ویروس نیپا چیست؟ + علائم، واکسن و درمان

ویروس نیپا باعث بروز علائم مشابه بیماری کووید-۱۹ می‌شود و هنوز هیچ واکسنی برای مقابله با آن تولید نشده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، ویروس نیپا یک ویروس مشترک بین انسان و دام است که از حیوانات به انسان منتقل می‌شود، این بیماری ممکن است از طریق غذای آلوده یا مستقیماً بین افراد نیز انتقال پیدا کند. ویروس نیپا برای اولین بار در سال ۱۹۹۹ در مالزی کشف شد، در سال ۲۰۰۱ نیز در بنگلادش شناخته شد و از آن زمان شیوع آن به صورت سالیانه رخ داده است.

علت پیدایش ویروس نیپا چیست؟

به نظر می‌رسد که علت پیدایش ویروس نیپا خفاش‌های میوه‌خوار هستند. این ویروس در هوا وجود ندارد و از طریق خفاش‌ها و خوک‌ها منتقل می‏‌شود. ویروس نیپا نه تنها برای انسان‌ها، بلکه برای حیوانان نیز خطرناک و کشنده است.

علائم ویروس نیپا چیست؟

ویروس نیپا علائمی مشابه بیماری کووید -۱۹ دارد که شامل سرفه، خواب آلودگی، درد عضلانی، سرگیجه، خستگی، سردرد، تشنج، احساس گیجی و تورم مغز می‌شود. افراد مبتلا به ویروس نیپا ممکن است به کما بروند و جان خود را از دست بدهند.

ویروس نیپا چگونه درمان می‌شود؟

هنوز هیچ درمان قطعی و مشخصی برای ویروس نیپا وجود ندارد. فردی که علائم مربوط به آن را تجربه کرد، باید بلافاصله به پزشک مراجعه کند و با استفاده از RT-PCR، آزمایش خون، ادرار و مایع مغزی نخاعی این بیماری را تشخیص دهند. سپس در صورت ابتلا به ویروس نیپا، پزشکان داروهایی برای کنترل علائم آن تجویز می‌کنند. توصیه شده است که افراد خوددرمانی نکنند، زیرا ممکن است شرایط آن‌ها وخیم‌تر شود.

روش‌های پیشگیری از ابتلا به ویروس نیپا چیست؟

به منظور پیشگیری از ابتلا به ویروس نیپا، از مصرف میوه‌هایی که روی زمین افتاده است خودداری کنید و با حیوانات و انسان‌های آلوده به این ویروس در تماس نباشید. همچنین، از خفاش‌های میوه‌خوار نیز فاصله بگیرید. هنوز هیچ واکسنی برای مقابله با این ویروس تولید نشده است.

کد خبر 660606

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.