تاثیر عملکرد غده تیروئید بر سلامت بدن

کارشناس تغذیه واحد بهبود تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: غده تیروئید هورمون‌هایی ترشح می‌کند که برای تمام ارگان‌ها، بافت‌ها و سلول‌های بدن موردنیاز است و نقش بسزایی در سلامتی افراد دارد.

مهدیه فرید در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: غده تیروئید هورمون‌هایی ترشح می‌کند که برای تمام ارگان‌ها، بافت‌ها و سلول‌های بدن موردنیاز است و در سلامتی تأثیر بسیاری دارد.

وی ادامه داد: هورمون‌های تیروئیدی اعمال متعددی در بدن انجام می‌دهند که از آن جمله می‌توان متابولیسم کربوهیدرات، چربی و پروتئین، تنظیم دمای بدن و ضربان قلب را نام برد.

کارشناس تغذیه واحد بهبود تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: در کم کاری تیروئید، سطح ترشح هورمون‌های تنظیم‌کننده سوخت و ساز بدن یا به عبارت دیگر میزان مصرف چربی، پروتئین و کربوهیدرات‌ها کاهش می‌یابد.

وی با اشاره به نکات تغذیه‌ای در کم کاری تیروئید، خاطرنشان کرد: سویا می‌تواند مانع جذب کافی داروهای تیروئیدی شود، بنابراین باید در مصرف آن احتیاط شود و از نمک‌های یددار تصفیه شده استفاده کنند، تنظیم کالری دریافتی برای جلوگیری از افزایش وزن ضروری است، برای این منظور مشاوره با کارشناس تغذیه، همراه با استفاده از درمان دارویی توصیه می‌شود، همچنین نوشیدن آب به مقدار کافی بسیار ضروری است.

کارشناس تغذیه واحد بهبود تغذیه دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه شیراز تصریح کرد: استفاده از منابع غنی از آهن مانند جگر، گوشت قرمز و غلات غنی شده با آهن، به ویژه در افرادی که دارای کم خونی ناشی از فقر آهن نیز هستند، ضرورت دارد، چرا که ممکن است عملکرد پایین تیروئید به طور ثانویه در اثر کمبود آهن یا آنمی ایجاد شود.

وی گفت: اطمینان نسبت به تأمین مقادیر کافی ویتامین‌های C ، A، E و ویتامین‌های گروه B که برای تولید هورمون تیروئید ضرورت دارد و لازم است، از منابع غنی از روی، غذاهای دریایی، گوشت قرمز، گوشت ماکیان، غلات سبوس دار استفاده کنند.

فرید اضافه کرد: از اسیدهای چرب ضروری به ویژه امگا ۳ که منبع غنی آن ماهی‌های روغنی آب‌های سرد است، استفاده و از مصرف زیاد مواد غذایی گواتروژن شامل انواع کلم، شلغم، روغن کانولا، بادام زمینی و سویا و مصرف سبزی‌ها به صورت پخته پرهیز کنند.

کد خبر 657708

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.