۲۳ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۰
ترومای احساسی و روانی چیست؟

یک نوروفیزیولوژیست گفت: ترومای احساسی و روانی در اثر شرایط استرس‌زای فوق العاده به وجود می‌آید که می‌تواند به راحتی امنیت و آسایش فرد را از بین ببرد.

‌میرشهرام صفری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره ترومای احساسی و روانی، اظهار کرد: ترومای احساسی و روانی در اثر شرایط استرس‌زای فوق‌العاده به وجود می‌آید که می‌تواند به راحتی امنیت و آسایش فرد را از بین ببرد.

وی با بیان اینکه شرایط استرس‌زا از مهم‌ترین فاکتورهای حضور بیماری‌های روانی و روان پریشی در نظر گرفته می‌شود، افزود: در اثر حضور این اختلال در بدن، فرد احساس می‌کند در یک محیط نا امن است و این موضوع می‌تواند به صورت کامل فعالیت و ذهن ناخودآگاه فرد را تحت کنترل قرار دهد.

این نوروفیزیولوژیست تصریح کرد: افرادی که هرچه بیشتر حساس تنها بودن دارند و ترس بر آن‌ها غالب شده است به مقدار بیشتر در معرض ابتلاء به این اختلال هستند، همچنین اگر فرد در دوران کودکی، حادثه شدید و خشونت آمیزی را تجربه کند، با گذر زمان می‌توان نشانه‌های حضور علائم این اختلال را مشاهده کرد.

وی اضافه کرد: اتفاق‌هایی مانند، محیط بی‌ثبات و نا امن، جدایی از والدین، بیماری جدی، روش‌های نفوذی پزشکی، سواستفاده جنسی، فیزیکی یا کلامی، خشونت خانگی، بی‌توجهی در این بیماری می‌تواند به راحتی سبب ایجاد مشکل در برقراری ارتباط با دیگران، مشکل در یادگیری، نبود اعتماد به نفس، نبود تعادل احساسی در فرد باشد.

صفری با اشاره به علائم عاطفی وروانی در ترومای احساسی و روانی، گفت: شوک، انکار یا کفر، سردرگمی، دشواری در تمرکز، خشم، تحریک پذیری، نوسانات خلقی، اضطراب و ترس، گناه، شرم، سرزنش، کنارکشیدن از دیگران، احساس ناراحتی و ناامیدی، احساس خستگی و از هم گسستن از جمله این علائم است.

وی بی‌خوابی یا کابوس، خستگی، فوری از جا پریدن، دشواری در تمرکز، ضربان قلب بالا، اضطراب و آشفتگی، درد و تنش عضلانی را از جمله علائم جسمی دانست.

این نوروفیزیولوژیست خاطرنشان کرد: برای کمک به بهبود ترومای احساسی و روانی باید به عناصر ذهنی اضافه شود، فرد منزوی نباشد، درخواست پشتیبانی و کمک کند، کمک به دیگران، پیدا کردن دوستان جدید، ورزش یا حرکت، تنظیم سیستم عصبی، مهربان بودن با احساسات، مراقبت از سلامتی، خوابیدن به اندازه کافی، دوری از الکل و موادمخدر، رژیم غذایی مناسب و کاهش استرس مورد تاکید است.

وی افزود: اختلال در عملکرد فعالیت‌های مربوط به خانه، احساس افسردگی شدید، احساس ترس، اضطراب مازاد در طول روز، احساس عاطفی بی‌حس، دوری از دیگران، دیدن کابوس، استفاده از الکل و موادمخدر، تجربه خاطرات وحشتناک و رضایت نداشتن بخشی در روابط از جمله علائمی است که باید فرد به متخصص مراجعه کند.

کد خبر 653815

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.