اثربخشی واکسن روتاویروس + عوارض جانبی روتاریکس

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که این واکسن خطر بروز بیماری روتاویروس را ۹۰ درصد کاهش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، روتاویروس که یک بیماری ویروسی است، معمولاً نوزادان و کودکان خردسال را تحت تاثیر قرار می‌دهد. البته بزرگسالان نیز ممکن است درگیر این بیماری شوند، اما شدت علائم در میان آن‌ها بسیار کمتر است و زودتر از کودکان بهبود پیدا می‌کنند. علائم این بیماری معمولاً در عرض دو روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس پدیدار می‌شود و تا ۱۰ روز ادامه پیدا می‌کند.

علائم روتاویروس در کودکان

رایج‌ترین علائم روتاویروس در کودکان شامل اسهال، استفراغ، تب بالا و دل درد می‌شود. اسهال و استفراغ شدید خطر بروز کم آب شدن بدن را افزایش می‌دهد. کم آبی بدن به ویژه برای نوزادان و کودکان خردسال بسیار خطرناک است و ممکن است باعث بروز مشکلات جدی و حتی مرگ آن‌ها شود.

بیشتر بخوانید: علائم ویروس جدید در کودکان + روش تشخیص و درمان روتاویروس

پیشگیری بیماری روتاویروس

پیشگیری از بروز بیماری روتاویروس معمولاً با رعایت اصول بهداشتی و واکسیناسیون انجام می‌شود. توصیه شده است که افراد دست‌های خود را به صورت منظم بشویند، آب تصفیه شده بنوشند و در صورت مبتلا شدن به بیماری در محیطی دور از دیگران بمانند. موثرترین روش پیشگیری از بروز بیماری روتاویروس، دریافت واکسن است. یکی از واکسن‌های موثر در این زمینه، روتاریکس نام دارد.

اثربخشی واکسن روتاریکس

میزان تاثیرگذاری واکسن روتاریکس در چندین سال گذشته مورد ارزیابی قرار گرفته شده است. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که این واکسن خطر بروز بیماری روتاویروس را ۹۰ درصد کاهش می‌دهد. این واکسن در دو مرحله به مدت شش تا هشت هفته و دو تا سه ماه پس از تولد دریافت می‎‌شود.

عوارض جانبی واکسن روتاریکس

واکسن روتاریکس نیز مانند دیگر واکسن‌ها ممکن است باعث بروز عوارض جانبی شود، البته بیشتر این عوارض جانبی خفیف هستند و به صورت کلی نیاز به درمان ندارند. عوارض جانبی واکسن روتاریکس شامل تب خفیف، اسهال و استفراغ می‌شود. یک عارضه جانبی نادر واکسن روتاریکس انواژیناسیون است که در آن قسمتی از روده فرد مسدود می‌شود، البته ممکن است از هر ۱۰ هزار فرد یک نفر آن را تجربه کند. به گفته متخصصان، افرادی که پیش از این درگیر انواژیناسیون شده‌اند، بهتر است واکسن روتاریکس را دریافت نکنند.

بیشتر بخوانید: واکسن روتاریکس چیست؟ + از عوارض جانبی تا علائم روتاویروس

کد خبر 660145

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.