همکاری همه‌جانبه لازمه تحقق شعار «سلامت برای همه»

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: امسال شعار هفته سلامت به عنوان «سلامت برای همه» انتخاب شده، از این‌رو کشورهای دنیا باید متناسب با شعاری که انتخاب شده است فعالیت‌هایی را انجام دهند، لازمه تحقق شعار سلامت این است که تمام دستگاه‌هایی که در حوزه سلامت دستی دارند، به این موضوع بپردازند.

حمید گله‌داری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در پاسخ به این پرسش که آیا تمهیداتی برای حضور پزشکان در مراکز خانه بهداشت و روستاها در نظر گرفته شده است؟، اظهار کرد: جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان حدود پنج میلیون نفر است که از این جمعیت حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در روستاها و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر زندگی می‌کنند، این جمعیت افرادی هستند که تحت پوشش پزشک خانواده روستایی از سال ۸۴ خدمات به آن‌ها ارائه شده است.

وی افزود: به ازای هر چهار هزار نفر یک پزشک عمومی و به ازای هر هفت هزار نفر یک مراقب سلامت ماما، کارشناس بهداشت محیط، حرفه‌ای و تغذیه روان در روستاها خدمات ارائه می‌دهد، همچنین لازم است بدانیم که در وزارت بهداشت سطح‌بندی صورت گرفته و در روستاها خانه بهداشت تأسیس شده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه جمعیت بالاتر از ۱۰ هزار نفر مرکز سلامت روستایی دارند، اضافه کرد: اینکه عنوان کنیم در یک روستا بیمارستان یا کلینیک تخصصی احداث شود که پزشک متخصص در روستا حاضر شود به صورت عملی امکان‌پذیر نیست.

وی ادامه داد: هر شهرستان قرار است یک بیمارستان دولتی داشته باشد که در آن بیمارستان خدمات تخصصی به مردم ارائه شود، همچنین مسیر ارجاع از خانه بهداشت است که نخستین خط در ارائه خدمات بهداشتی در خانه بهداشت، توسط بهورز صورت می‌گیرد، از این‌رو به ازای هر یک هزار نفر یک بهورز زن و مرد داریم.

گله‌داری گفت: بهورز بیمار را بررسی می‌کند و پزشک به صورت سیار هفته‌ای یک یا دو روز متناسب با جمعیت روستا مراجعه و بیماران را درمان می‌کند، در مرکز سلامت برخی از روستاها پزشک و نیز کارشناسان دیگر همه‌روزه مستقر هستند.

وی تاکید کرد: در مکان‌هایی که پزشک مستقر نیست و به صورت سیاری بیماران را ویزیت می‌کند، اگر نیاز ارجاع به سطح دو (متخصص) وجود داشته باشد، به طور قطع بیماران به پزشک متخصص ارجاع داده می‌شوند.

ادارات و ارگان‌ها در بحث سلامت افراد یاری دهند

گله‌داری در پاسخ به این پرسش که چگونه می‌توان در تحقق شعار هفته سلامت به معاونت بهداشت کمک کرد؟، گفت: امسال شعار هفته سلامت به عنوان «سلامت برای همه» انتخاب شده است، از این‌رو کشورهای دنیا باید متناسب با شعاری که انتخاب شده است فعالیت‌هایی را انجام دهند. زمانی که از «سلامت برای همه» صحبت می‌کنیم، در کنار آن باید عنوان «همه برای سلامت» را نیز به‌کار ببریم، از این‌رو لازمه تحقق شعار سلامت برای همه این است که تمام دستگاه‌ها، ادارات و ارگان‌هایی که در حوزه سلامت دستی دارند، باید به این موضوع بپردازند.

وی خاطرنشان کرد: بالاترین مرجع سلامت کشور، شورای عالی سلامت و امنیت غذایی است که به ریاست رئیس‌جمهور و دبیری وزارت بهداشت تشکیل می‌شود، در استان‌ها نیز کارگروه سلامت و امنیت غذایی تشکیل می‌شود.

رئیس مرکز بهداشت استان اصفهان اضافه کرد: شورای عالی سلامت و امنیت غذایی کشور ۱۶ عضو دارد که یکی از اعضای آن وزیر بهداشت و ۱۵ عضو دیگر آن سایر وزرا و مسئولان ادارات هستند.

وی تصریح کرد: موضوع سلامت نباید تحت‌الشعاع سایر موارد قرار گیرد و کمرنگ شود، زیرا این موضوع بسیار مهم است و باید در اولویت برنامه‌های مسئولان قرار گیرد.

کارگروه سلامت و امنیت غذایی به صورت مجزا تشکیل شود

وی با اشاره به ادغام کارگروه سلامت با کارگروه‌های دیگر، خاطرنشان کرد: درخواستی که داریم این است که با توجه به شعار سلامت برای همه در هفته سلامت، کارگروه سلامت و امنیت غذایی همچون گذشته جدا از کارگروه‌های دیگر و به صورت ماهانه در استان اصفهان و شهرستان‌ها تشکیل شود. اگر این اتفاق رخ دهد و تمام دستگاه‌ها پای کار بیایند، می‌توانیم در ارتقای شاخص‌های استان رتبه خوبی را کسب کنیم.

