متفورمین خطر ابتلا به آرتروز را کاهش می‌دهد

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که مصرف متفورمین خطر ابتلا به آرتروز را کاهش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، استئوآرتریت رایج‌ترین نوع آرتریت است که با عوارض قابل‌توجهی همراه است. تاکنون درمان قطعی برای این بیماری مشخص نشده است، اما روش‌های درمانی موجود به تسکین علائم مربوط به آن کمک شایانی می‌کند. گروهی از محققان به منظور بررسی تاثیر داروی متفورمین بر استئوآرتریت (OA)، مطالعه جدیدی انجام دادند. متفورمین دارویی است که معمولاً برای درمان دیابت نوع دوم مورد استفاده قرار می‌گیرد و دارای خواص ضدالتهابی و ضد سرطان است.

محققان در این پژوهش گروهی از افراد بالای ۴۰ سال که به بیماری دیابت نوع دوم مبتلا بودند را مورد ارزیابی قرار دادند. این افراد به مدت بیش از ۹۰ روز از داروی متفورمین یا سولفونیل اوره مصرف کرده بودند. پژوهشگران عواملی مانند جنسیت، سن، نژاد، میزان تحصیلات و مکان زندگی افراد شرکت‌کننده در مطالعه را در نظر گرفتند.

محققان با مقایسه افراد مبتلا به دیابت نوع دوم که متفورمین یا سولفونیل اوره مصرف کرده بودند، به این نتیجه رسیدند که درمان با متفورمین در مقایسه با درمان با سولفونیل اوره، خطر بروز استئوآرتریت را به میزان ۲۴ درصد کاهش می‌دهد. به طوری که میزان بروز استئوآرتریت برای افراد تحت درمان با متفورمین و سولفونیل اوره در ازای هر هزار نفر، به ترتیب ۲۸ و ۴۰ بود. لازم است مطالعات بیشتری در این زمینه صورت گیرد تا نتایج به دست آمده تائید شود.

نتایج این مطالعه در مجله JAMA Network Open منتشر شده است.

کد خبر 650484

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.