ویروس ماربورگ عضوی از خانواده فیلوویریده است و علائم آن مشابه عفونت ناشی از ویروس ابولا است. افرادی که به ویروس ماربورگ مبتلا می‌شوند، با تب هموراژیک شدیدی مواجه خواهند شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ویروس ماربورگ عضوی از خانواده فیلوویریده بوده و علائم آن مشابه عفونت ناشی از ویروس ابولا است. افرادی که به این ویروس مبتلا می‌شوند با تب هموراژیک شدیدی مواجه خواهند شد. میزان مرگ‌ومیر این ویروس بین ۲۰ تا ۸۰ درصد است و طبق بیانیه سازمان جهانی بهداشت به‌تازگی دو مورد مبتلای جدید به بیماری ویروسی ماربورگ در منطقه جنوبی غنا مشاهده شده است و سازمان جهانی بهداشت قصد دارد نمونه‌ها را برای تأیید به مرکز بررسی سنگال ارسال کند.

تاریخچه ویروس ماربورگ

ویروس ماربورگ برای نخستین‌بار در سال ۱۹۶۷ در شهر ماربورگ آلمان ظاهر شد و تاکنون بیش از ۱۲ دوره شیوع این عفونت مرگ‌بار سپری شده است. بدترین شیوع در سال ۲۰۰۴ الی ۲۰۰۵ در آنگولا رخ داد که حدود ۲۵۲ نفر مبتلا شده و ۹۰ درصد آن‌ها جان خود را از دست دادند. به‌تازگی نیز طبق بیانیه سازمان جهانی بهداشت دو مورد مبتلای جدید به بیماری ویروسی ماربورگ مشاهده شده است؛ پیش از این تنها یک بار در غرب آفریقا و در اواخر سال ۲۰۲۱ کشاورزی بر اثر این بیماری جان خود را از دست داد، اما سازمان جهانی بهداشت در نظارت‌های ماهانه خود هیچ مورد دیگری تا به امروز شناسایی نکرد.

ویروس ماربورگ چیست؟

ویروس ماربورگ عامل بیماری‌زای بسیار خطرناکی است که باعث تب خونریزی‌دهنده می‌شود. براساس داده‌های جمع‌آوری شده از شیوع‌های گذشته، میزان متوسط مرگ و میر این بیماری ۵۰ درصد است و به نرخ کلی مرگ و میر بر اثر ماربورگ بین ۲۴ تا ۸۸ درصد است؛ این بیماری بخشی از خانواده ویروس‌های فیلوویروس است که ویروس ابولا نیز به آن تعلق دارد. نام این ویروس برگرفته از شهری تحت عنوان ماربورگ است که برای نخستین بار در سال ۱۹۶۷ این ویروس در آن مشاهده شد.

بیماری تب خونریزی‌دهنده ماربورگ

بیماری تب خونریزی‌دهنده ماربورگ، بیماری نادری با علائم تب و خونریزی است که در انسان‌ها و میمون‌ها مشاهده می‌شود؛ این بیماری توسط ویروس ماربورگ که یک RNA ویروس زئونوز از خانواده فیلویروس‌ها است ایجاد می‌شود و کشف و نام‌گذاری آن در پی همه‌گیری در شهرهای ماربورگ، فرانکفورت و بلگراد رخ‌داد.

نحوه انتقال ویروس ماربورگ

منبع طبیعی یا میزبان اصلی ویروس ماربورگ، خفاش میوه‌خوار آفریقایی است، اما به طور کلی پستانداران غارنشین، حامل این ویروس هستند؛ البته این حیوانات به ویروس ماربورگ مبتلا نمی‌شوند و تنها به نخستی‌سانان که در مجاورت آن‌ها زندگی می‌کنند، انتقال می‌دهند. یکی از راه‌های مشکوک انتقال ویروس، کشتن خفاش‌های آلوده برای غذا و انتقال به صورت انسان به انسان از طریق تماس با خون، مایعات بدن و سطوحی آلوده است.

علائم بیماری ماربورگ چیست؟

ظهور علائم ابتلاء به این ویروس بین دو تا ۲۱ روز زمان می‌برد و در نهایت نیز منجربه علائم ناگهانی تب، سردرد شدید، درد عضلانی، استفراغ و اسهال می‌شود. علائم بیماری ماربورگ مشابه تیوفوئید و مالاریا است و به همین دلیل تشخیص این چند بیماری از یکدیگر دشوار است. دوره‌های خونریزی نیز معمولاً بین پنج تا هفت روز پس از ابتلاء به بیماری رخ می‌دهد و امکان دارد خون از طریق استفراغ، مدفوع و یا خونریزی بینی و لثه از بدن خارج شود. در موارد کشنده، مرگ‌ومیر بین هشت تا ۹ روز پس از ظهور علائم رخ می‌دهد.

درمان بیماری ماربورگ

متأسفانه هیچ نوع واکسن یا درمان ضدویروسی برای بیماری ماربورگ وجود ندارد؛ اما آب‌افزایی (باز جذب آب توسط بدن مبتلا که آب از دست داده است) به بقای بیمار کمک می‌کند و استفاده از آنتی‌بادی مونوکلونال نیز تاکنون امیدوارکننده بوده است.

آمار بیماری ماربورگ

ویروس ماربورگ که از خانواده ویروس‌های فیلوویریده است در ۲۰ تا ۸۰ درصد مواقع منجر به مرگ‌ومیر می‌شود و اسهال، تب، تهوع و استفراغ از جمله علائم این بیماری مرگ‌بار است. به‌تازگی سازمان جهانی بهداشت از دو مورد جدید و احتمالی بیماری ویروسی ماربورگ در منطقه جنوبی غذا خبر داده است.

یکی از پزشکان این سازمان در رابطه با کشف مبتلایان جدید گفت: ردیابی تماس آغاز شده و پاسخ در مورد شیوع بیماری در حال آماده‌سازی است، مقامات بهداشتی در محل نیز در حال بررسی وضعیت و آماده‌سازی برای واکنش احتمالی نسبت به شیوع بیماری هستند.

پیش از این، ویروس ماربورگ تنها یک بار در غرب آفریقا شناسایی شد؛ درواقع در اواخر سال ۲۰۲۱ کشاورزی در گینه بر اثر ابتلاء به این ویروس جان خود را از دست داد، اما سازمان جهانی بهداشت طی مشاهدات خود، هیچ مورد مبتلای دیگری پیدا نکرد؛ این ویروس برای نخستین‌بار در شهر ماربورگ آلمان و سال ۱۹۶۷ ظاهر شد و تاکنون ۱۲ دوره مرگ‌بار داشته است.

کد خبر 587253

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.