آیا گوش دادن به موسیقی خطر بروز زوال عقل را کاهش می‌دهد؟

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که نشان داده به موسیقی احتمال بروز زوال عقل را به تاخیر می‌اندازد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، توانایی افراد برای یادگیری موضوع‌های جدید و به خاطر سپردن اطلاعات جدید به انعطاف‌پذیری مغز و توانایی آن در سازماندهی مجدد اتصالات یا مسیرهای بین نورون‌ها به منظور رمزگذاری و ذخیره اطلاعات جدید بستگی دارد. با افزایش سن، انعطاف‌پذیری مغز کاهش پیدا می‌کند و یادگیری مطالب جدید دشوارتر می‌شود. این اتفاق با از دست دادن ماده خاکستری مغز همراه است که باعث بروز زوال عقل می‌شود.

گروهی از محققان سوئیسی به منظور بررسی تاثیر گوش دادن به موسیقی بر احتمال بروز زوال عقل، مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای نیل بدین هدف، ۱۳۲ فرد بین ۶۲ تا ۷۸ سال را مورد ارزیابی قرار دادند. همه افراد شرکت‌کننده در مطالعه راست دست بودند، از سلامت روانی و جسمی بهره‌مند بودند و از سمعک استفاده نمی‌کردند.

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که گوش دادن به موسیقی و نواختن موسیقی سرعت فرآیند از بین رفتن ماده خاکستری مغز را کاهش می‌دهد. افرادی که در این مطالعه به صورت منظم به موسیقی گوش داده بودند یا موسیقی نواخته بودند افزایش حجم ماده خاکستری در چهار قسمت مغز را تجربه کردند، این اتفاق باعث بهبود عملکرد مغز و کاهش خطر بروز زوال عقل می‌شود. لازم است مطالعات بیشتری در این زمینه صورت بگیرد تا نتایج به دست آمده تائید شود.

نتایج این مطالعه در مجله Neuroimage: Reports منتشر شده است.

کد خبر 657142

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.