ای در ادامه با اشاره به تدوین لایحه‌ای در زمینه عفاف و حجاب از ناحیه قوه‌قضاییه و ارسال این لایحه از سوی دولت به مجلس گفت: در جریان تدوین لایحه ناظر بر عفاف و حجاب، تلاش کرده‌ایم جامع‌نگری داشته باشیم و همه جوانب امر را لحاظ کنیم. برای نمونه در مقابله با جریانات سازمان‌یافته‌ای که درصدد ترویج ناهنجاری‌ها هستند، ترتیبات قانونی و قاطع را داشته باشیم و از سوی دیگر در این حوزه، برخی موارد را در قالب تخلف بررسی کنیم.

از دیدار رهبر انقلاب با کارگزاران بیت‌الله‌الحرام تا احداث راه‌آهن رشت-آستارا

روزنامه قدس در صفحه نخست امروز خود با تیتر «آماده‌باش ۲۸ هزار خادم برای جشن‌های دهه کرامت» نوشت: معاون اماکن متبرکه حرم مطهر رضوی از آماده‌باش حدود ۲۸ هزار نفر از خدمه بارگاه منور رضوی برای خدمت‌رسانی به زائران و مجاوران در دهه کرامت خبر داد و گفت: خادمان این آستان مقدس، در دهه کرامت در ۱۲ صحن و ۳۳ رواق میزبان قدوم زائران و مجاوران خواهند بود.

امین بهنام ظهر چهارشنبه در نشست خبری «تشریح برنامه‌های دهه کرامت حرم مطهر حضرت رضا (ع)» اظهار کرد: وظیفه اصلی ما در این معاونت، مدیریت جمعیت و نظم‌بخشی به خدماتی است که دو معاونت تبلیغات اسلامی و معاونت خدمات زائران حرم مطهر ارائه می‌کنند تا زائران بتوانند از یک سو با آرامش زیارت کرده و از سویی دیگر از برنامه‌های این آستان مقدس بهره‌مند شوند.

نقاره‌نوازی ویژه در شب ولادت حضرت رضا (ع)

بهنام در خصوص مراسم نقاره‌نوازی ویژه ولادت حضرت رضا (ع) گفت: در شب ولادت حضرت، علاوه بر نقاره‌نوازی که طبق روال قبل از غروب آفتاب انجام می‌شود، در ساعت ۸ شب به مدت پنج دقیقه نقاره نواخته خواهد شد. همچنین در صبح روز میلاد حضرت رضا (ع)، سه بار نقاره‌نوازی انجام خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه گل‌های گلدان‌های فوق ضریح مطهر به صورت یک درمیان در ایام معمول سال (یکشنبه، سه‌شنبه، پنجشنبه و جمعه) تعویض می‌شود، گفت: در آستانه ولادت حضرت رضا (ع) با توجه به حضور تیم گل‌آرایی ناذران و تولیدکنندگان گل و گیاه برای گل‌آرایی ویژه ولادت در حرم مطهر، هر روز گل این گلدان‌ها تعویض می‌شود تمامی این گل‌ها نیز توسط ناذران اهدا شده است.

بهنام با اشاره به انجام مراسم غبارروبی رسمی ضریح حرم مطهر رضوی در خردادماه همزمان با دهه کرامت، افزود: همچنین هر روز خدمه یک کشیک خدمتی مشخص، وظیفه پذیرایی از زائران و مجاورانی که صبح‌ها از ساعت ۷:۳۰ تا ۸:۳۰ در جشن‌های دهه کرامت در رواق امام خمینی (ره) شرکت می‌کنند را برعهده دارند، ضمن اینکه اقلام این پذیرایی‌ها توسط این خادمان تهیه شده است.

از دیدار رهبر انقلاب با کارگزاران بیت‌الله‌الحرام تا احداث راه‌آهن رشت-آستارا

کد خبر 661905

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.