داروی دیابت به بهبود اختلال دوقطبی کمک می‌کند

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که داروی رایج دیابت به نام «متفورمین» به درمان اختلال دو قطبی کمک شایانی می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گروهی از محققان به منظور بررسی میزان تأثیرگذاری داروی رایج دیابت به نام «متفورمین» بر اختلال دو قطبی مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای نیل به این هدف، گروهی از افراد مبتلا به اختلال دو قطبی را مورد ارزیابی قرار دادند؛ محققان متوجه شدند بیماران دو قطبی که به داروی متفورمین پاسخ دادند با کاهش مقاومت به انسولین، اختلال خلقی‌شان بهبود پیدا کرد.

این بهبود در اوایل هفته ششم مطالعه مشاهده شده است، هفته ۱۴ نقطه پایانی مطالعه بود و بیماران به میزان قابل توجهی بهبود یافتند. سپس بیماران تا ۲۶ هفته مورد پیگیری قرار گرفته بودند و شرایط آن‌ها هنوز خوب باقی مانده بود. متفورمین با کاهش تولید گلوکز توسط کبد و افزایش حساسیت بدن به انسولین، به درمان دیابت نوع دوم کمک می‌کند. مطالعات نشان داده است که بیش از ۵۰ درصد افراد مبتلا به اختلال دو قطبی، درگیر مشکل مقاومت به انسولین نیز هستند.

محققان معتقدند که مقاومت به انسولین ممکن است برای سد خونی مغزی که جریان خون در مغز را از جریان خود در بقیه بدن جدا می‌کند و باعث اختلال دوقطبی می‌شود یا بر آن اثر می‌گذارد، تأثیر داشته باشد؛ بنابراین ممکن است داروی رایج دیابت به بهبود اختلال دو قطبی کمک کند. البته لازم است مطالعات بیشتری در این زمینه صورت بگیرد تا نتایج به دست آمده تأیید شود.

کد خبر 593330

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.