گله‌داری با اشاره به طرح پزشک خانواده در مناطق شهری، گفت: این طرح سال ۹۵ در حاشیه شهرهای بزرگ با محوریت پزشک، مراقب سلامت، کارشناس تغذیه و روان آغاز شده است.

وی تصریح کرد: حدود سه میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از جمعیت استان اصفهان که تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی هستند، در شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر زندگی می‌کنند، این در حالی است که مراقبت‌های جمعیت شهری کمرنگ‌تر از مناطق روستایی است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اضافه کرد: حدود ۳۰ درصد از جمعیت در مناطق شهری به مراکز بهداشتی مراجعه و خدمات دریافت می‌کنند و پرونده الکترونیک سلامت تشکیل دادند، البته در دوره کووید _۱۹ به دلیل موضوع واکسن حدود ۹۵ درصد به مراکز مراجعه و ثبت‌نام کردند و توانستند واکسن دریافت کنند، اما در مورد سایر مراقبت‌ها از جمله دیابت، فشار خون، سرطان‌ها و سایر موارد مراجعه‌ای نداشتیم و جمعیت به‌طور تقریبی غیرفعال بود.

وی خاطرنشان کرد: سال جاری قرار شد در قالب طرح پزشک خانواده در مناطق شهری، جمعیتی را فراخوان کنیم و پرونده الکترونیک سلامت برای آن‌ها تشکیل دهیم، اما با توجه به اینکه حجم کار وسیع است؛ تاکید وزارت بهداشت این بود که کار را در قالب جدول زمان‌بندی از شهرهای کوچک‌تر و شهرهایی که دسترسی آنها به مرکز دورتر است همچنین از شهرهای کوچک‌تر آغاز کنیم تا به کلان‌شهر اصفهان برسیم.

گله‌داری تاکید کرد: فاز اول در شهرهای خوانسار و گلپایگان آغاز شده که حدود ۱۳۰ هزار نفر جمعیت این دو شهرستان است، همچنین از روز شنبه، نهم اردیبهشت‌ماه ستاد اجرایی شهرستان تشکیل شد.

وی گفت: در استان اصفهان ستاد اجرایی دانشگاه علوم پزشکی را تشکیل دادیم و ابلاغ تشکیل قرارگاه پزشکی خانواده با ریاست استاندار آماده شده است که جلسه آن هفته آینده تشکیل خواهد شد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: بعد از شهرستان خوانسار و گلپایگان سعی می‌کنیم هر ماه یک یا دو شهر را اضافه کنیم که تا پایان سال جاری کل جمعیت استان در قالب این طرح قرار گیرد.

۴۵ هزار میلیارد تومان برای طرح پزشک خانواده در مناطق شهری در نظر گرفته شد

وی اظهار کرد: در این طرح قرار است از پزشکان بخش خصوصی در کنار پزشکان دولتی، مراقبان سلامت، ماماها و سایر کارشناسان بهداشت محیط، تغذیه، حرفه‌ای، روان، دندانپزشک و دستیار دندانپزشک کمک گیریم، از این‌رو تأمین اعتبار لازم انجام و در بودجه ۱۴۰۲ حدود ۴۵ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. در این طرح به ازای هر سه هزار نفر یک پزشک و به ازای هر ۱۵۰۰ نفر یک مراقب سلامت و ماما در نظر گرفته شده است.

گله‌داری گفت: این طرح نسخه تکمیلی نسخه ۰۲ است که در استان‌های مازندران و فارس از ۱۰ سال پیش آغاز شده بود، البته ایراداتی که آن طرح داشت رفع شده است و امیدواریم با طرح فعلی که به عنوان طرح نسخه ۰۳ آغاز می‌شود، دیگر شاهد اینگونه دغدغه‌ها و چالش‌ها نباشیم.

معاینه ۲۰۰ هزار نفر شاغل در کارگاه‌ها توسط شرکت‌های طب کار

وی با اشاره به فعالیت‌های بهداشت حرفه‌ای، تصریح کرد: در استان اصفهان حدود ۱۳۰ هزار کارگاه و صنف داریم که بالغ بر ۵۰۰ هزار نفر درگیر در این مشاغل (صنوف، کارخانه‌ها و کارگاه‌های کوچک) هستند، سال گذشته حدود ۲۰۰ هزار معاینه در کارخانه‌ها و کارگاه‌های بالاتر از ۲۰ نفر توسط شرکت‌های طب کار انجام شده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اهمیت توجه به سلامت نیروی کار، افزود: یکی از اقداماتی که می‌توان برای افزایش تولید که شعار امسال است انجام داد، حفظ و صیانت سلامت نیروی کار و مولدی است که بتوانند تولید را افزایش دهند که این مهم بر دوش کارشناسان بهداشت حرفه‌ای در صنایع و مراکز بهداشتی است.

کد خبر 657321

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.